handdator

Visa fullständig version : Söker rehabtips för knän


VoDaresVins
2015-08-24, 06:37
Symptom
Sen ett antal veckor tillbaka bränner det ganska konstant i båda mina knän. Ibland när jag håller på med hushållssysslor och gör icke monotona rörelser, hugger det till i utsidansidan av knät, känns som det skulle hålla på att gå av i sidled. Inte säker på om det är i både höger och vänster, men åtminstone den brännande känslan är lika i båda.

Uppkomsten
Hade haft paus med knäböj några veckor för att jag kände mig för stel i benen för cykling följande dag då jag börjar cyckla till jobbet, 8 mil per dag. Plockade sedan upp knäböjen igen under semestern, men ändrade även då genast fotställning till bredare än jag nånsin haft. Backade ca. 10% av tidigare max när jag började igen och körde en 5x5 serie på 90% av den maxen. Jag misstänker knäna åkte in under nån av de första darna trots att jag inte märkte av det då under träningen.

Försökte sedan ta paus med böjen och marklyft, men fortsatte cykla till jobbet och även promenerat en hel del. Det där hugget i sidan hade jag kvar än förra veckan men kände inte av brännandet då. Försökte böja på nytt i helgen, med full fokus på att hålla vikten på utsidan av foten och hålla knäna utåt. Trots det kom nu brännandet tillbaka.

Undrar nu vad som rekommenderas som rehab. Gör cyklingen bara gott som rehab så jag bör fortsätta, eller är det bättre att ta paus? Och hur är det med promenader? Även funderat med böjen, är det bättre att hålla sig helt borta eller kan det vara till hjälp att t.ex. bara böja med stången. Har tänkt hålla mig borta från marklyft ett tag, men t.ex. stelbenta marklyft borde väl gå att köra? Hur länge bör jag vänta innan jag ger mig an böjen och marklyften igen?

therunningman
2015-08-24, 08:50
Om man börjar med det enklaste.

Känner du igen dig här? http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/knee-pain/iliotibial-band-syndrome

Och om du försöker testa det här? http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/knee-pain/iliotibial-band-syndrome/assessment-iliotibial-band-syndrome

Notera "Weakness in hip abduction or moving the leg out sideways is another common sign. Tender trigger points in the gluteal muscles or buttocks area may also be present."

Så vad händer när du trampar? Hur är knäets vinkel i förhållande till fotens?
Hur känns gluteus medius om du trycker igenom muskeln och letar efter tripper punkter? Googla gärna så du trycker på rätt ställe. :)

Innan man rekommenderar vad som är bra eller inte är det bra att veta vad som orsakar smärtan.

VoDaresVins
2015-08-24, 10:08
Om man börjar med det enklaste.

Känner du igen dig här? http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/knee-pain/iliotibial-band-syndrome

Och om du försöker testa det här? http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/knee-pain/iliotibial-band-syndrome/assessment-iliotibial-band-syndrome

Notera "Weakness in hip abduction or moving the leg out sideways is another common sign. Tender trigger points in the gluteal muscles or buttocks area may also be present."

Så vad händer när du trampar? Hur är knäets vinkel i förhållande till fotens?
Hur känns gluteus medius om du trycker igenom muskeln och letar efter tripper punkter? Googla gärna så du trycker på rätt ställe. :)

Innan man rekommenderar vad som är bra eller inte är det bra att veta vad som orsakar smärtan.

Tack. Ska se närmare på det här ikväll. Den konstanta smärtan är inte så olidlig, känns närmast som båda knäna glöder. Har inte känt nån smärta än när jag försökt trycka på olika ställen, och inga problem med promenader eller cyklingen utan just den där värmande känslan som återkommer efteråt. De där huggen jag känt har kommit t.ex. när jag kastat frisbee och sparkat boll på ojämn gräsmatta. Ska testa ikväll om jag kan framtvinga det på nåt sätt. Har kommit helt oförberett några gånger hittils, men började först när de andra symptomen dök upp.

therunningman
2015-08-24, 11:35
Man kan uppleva det som en huggande smärta, ofta när knäet böjs/sträcks kring 30-45 grader.

Ibland sitter det ömmande punkter i tensor fascia latae istället för gluteerna. Ibland båda.

Det jag menade med cyklingen var att om lårbenet/knäet faller in mot cykelramen är du troligtvis svag i gluteerna vilket är en vanlig anledning till att problemet uppkommer.

