handdator

Visa fullständig version : Hur mkt lägger du ut på Taxi varje månad?


h051n
2015-08-23, 11:17
Hur mkt lägger du ut på Taxi varje månad?

Brukar du ge dricks? Måste man ge dricks? Hur mycket?

Nixon
2015-08-23, 11:27
Hur mkt lägger du ut på Taxi varje månad?
Utslaget på 1 år kanske 50 kr.
Brukar du ge dricks?
Nej.
Måste man ge dricks?
Nej.
Hur mycket?
Så mycket du känner för, om du känner för att ge dricks.

ceejay
2015-08-23, 11:31
0kr senaste året

King Grub
2015-08-23, 11:31
0 kronor.

Dricks är redan inräknat i priserna.

BobaFett
2015-08-23, 11:43
Har egen chaufför.

Olegh
2015-08-23, 11:53
Har åkt taxi fyra eller fem gånger någonsin. En gång i Sverige och då betalade jag inte en krona.

J.V
2015-08-23, 11:58
3-500kr.

I Sverige gav jag alltid dricks for att jag bara akte med gamla kollegor, nu gor jag det aldrig.

Bärsärk
2015-08-23, 12:13
Har inte åkt taxi sen nyår 2012.

agazza
2015-08-23, 13:26
Hur mkt lägger du ut på Taxi varje månad?

Brukar du ge dricks? Måste man ge dricks? Hur mycket?

0 kr

Nej
Nej
Nej

Red Apple
2015-08-23, 14:21
Åker taxi typ en gång om året. Om jag betalar med kontanter brukar jag dricksa med växeln, annars aldrig.

The_RobRoy
2015-08-23, 15:18
Jag åker ibland taxi när jobbet betalar, men det tar ju emot rejält att pynta ur egen ficka för taxi i Stockholm. Det händer någon gång när man är en grupp och ska ta sig någonstans, så utslaget över ett år, kanske 50kr i månaden. Sen är jag mycket i Hongkong, då åker jag ofta taxi ett par gånger per dag, där snittar jag kanske 500kr i veckan på taxi när jag väl är på besök.

G.W
2015-08-23, 15:21
0 kr

Dricksar aldrig.

muddler
2015-08-23, 16:16
0 kr, jag har inte åkt Taxi på många år ,tror det var 2007 eller nått senast :d

spoon
2015-08-23, 16:18
Kanske 100 kr om man slår ut det på ett år. Antingen fylleresor hem från krogen eller om man har för mycket grejer med sig på tåget för sent på kvällen. Dricksar alldrig på ockerpriserna i Norge, utomlands så rundar jag av uppåt.

Yes
2015-08-23, 16:39
I år har det uppskattningsvis blivit runt 2000Kr. Det mesta utomlands. I Sverige dricksar jag aldrig.

Bärsärk
2015-08-23, 17:24
Har inte åkt taxi sen nyår 2012.

600 spänn gick de på och ligga fick jag inte heller.

Kryss
2015-08-23, 19:56
0kr, bor i Stockholm så har ingen anledning. Skulle inte få för mig att ge dricks heller.

Utomlands tar jag taxi där det behövs och är rimligt prismässigt.

bubbaklubba
2015-08-23, 20:39
Tar väl en taxi 10 gånger per år. Så det blir väl en 200-300 kr i mån.

Dricksar 6/10 gånger typ.

Captainwide
2015-08-23, 20:41
Aldrig åkt taxi och kommer troligen aldrig göra det heller. Om det nu inte är världens nödläge.

z_bumbi
2015-08-23, 20:54
0 kr
Ja
Nej
Det beror på vad chauffören har gjort som förtjänar dricks dvs precis som i alla andra yrken där dricks förekommer.

vicarious
2015-08-23, 22:00
0 kr. Dricks, aldrig. Det här är Sverige :D

4623
2015-08-24, 07:59
Ibland kan jag ta taxi hem från tunnelbanestationen. Är väl 700 meter ungefär. Skulle tro att jag åker för 500-1000kr/mån

Mental
2015-08-24, 08:14
De gånger jag åker taxi är när sällskapet jag är med bestämmer sig för taxi, så det blir inte direkt dyrt.

