handdator

Visa fullständig version : Ger dessa övningar något för bröstet?


Joeljoel
2015-08-25, 06:34
Har problem med axlar vilket lett till googlande i timmar kring vad man kan göra för justeringar på pressövningar för att slippa smärta. Har halkat in på följande två länkar:

http://he-man.se/trott-pa-bankpress-trana-brost-med-squeeze-press/

http://he-man.se/skona-axlarna-och-bygg-brostmuskler-med-fenomenal-brosttraning/

Min fråga riktar sig till biomekaniskt kunniga medlemmar, tar dessa verkligen på bröstet i den mån att de är fullgoda bröstövningar? Jag har nämligen provat och får massa kontakt med triceps men brösten känns mer ellermindre orörda. Att de är mindre effektiva än bänk eller hantelpress förstår jag, men anser ni att de är värda att köra?

Joeljoel
2015-08-25, 06:36
Det hör också till att säga att jag provat dessa efter flera månaders uppehåll från pressövningar men inte fick någon träningsvärk i bröstet efteråt. Därav min tvekan och fråga

pezrulezhaakon
2015-08-25, 14:17
Har problem med axlar vilket lett till googlande i timmar kring vad man kan göra för justeringar på pressövningar för att slippa smärta. Har halkat in på följande två länkar:

http://he-man.se/trott-pa-bankpress-trana-brost-med-squeeze-press/

http://he-man.se/skona-axlarna-och-bygg-brostmuskler-med-fenomenal-brosttraning/

Min fråga riktar sig till biomekaniskt kunniga medlemmar, tar dessa verkligen på bröstet i den mån att de är fullgoda bröstövningar? Jag har nämligen provat och får massa kontakt med triceps men brösten känns mer ellermindre orörda. Att de är mindre effektiva än bänk eller hantelpress förstår jag, men anser ni att de är värda att köra?

Förenklat sett är squeezepress mindre effektivt för bröstmusklerna och skapar onödiga krafter över armbågsleden. Det är omöjligt att koppla ur axlarna i övningen. Axelleden får hantera andra krafter än om man skulle köra konventionellt med hantlar eller stång, bredare eller smalt grepp på en stång.

Rabiat
2015-08-25, 14:27
Förenklat sett är squeezepress mindre effektivt för bröstmusklerna och skapar onödiga krafter över armbågsleden. Det är omöjligt att koppla ur axlarna i övningen. Axelleden får hantera andra krafter än om man skulle köra konventionellt med hantlar eller stång, bredare eller smalt grepp på en stång.

Torde inte olik typer av flyes vara det som belastar axlarna minst? Det känns som att alla pressövningar belastar axlarna ungefär lika mycket. Men nu går jag enbart på hur jag tycker det känns när jag själv tränar, jag vet inte om det är så.

pezrulezhaakon
2015-08-25, 15:54
Torde inte olik typer av flyes vara det som belastar axlarna minst? Det känns som att alla pressövningar belastar axlarna ungefär lika mycket. Men nu går jag enbart på hur jag tycker det känns när jag själv tränar, jag vet inte om det är så.

Nja, det beror på vilka pressar och flies man jämför. Varje övningsvariant och utförande har sin unika belastningsprofil. Extremt sällan som man kan få identiska effeker av olika övningar/utföranden. Vissa pressar kan belasta axlarna mindre än vissa flies, och tvärtom.

Det handlar om belastning, hävstänger och belastningsriktning, belastningskurva, mm, och vilka strukturer som stressas vid ett givet tillfälle.
Det är alltid två förhållanden som sker samtidigt. De yttre krafternas påverkan, och de invärtes krafterna. Därför kan man inte förenkla det att en större yttre kraft alltid genererar större inre kraft. Det är många fler faktorer som man måste ta hänsyn till.

Det går inte att bara säga att bänkpress belastar ditten och datten mer än hantelpress, förrän man vet mycket mer detaljerat om varje övning.

Det är enorm skillnad på tex hantelflies och kabelflies i fråga om vad som blir belastat, och när.

Joeljoel
2015-08-25, 15:56
Förenklat sett är squeezepress mindre effektivt för bröstmusklerna och skapar onödiga krafter över armbågsleden. Det är omöjligt att koppla ur axlarna i övningen. Axelleden får hantera andra krafter än om man skulle köra konventionellt med hantlar eller stång, bredare eller smalt grepp på en stång.

Ok! Fördelen med just squeezepress är att jag inte får ont i axlarna, men kontakten med bröstet är som sagt lika med eller nära noll. Någon som kan svara på för- och nackdelar med hantelpress på golvet? Antar att båda dessa övningar är bättre bröstträning än ingen, men är lite orolig för att de ska riskera andra typer av skador som tex armbågar, triceps osv.

filmjölk
2015-08-25, 15:58
Squeezepress (eller chestbusters) får endast utföras om du enbart har tillgång till alldeles för lätta hantlar.

herzie
2015-08-25, 20:22
Har problem med axlar vilket lett till googlande i timmar kring vad man kan göra för justeringar på pressövningar för att slippa smärta. Har halkat in på följande två länkar:

http://he-man.se/trott-pa-bankpress-trana-brost-med-squeeze-press/

http://he-man.se/skona-axlarna-och-bygg-brostmuskler-med-fenomenal-brosttraning/

Min fråga riktar sig till biomekaniskt kunniga medlemmar, tar dessa verkligen på bröstet i den mån att de är fullgoda bröstövningar? Jag har nämligen provat och får massa kontakt med triceps men brösten känns mer ellermindre orörda. Att de är mindre effektiva än bänk eller hantelpress förstår jag, men anser ni att de är värda att köra?

Jag är inte kunnig vare sig inom träning eller anatomi men undrar om du håller tillbaka axlarna när du kör pressövningar?

Efter att ha läst om bänkpressteknik tillsammans med lite enklare rotationsövningar i kabelmaskin försvann mitt axelproblem helt. Jag drar bak axlarna och trycker ihop skulderbladen redan innan jag lägger mig på bänken och håller ihop tills setet är klart. Axlarna ska alltså vara nästan överdrivet tillbakadragna. Vet inte vad mer kunniga anser men mig hjälpte det. Dessutom bänkade jag betydligt mer (relativt mig själv) än tidigare när jag ändrat teknik.

Joeljoel
2015-08-26, 17:21
Jag håller tillbaka axlarna. Efter mina problem med axlarna har jag närstuderat tekniker inom samtliga övningar jag kör. Dessutom har jag kört rehab på dem i över ett halvt år nu. Det vill sig inte helt enkelt. Så sjukt tråkigt