handdator

Visa fullständig version : Sömnproblem och hunger


Nisseg
2015-08-24, 18:00
Har haft ett återkommande problem sedan en tid tillbaka. Jag vaknar varje natt, alltid efter 1-2 h och är hungrig och måste gå upp. Jag har också svårt att somna om om jag inte kliver upp och äter något. Ibland äter jag något litet, ibland mer och ibland ingenting.

Senaste året har jag haft detta problem till och från, men under sommaren har det blivit varje natt. Jag har sedan i våras gått ned ca 7 kg och ligger idag på 75 kg på 175 cm och är inte stenhård direkt. Har legat på den här vikten hela sommaren och har för avsikt att inte gå upp igen utan vara lite lättare ett tag, så vill helst inte bota problemet med att helt enkelt bli "fet" igen. Sömnen överlag har också blivit mycket sämre och det är mkt jobbigt att varje natt behöva kämpa emot att kliva upp.

Jag äter huvuddelen av min mat på eftermiddag/kväll (äter ingen frukost) och går inte och lägger mig hungrig.

Någon som känner igen sig? Någon som har tips på vem jag bör vända mig till för att få hjälp och hur det i så fall kan avhjälpas?

Wzup2u
2015-08-24, 18:57
Jag äter också större delen av maten sent på kvällen.

Vaknar du hungrig efter 2h äter du säkerligen inte så mycket, och mat som mättar dåligt.

Beskriv din dag i mat på ett ungefär, och att du inte går och lägger dig hungrig betyder inte mycket... hade du tex varit uppe 2H till på dygnet kanske du hade ätit några extra mackor sista minuterna.

Nisseg
2015-08-24, 20:18
Det låter rimligt. När jag tänker efter så har jag nästan börjat äta mindre medvetet på dagen för att jag vet att jag med största sannolikhet också kommer äta nån gång på natten. Och det blir ju en ond cirkel.

Äter mkt kyckling, kvarg, havregrynsgröt, ris, potatis osv. Proteintät mat med lite fett oftast, som resten av kolozzeum typ. Kanske 500-600 kcal till lunch, 800 kcal till middag och 600-800 kcal (kvarg,gröt mm.) runt kl 21-22 (lägger mig mellan 23-24). Är inte exakt samma kcal-mängd varje dag då jag inte har för avsikt att gå ned i vikt så räknar inte särskilt noggrant, ibland äter jag mer (oftast då jag inte klarar av att hålla det på natten) och ibland äter jag mindre. Har också olika aktivitetsnivå varje dag.

Wzup2u
2015-08-24, 20:33
Det låter rimligt. När jag tänker efter så har jag nästan börjat äta mindre medvetet på dagen för att jag vet att jag med största sannolikhet också kommer äta nån gång på natten. Och det blir ju en ond cirkel.

Äter mkt kyckling, kvarg, havregrynsgröt, ris, potatis osv. Proteintät mat med lite fett oftast, som resten av kolozzeum typ. Kanske 500-600 kcal till lunch, 800 kcal till middag och 600-800 kcal (kvarg,gröt mm.) runt kl 21-22 (lägger mig mellan 23-24). Är inte exakt samma kcal-mängd varje dag då jag inte har för avsikt att gå ned i vikt så räknar inte särskilt noggrant, ibland äter jag mer (oftast då jag inte klarar av att hålla det på natten) och ibland äter jag mindre. Har också olika aktivitetsnivå varje dag.

Min sista måltid ligger nog iaf på 2000 kcal minst med efterrätt också.
du kan ju inte bara gå på en måltid heller som sagt, kika över helheten...


en lunch på 500 kcal är inte mycket, det kan ju räcka men då skulle jag ätit en större middag än 600 kcal... det är små portioner du äter antagligen...

små aptitretare .... retar hungern!

hellre få och stora, men du har få och små tkr jag, och frukosten är absolut inget nödvändigt... äter inte frukost själv.

Min syster är (alltid) hungrig... men hon äter ju massa småmåltider per dag också, sist undrade hon hur man kan klara sig på 2-3 måltider... jag visade hur man lassade på en tallrik... sen blev hon tyst.

Mazakov
2015-08-24, 21:04
Tar alltid 3-4 ägg en timme innan jag skall sova

Blir man (jag) mätt på och det ger en bra mängd långsamt protein

Max
2015-08-25, 18:09
Mättnadskänsla är komplext och beror av många variabler. Av din beskrivning gissar jag att den största komponenten i ditt fall är avsaknad av tillräcklig energi.

Nisseg
2015-08-25, 19:41
Det är mycket möjligt. I natt ska jag pröva en ny strategi, jag ska omfamna problemet och har planerat in ett mål som jag ska äta då jag vaknar. Istället för att kämpa emot ska jag kliva upp och äta och sen försöka gå och lägga mig så snabbt som möjligt. Får se hur det funkar.

Wzup2u
2015-08-25, 19:47
Det är mycket möjligt. I natt ska jag pröva en ny strategi, jag ska omfamna problemet och har planerat in ett mål som jag ska äta då jag vaknar. Istället för att kämpa emot ska jag kliva upp och äta och sen försöka gå och lägga mig så snabbt som möjligt. Får se hur det funkar.

Alternativt ät innan du går och lägger dig och slipp vakna och gå upp...

Nisseg
2015-08-25, 20:22
Det har ingen betydelse tyvärr.

xanton
2015-08-29, 09:35
Hur känns det när du ska försöka sova? Ligger du och funderar, Känner du dig helt normal, ont i huvet, eller i kroppen?

Du kan ju pröva o lägga större delen av ditt kolhydrat intag vid kvällen för att lättare somna in vid läggdags. Skriv gärna ner vad du äter och hur mycket energi det kan uppskattas bli.

Arrival
2015-08-29, 13:20
Konstigt att du vaknar upp hungrig! Har du funderat på att kanske testa "hungerdämpande" tesorter? Grönt te, maté och liknande...
Så länge du äter "tillräckligt mycket" tycker jag att det är onödigt att "fylla på" med extra bara för att du "känner" dig hungrig.

Inte heller så bra att äta och lägga sig direkt. Man bör helst inte sova mätt. Vet inte om det är sant men hört att man drömmer "konstigt" om man äter och lägger sig direkt efter. :)

Som sagt kolla på tesorter, brukar vara avslappnande, kan bli lättare att sova.