Åkte mer taxi som student, då det var generösa studentrabatter på taxi i umeå.

Kunde gå till Ica maxi, storhandla för en månad+ och sedan ta taxi hem med alla varorna.
Vid ett tillfälle fick jag limousin från Ica till Ålidhem, mycket underhållande med uppklädd chaufför som bär matkassar :D

Holmeros
2015-08-24, 08:33
Ibland kan jag ta taxi hem från tunnelbanestationen. Är väl 700 meter ungefär. Skulle tro att jag åker för 500-1000kr/mån

Oh damn, snacka om lathet :D

Jag snittar nog 150 spänn. Taxi 23 i Malmö kör i hela stan för 59 spänn på veckordagar, då är det inte så svårt att vara lat. Till tågstationen med väskor, till jobbet när jag inte har bil, det regnar och jag inte vill gå osv.

Sen kan man alltid fundera över det moraliska att använda en skum verksamhet som Taxi 23 men vafan - det är ju billigt :D

saigon
2015-08-24, 11:09
Åker i stort sätt aldrig taxi. Skulle tippa på att budgeten ligger på 150kr senaste 10 åren.

Mental
2015-08-24, 11:57
Oh damn, snacka om lathet :D

Beroende på graden av berusning kan det ju vara flera timmars promenad annars ;)

4623
2015-08-24, 12:02
Oh damn, snacka om lathet :D


En jobbig backe :(

Red Apple
2015-08-24, 12:30
600 spänn gick de på och ligga fick jag inte heller.

Bitter much?

Oh damn, snacka om lathet :D

Jag snittar nog 150 spänn. Taxi 23 i Malmö kör i hela stan för 59 spänn på veckordagar, då är det inte så svårt att vara lat. Till tågstationen med väskor, till jobbet när jag inte har bil, det regnar och jag inte vill gå osv.

Sen kan man alltid fundera över det moraliska att använda en skum verksamhet som Taxi 23 men vafan - det är ju billigt :D

Det är ju faktiskt riktigt billigt. Skulle åka taxi typ varje dag om det fanns ett sånt alternativ i sthlm.

4623
2015-08-24, 12:39
Bitter much?



Det är ju faktiskt riktigt billigt. Skulle åka taxi typ varje dag om det fanns ett sånt alternativ i sthlm.

UberPop

Holmeros
2015-08-24, 13:15
Jag cyklade till jobbet idag. Solen sken, en uppkavlad skjorta och ett par solbrillor på nästan. Nu spöregnar det. Ypperligt tillfälle för taxi :D

Red Apple
2015-08-24, 14:51
UberPop

Genomvidrigt företag, så njae. Men tack ändå.

4623
2015-08-24, 14:52
Genomvidrigt företag, så njae. Men tack ändå.

På vilket sätt är det genomvidrigt?

Piranha
2015-08-24, 15:33
I år ca 1500. Noll kr dricks för jag avtalar alltid priset med kontanter i handen innan.

Av nån anledning brukar det bli billigare.

Jokester
2015-08-24, 15:40
Blir väl en 500kr/veckan när jag är i stockholm, på ett ungefär.

Red Apple
2015-08-24, 16:05
På vilket sätt är det genomvidrigt?

Företaget duckar inte bara reglering, de påstår rakt ut att de har rätten att inte regleras. De bakgrundskollar inte sina förare, vilket har resulterat i telefonstölder, sexuella övergrepp och trakasserier. Om ett sådant fall inte får stor uppmärksamhet i social media så skiter Uber fullständigt i att ta ansvar för det. En tjej i San Fransisco blev ihjälkörd av en av deras förare, men eftersom han var emellan passagerare så hävdar de att de inte hade något med saken att göra och har inte ens hört av sig till tjejens föräldrar med ett "beklagar sorgen" eller liknande, detta efter att först ha förnekat att han hade något med Uber att göra öht. Istället för att vara ett ansvarsfullt företag har de börjat ta ut en extra-avgift i USA, som är på väg internationellt som man kan betala om man vill ha en säker åktur. Annars är det bara att hoppas på det bästa. I många länder diskuteras det huruvida deras verksamhet ens är laglig eftersom de fullständigt skiter i krav på taxilicens hos förarna och samtliga regleringar av taxibolag. Ska jag fortsätta?

