handdator

Visa fullständig version : Koffin tabletter?


lauria
2004-04-10, 13:11
Tjena!!! Är det nå som använder sig av koffin tabletter?och om ni gör det så varför och hur många tar ni varje gång???









//////////////////MVH Tobbe

GhostFace
2004-04-10, 13:34
Har använt dem, ca 2-3 st./intag, i uppiggningssyfte, vete fan om det gav så mkt effekt. Tycker mera om effekten man får av starkt kaffe- Zoega´s !! :hbang:

Kalleh
2004-04-10, 14:40
Jag har använt mig av koffein tabletter förr. Jag kan inte tala för alla men man kan säga att jag bara fick dåliga effekter. Nu kan det hända att jag överdoserade en aning men saken var den att jag blev inte piggare i huvudet precis, bara skakig i kroppen som om man druckit en hel kanna kaffe.
Numera brukar jag dra en slät kopp kaffe innan träningen bara för att få en liten kick frammåt, resten sitter i pannbenet. Fast det där med kaffet är inte att rekommendera vid t.ex. löpning då man blir fruktansvärt dålig i magen då man smällt i sig kaffe strax innan.

Sen vet jag inte hur det ligger till med upptaget av koffeinet. Somliga hävdar ju att det inte tas upp av kroppen förrens efter ca: 3 timmar, jag vet inte hur det är med tabletterna...(?)

Munter
2004-04-10, 14:56
Originally posted by lauria
... koffin tabletter...

King Grub
2004-04-10, 15:01
Koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

Däremot är det en myt att koffein frisätter någon märkbar mängd fettsyror under ansträngning. Det är vid vila och de första minuterna av ansträngning som denna frisättning för sig gällande; alltså är det av försumbar nytta under t ex en morgonpromenad av den anledningen.

Hawley JA et.al: Strategies to enhance fat utilization during exercise. Sports Med 1998; 24 (4): 241-57.

Wilson
2004-04-10, 16:15
drick kaffe fjönt ;)

Langster
2004-04-10, 16:30
1-4 innan träning, beroende på hur känslig man är för koffein.

lauria
2004-04-10, 22:48
Okeeejj...Man får tack för alla svar då nu vet jag va ja behöver vet ;) aufviederzehn






//////Tobbe

Everest
2004-04-10, 23:35
Var köper ni koffeintabletterna? Har kollat i några apotek o där har det inte funnits

Johnny
2004-04-10, 23:40
Everest: Dom brukar inte ligga framme, men om du frågar efter dom i kassan så ska dom nog finnas.
Har fungerat de gånger jag köpt iaf.

//Johnny

King Grub
2004-04-11, 06:28
Originally posted by Johnny
Everest: Dom brukar inte ligga framme, men om du frågar efter dom i kassan så ska dom nog finnas.
Har fungerat de gånger jag köpt iaf.

//Johnny

Tanten i kassan brukar titta lite suspekt på en, när man frågar. :D

Action
2004-04-11, 06:51
Originally posted by King Grub


Tanten i kassan brukar titta lite suspekt på en, när man frågar. :D

Vet inte varför man får den blicken, men de verkar inte gilla att man köper koffeintabletter! Men gud förbjude om någon skulle få för sig att röra deras kaffe.. :D

riddarstrahle
2004-04-11, 09:02
Är en trogen kaffedrickar sjölv men tjejen ville ha något uppiggande så jag stormade in på apoteket men där ville där hade de sig varken framme eller då man frågade, Måste man ha recept på det?

Trallade vidare 20 meter in till hälsokostbutiken o fick SYNERLIN istället. försäljaren sa att det skulle vara uppiggande o bra för synergesen.

Ändå tills då man igår läste på förpackning där det står "efedra alkolioder" är detta samma som efedrin eller är det något fake?

Inte jag som äter det, men vill ju inte att tjejen går o knaprar i sig nått hon mår dåligt av.

/anders & malin

King Grub
2004-04-11, 09:21
Måste man ha recept på det?

Nej.

Ändå tills då man igår läste på förpackning där det står "efedra alkolioder" är detta samma som efedrin eller är det något fake?

Det är tabletter med en kombination av efedra och koffein.

emmzan
2004-04-11, 09:32
Jag har tatt koffeintabletter några gånger innan träning då kroppen varit pigg men hjärnan heldöd..

Sitter jag och inte kan hålla mig vaken på en föreläsning tar det ungefär 22 minuter innan 2 koffeintabletter gör nån skillnad! Tog tid för att hålla mig vaken :D

Johnny
2004-04-11, 12:32
Originally posted by King Grub


Tanten i kassan brukar titta lite suspekt på en, när man frågar. :D


Minst sagt. Dom brukar inte säga något, men dom blickarna är inte att leka med! :D

//Johnnu

lauria
2004-04-11, 14:40
Originally posted by King Grub
Måste man ha recept på det?

Nej.

Ändå tills då man igår läste på förpackning där det står "efedra alkolioder" är detta samma som efedrin eller är det något fake?

Det är tabletter med en kombination av efedra och koffein.



Va e de för skilldnad mellan efedra och effedrin?




////tobbe

King Grub
2004-04-11, 14:47
Originally posted by lauria




Va e de för skilldnad mellan efedra och effedrin?




////tobbe

Fungerar inte sökfunktionen längre? :(

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10258&highlight=ephedra+efedrin

lauria
2004-04-11, 15:18
Originally posted by King Grub


Fungerar inte sökfunktionen längre? :(

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10258&highlight=ephedra+efedrin




Tänkte int p de :em:



///////Tobbe

lauria
2004-04-11, 15:31
Ja tar 3st koffin-tabletter (100mg/st) innan morgon promenixen och då bränner jag 389kcal enligt http://www.angelfire.com/on/getfit/kaloriforbrukning.html...Hur mkt mer kalorier bränner jag om jag tar tabletterna 30 min innan???
(jag vet att jag har konstiga frågor :D)








/////Tobbe

King Grub
2004-04-11, 15:37
Runt 40 kcal extra.

cheesian
2004-04-11, 17:39
Originally posted by King Grub
Runt 40 kcal extra.

Hur vet du det ? Hur räknar man ?

King Grub
2004-04-11, 18:10
Originally posted by cheesian


Hur vet du det ? Hur räknar man ?

Om du hade läst tråden från början så hade du sett att jag refererade till den här studien...

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

...där man kan informera sig om att koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Den gäller förvisso i vila, men den termogena effekten lär inte försvinna bara för att man rör på sig.

cheesian
2004-04-11, 18:11
Originally posted by King Grub


Om du hade läst tråden från början så hade du sett att jag refererade till den här studien...

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

...där man kan informera sig om att koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Den gäller förvisso i vila, men den termogena effekten lär inte försvinna bara för att man rör på sig.

sssååå :smokin:

Karelin
2004-04-11, 18:15
Originally posted by Johnny



Minst sagt. Dom brukar inte säga något, men dom blickarna är inte att leka med! :D

//Johnnu


för att inte tala om när man säger att man vill ha 250 burken och inte 100burken....

King Grub
2004-04-11, 18:17
Man kan ju bara undra vad dom tror att man tänker göra med pillren?

Fartman
2004-04-11, 18:39
knarka givetvis, ni ser väl antagligen ut som några blandmissbrukare som tar dom droger ni kommer över för att få en kick ;)