VoDaresVins
2015-08-24, 12:08
Ska testa cykla ikväll och se, har faktikt inte tänkt på hur knäna förhåller sig då. Vore förvånad om jag vore svag i gluteerna för är starkast i böj av alla övningar och har typ hockeyröv. Fast kanske jag kan trampa fel hur som helst. De där gångerna det huggit till har jag haft fullt utrsträckta ben, frågan om knäna tom varit fullt utlåsta. Har antingen rör mig i sidled eller trampat på ojämt så all vikt hamnat på insidan av foten när det hänt.

therunningman
2015-08-24, 13:23
Alltså även om det kallas löparknä förekommer diagnosen hos en del cyklister som aldrig tagit ett löpsteg.. :)

Gluteus maximus fäster också in i senstråket tractus iliotibialis precis som gluteus medius och tensor fascia latae. En spark som (speciellt om man är svag i gluteus medius; du kan fortfarande vara extremt stark i maximus och ha hockeyröv) sträcker ut en potentiellt stram glut max (som säkert spänner sig extra mycket för att skydda sig själv) samt en person med svaga iliopsoas (jättevanligt) som böjer i höften bla med hjälp av tensor fascia latae (sträcker också i senstråket) har kraftig potential att utlösa smärta även om knäet är sträckt.

Teorier såklart. Det bästa är en riktig undersökning av en kunnig terapeut.

VoDaresVins
2015-08-25, 08:44
Alltså även om det kallas löparknä förekommer diagnosen hos en del cyklister som aldrig tagit ett löpsteg.. :)

Gluteus maximus fäster också in i senstråket tractus iliotibialis precis som gluteus medius och tensor fascia latae. En spark som (speciellt om man är svag i gluteus medius; du kan fortfarande vara extremt stark i maximus och ha hockeyröv) sträcker ut en potentiellt stram glut max (som säkert spänner sig extra mycket för att skydda sig själv) samt en person med svaga iliopsoas (jättevanligt) som böjer i höften bla med hjälp av tensor fascia latae (sträcker också i senstråket) har kraftig potential att utlösa smärta även om knäet är sträckt.

Teorier såklart. Det bästa är en riktig undersökning av en kunnig terapeut.

Testade cykla lite igår men märkte inte att knäna skulle åka in nåt då. Kanske borde ta en lång tur med nån mördarbacke för att sånt ska komma fram. Läste i ena artikeln du länkade till att de först rekommenderar helt träningsuppehåll av underkroppen så ska låta det vara en vecka nu.

Annars vad som kan orsakas av stelhet så ligger ju nog nära till hands för min del. Jag är extremt stel, varit redan som barn. Däremot såg jag det som självklart att orsaken till problemen var en dålig böj, men kanske det är nåt som smugit sig på över tid i alla fall? Eller är löparknä nåt man kan få akut med pga dåligt lyft?
Enda smärtpunkten jag kände av var när jag satt på en stol och tryckte just under knäskålen, aningen emot insidan.

Ska åtminstone ta mig i kragen nu i veckan och göra mera stretchövningar. Gjorde dom som fanns i samma artikel igår kväll. Ska hålla mig borta från böjen och marken några veckor. Inte säker än på hur att göra med cyklingen och promenaderna men håller mig åtminstone lugn med det nu en vecka framöver.

therunningman
2015-08-25, 09:41
Testade cykla lite igår men märkte inte att knäna skulle åka in nåt då. Kanske borde ta en lång tur med nån mördarbacke för att sånt ska komma fram. Läste i ena artikeln du länkade till att de först rekommenderar helt träningsuppehåll av underkroppen så ska låta det vara en vecka nu.

Annars vad som kan orsakas av stelhet så ligger ju nog nära till hands för min del. Jag är extremt stel, varit redan som barn. Däremot såg jag det som självklart att orsaken till problemen var en dålig böj, men kanske det är nåt som smugit sig på över tid i alla fall? Eller är löparknä nåt man kan få akut med pga dåligt lyft?
Enda smärtpunkten jag kände av var när jag satt på en stol och tryckte just under knäskålen, aningen emot insidan.

Ska åtminstone ta mig i kragen nu i veckan och göra mera stretchövningar. Gjorde dom som fanns i samma artikel igår kväll. Ska hålla mig borta från böjen och marken några veckor. Inte säker än på hur att göra med cyklingen och promenaderna men håller mig åtminstone lugn med det nu en vecka framöver.
Kände du igen smärtan från tidigare när du tryckte under knäskålen eller var det en annan smärta?

VoDaresVins
2015-08-25, 11:24
Kände du igen smärtan från tidigare när du tryckte under knäskålen eller var det en annan smärta?

Nog en helt annan smärta. Det som huggit till i utsidan tidigare har varit knivskarp och känts djupare. Det här känns mera ytligt och ömmande eller hur man nu ska säga.

therunningman
2015-08-25, 11:32
Nog en helt annan smärta. Det som huggit till i utsidan tidigare har varit knivskarp och känts djupare. Det här känns mera ytligt och ömmande eller hur man nu ska säga.