4623
2015-08-24, 18:16
Företaget duckar inte bara reglering, de påstår rakt ut att de har rätten att inte regleras. De bakgrundskollar inte sina förare, vilket har resulterat i telefonstölder, sexuella övergrepp och trakasserier. Om ett sådant fall inte får stor uppmärksamhet i social media så skiter Uber fullständigt i att ta ansvar för det. En tjej i San Fransisco blev ihjälkörd av en av deras förare, men eftersom han var emellan passagerare så hävdar de att de inte hade något med saken att göra och har inte ens hört av sig till tjejens föräldrar med ett "beklagar sorgen" eller liknande, detta efter att först ha förnekat att han hade något med Uber att göra öht. Istället för att vara ett ansvarsfullt företag har de börjat ta ut en extra-avgift i USA, som är på väg internationellt som man kan betala om man vill ha en säker åktur. Annars är det bara att hoppas på det bästa. I många länder diskuteras det huruvida deras verksamhet ens är laglig eftersom de fullständigt skiter i krav på taxilicens hos förarna och samtliga regleringar av taxibolag. Ska jag fortsätta?

Är väl upp till domstol att avgöra huruvida det är lagligt eller ej.

Vad hindrar vanliga taxiförare från att begå brott? Var en del övergrepp i Malmö för några år sedan.

Ser inte varför företaget ska ta ansvar för att en förare som inte är i tjänst kör på någon. Tråkigt att någon dog, men det kan hända i princip vem som helst.

Tar de ut för mycket avgifter kommer folk sluta åka och gå tillbaka till vanlig taxi. Åker i princip aldrig annat än Uber. Har så gott som bara bra upplevelser. De gånger de inte varit bra har jag mailat Uber och blivit kompenserad. Inte många företag som har lika bra support.

De förare jag pratat med är också de uteslutande positiva. Kör du Black eller Lux tjänar du bättre än du skulle gjort för ett vanligt bolag. Finns en anledning till att de byter.

Wzup2u
2015-08-24, 19:36
Längesedan... så de senaste åren 0 kr...

Red Apple
2015-08-24, 19:50
Är väl upp till domstol att avgöra huruvida det är lagligt eller ej.

Vad hindrar vanliga taxiförare från att begå brott? Var en del övergrepp i Malmö för några år sedan.

Ser inte varför företaget ska ta ansvar för att en förare som inte är i tjänst kör på någon. Tråkigt att någon dog, men det kan hända i princip vem som helst.

Tar de ut för mycket avgifter kommer folk sluta åka och gå tillbaka till vanlig taxi. Åker i princip aldrig annat än Uber. Har så gott som bara bra upplevelser. De gånger de inte varit bra har jag mailat Uber och blivit kompenserad. Inte många företag som har lika bra support.

De förare jag pratat med är också de uteslutande positiva. Kör du Black eller Lux tjänar du bättre än du skulle gjort för ett vanligt bolag. Finns en anledning till att de byter.

Ja, men jag tycker att det suger. Jag har inte sagt att de är skyldiga till något brott, jag har sagt att de är vidriga.

Vanliga taxiförare får genomgå bakgrundskollar och en kollning av belastningsregistret. Vilken idiot som helst kan ladda ner Uberappen och börja köra. Inget som hindrar vanliga chaufförer från att begå brott, men de kontrolleras iaf innan de sätts i tjänst.

Föraren var i "tjänst", det satt bara inte någon kund i bilen.

