handdator

Visa fullständig version : Ont i armbåge vid kontraktion av biceps


Beppe
2015-08-24, 13:55
har plötsligt uppstått en smärta i min högra armbåge. Inte känt av något under själva passet utan det har dykt upp senare på kvällen efter mitt senaste pass.
smärtan är lokaliserad ovanför "armbågskulan" och lite till höger om den.
Känns inte ytligt och om jag trycker på området känner jag ingen smärta. när armen är i vila känns heller ingenting.
Smärtan uppstår när jag kontraherar armen, gör en bicepscurl rörelse oavsett om jag har en vikt i handen eller ej. smärtan uppstår ungefär när armen har en vinkel på under 90° innan dess känns ingenting.

Har inte tränat sen i lördags då detta först började uppdagas, tänkte att jag skall prova ett pass idag och se vilka övning/ar som är möjliga att utföra.

Det jag nyss har ändrat i rutinerna är inlagda tricepsextensions, både i kabeltrissa med rak stång (pushdowns) och nu nyligen med hantel bakom huvudet. Något som kanske skulle kunna vara boven i dramat? för hög vikt / dåligt utförande? Är noga med att ha dorsalflexerade handleder vid pushdowns. men osäker på korrekt utförande med hantel?

CoKEmaN
2015-08-25, 14:58
Får du påverkan på samma ställe om du stretchar handledens extensormuskulatur? Alltså gör en kraftig palmarflexion? Prova stretcha både med rak och med böjd armbåge.
Prova även att ha armbågen böjd i 90°, spreta med fingrarna uppåt/utåt, och med den friska handen så trycker du neråt på långfingret samtidigt som du försöker att hålla emot. Gör det ont på samma ställe vid dessa saker så har du troligtvis fått en lateral epicondylit (tennisarmbåge).

Om dina problem bara uppstår vid de saker som du sagt, så skulle jag gå till en sjukgymnast för att kolla upp det. Eller ja, oavsett, gå till en sjukgymnast och få bra rehabträning.