Tycker du ska uppsöka en sjukgymnast som undersöker din laterala menisk. Har du varit med om något trauma mot knäet, ex vridrörelse eller sidovåld mot knäet? Låser sig knäet?

VoDaresVins
2015-08-25, 11:50
Tycker du ska uppsöka en sjukgymnast som undersöker din laterala menisk. Har du varit med om något trauma mot knäet, ex vridrörelse eller sidovåld mot knäet? Låser sig knäet?

Har inte varit med om annan vridrörelse än vad som en felaktig böj kan orsaka. Det som är speciellt är ju även att smärtan varit identisk i båda knäna, både när det började och den brännande känslan.

När jag cyklat, redan innan de här problemen började, kunde jag nog ibland få nåt konstigt i högra knät, att nånting plötsligt inte låg på rätt plats utan knäppte på i knät för varje varv jag trampade. Efter jag trampat lite till, kände jag hur det där "något" föll på plats igen och kändes helt normalt igen. Det där kunde dyka upp i några serier efter varann när jag cyklat ett par mil.

Vet inte om det där klassas som låsning, men har åtminstone aldrig haft nåt att jag inte kunnat böja knät.

Kanske nog bäst att söka upp en sjukgymnast i alla fall som du säger. Vill ju inte riskera att dra på mig nåt permanent pga det här.

therunningman
2015-08-25, 12:04
Har inte varit med om annan vridrörelse än vad som en felaktig böj kan orsaka. Det som är speciellt är ju även att smärtan varit identisk i båda knäna, både när det började och den brännande känslan.

När jag cyklat, redan innan de här problemen började, kunde jag nog ibland få nåt konstigt i högra knät, att nånting plötsligt inte låg på rätt plats utan knäppte på i knät för varje varv jag trampade. Efter jag trampat lite till, kände jag hur det där "något" föll på plats igen och kändes helt normalt igen. Det där kunde dyka upp i några serier efter varann när jag cyklat ett par mil.

Vet inte om det där klassas som låsning, men har åtminstone aldrig haft nåt att jag inte kunnat böja knät.

Kanske nog bäst att söka upp en sjukgymnast i alla fall som du säger. Vill ju inte riskera att dra på mig nåt permanent pga det här.

Om en menisk flikat sig lite kan det yttra sig på lite olika sätt. Det kan också vara så att du har en broskbit som ligger lös inne i knäet. Det kan även vara något annat. Tyvärr var det inte så enkelt som jag hoppades på så ett besök hos en sjukgymnast är nog på sin plats. Lycka till :)

VoDaresVins
2015-08-25, 13:19
Om en menisk flikat sig lite kan det yttra sig på lite olika sätt. Det kan också vara så att du har en broskbit som ligger lös inne i knäet. Det kan även vara något annat. Tyvärr var det inte så enkelt som jag hoppades på så ett besök hos en sjukgymnast är nog på sin plats. Lycka till :)

Stort tack för hjälpen! :)

VoDaresVins
2015-08-25, 13:54
Bokat tid till fysioterapeut på Fredag. Återkommer med resultat.

therunningman
2015-08-25, 14:01
Bokat tid till fysioterapeut på Fredag. Återkommer med resultat.

Gärna det och som sagt lycka till. :)

VoDaresVins
2015-08-30, 09:01
Lite som jag var rädd så fick jag inga konkreta svar på vad som var felet. Fysioterapeuten fann inget fel när han kände igenom knäna men tyckte de kändes stabila. Inget problem med rörligheten heller förutom stela hamstrings. Han rekommenderade jag kör antiinflammatoriskt nu en vecka och undviker träning under denna tid. Tänkte ta paus från benträning nu i ett par veckor men ska försöka cykla igen om en vecka.
Fundera på att ta comebacken i böj genom att backa rejält, kanske till 40% av 1rm och sen lägga på 2.5 kg per pass, 3 pass i veckan.

therunningman
2015-09-01, 12:56
Tråkigt men kanske ändå bra? Tycker det låter som du har en riktigt bra plan. Hoppas det går vägen!

VoDaresVins
2015-09-02, 08:20
Tråkigt men kanske ändå bra? Tycker det låter som du har en riktigt bra plan. Hoppas det går vägen!

Du har väl nog rätt. Har alltid en förhoppning om att få konkreta besked när jag besöker hälsovården, så som "du gjode så här, därför blev det så där så nu måste du göra så här". Har dock sällan fått några såna konkreta svar.

Återkommer ifall jag springer in i väggen igen när jag återupptar benträningen.