Kul att du har haft positiva upplevelser av Uber. Jag har aldrig använt dem och kommer aldrig använda dem. Det har inte att göra med min uppfattning av kvalitén på deras service, det har att göra med att det är ett, ur ett etiskt perspektiv, vidrigt företag enligt mig. Det är min subjektiva uppfattning och jag ser inte poängen med att du ska ifrågasätta den då jag tycker det står rätt klart sen länge att du och jag har fundamentalt särskilda värdegrunder. Du vet redan att mitt svar på dina frågor inte är något du kommer hålla med om, och jag bryr mig inte alls om vad du har att säga kring såna här frågor. Utgå bara ifrån att vi inte håller med varandra, och låt det vara.

4623
2015-08-24, 21:20
Ja, men jag tycker att det suger. Jag har inte sagt att de är skyldiga till något brott, jag har sagt att de är vidriga.

Vanliga taxiförare får genomgå bakgrundskollar och en kollning av belastningsregistret. Vilken idiot som helst kan ladda ner Uberappen och börja köra. Inget som hindrar vanliga chaufförer från att begå brott, men de kontrolleras iaf innan de sätts i tjänst.

Föraren var i "tjänst", det satt bara inte någon kund i bilen.

Kul att du har haft positiva upplevelser av Uber. Jag har aldrig använt dem och kommer aldrig använda dem. Det har inte att göra med min uppfattning av kvalitén på deras service, det har att göra med att det är ett, ur ett etiskt perspektiv, vidrigt företag enligt mig. Det är min subjektiva uppfattning och jag ser inte poängen med att du ska ifrågasätta den då jag tycker det står rätt klart sen länge att du och jag har fundamentalt särskilda värdegrunder. Du vet redan att mitt svar på dina frågor inte är något du kommer hålla med om, och jag bryr mig inte alls om vad du har att säga kring såna här frågor. Utgå bara ifrån att vi inte håller med varandra, och låt det vara.

Varför hänger du ens på diskussionsforum då? Att du tycker din åsikt är den enda rätta har nog inte undgått någon. Men om du inte vill att den ska ifrågasättas så är det bättre du skriver en blogg.

Red Apple
2015-08-25, 04:09
Varför hänger du ens på diskussionsforum då? Att du tycker din åsikt är den enda rätta har nog inte undgått någon. Men om du inte vill att den ska ifrågasättas så är det bättre du skriver en blogg.

Herregud mannen. Skärp dig. Jag tycker inte att min åsikt är den enda rätta och jag har ändrat mig många gånger efter diskussioner på det här forumet. Därför hänger jag här, i kombination med gammal vana. Men när du angriper värderingsbaserade åsikter som jag lägger fram utifrån dina egna värderingar så blir det inte ens en giltig diskussion av det. Det blir oundvikligen bara ett tjafsande om "jag tycker x", "ja men jag tycker y". Bara en jävla massa tyckande från båda håll utan någon som helst förankring i något, förutom en punkt där vi redan vet att vi inte håller med varandra - våra respektive värdegrunder. Det kan inte vara så jävla svårt att förstå vad jag menar.

Om du vill svara, ta det i PM.

4623
2015-08-25, 06:57
Herregud mannen. Skärp dig. Jag tycker inte att min åsikt är den enda rätta och jag har ändrat mig många gånger efter diskussioner på det här forumet. Därför hänger jag här, i kombination med gammal vana. Men när du angriper värderingsbaserade åsikter som jag lägger fram utifrån dina egna värderingar så blir det inte ens en giltig diskussion av det. Det blir oundvikligen bara ett tjafsande om "jag tycker x", "ja men jag tycker y". Bara en jävla massa tyckande från båda håll utan någon som helst förankring i något, förutom en punkt där vi redan vet att vi inte håller med varandra - våra respektive värdegrunder. Det kan inte vara så jävla svårt att förstå vad jag menar.

Om du vill svara, ta det i PM.

Så när du spottar ut dig om dina subjektiva åsikter kring ska jag inte kunna bemöta det. Jag gillar Uber, när du kastat skit på dem vill jag lämna min syn. Det är fler än du och jag som läser här.

Red Apple
2015-08-25, 08:02
Svarar i PM, fett off topic