handdator

Visa fullständig version : Tillbaka på ruta 0, stronglifts 5x5 vs. Push/pull/legs


jb13
2015-08-23, 09:45
Tjena folket!

Jag har nästan inte tränat alls på ca. ett år nu, gått ner typ 6kg under denna tid, och känner att jag saknar det samt dess effekter på mitt psykiska och fysiska välmående!

För att ge lite info om mig så är jag 23 bast, lång och smal med 186cm och ca 64kg. Har alltid haft en gänglig kroppsform, inte varit speciellt stor i maten och har svårt att lägga på mig vikt. Jag märker stor skillnad i min aptit under perioder när jag tränar regelbundet jämfört med perioder utan träning och jag går alltid ner i vikt igen när jag slutar träna. Jag vill nu klättra upp till iallafall 70-75kg med en bra grundstyrka. Jag inser att min största utmaning kommer att vara att äta tillräckligt men behöver er hjälp att lägga upp min träning.

Har tidigare tränat efter både push/pull/legs-schema och kört stronglifts 5x5, båda programmen har väl sina för och nackdelar men känner att de skulle passa bra nu när jag tänkte träna 3ggr/vecka till att börja med.
- Den stora frågan är dock, vilket program skulle ni föreslå för en som i princip börjar från noll vad det gäller styrketräning och varför?

Tacksam för all respons!







Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

broman
2015-08-23, 10:47
sl 5x5 e grymt om du kan utföra lyften med ok teknik. Varför?: hög frekvens och bra programerat för att göra noobgains både styrka och hypertrofimässigt.

oscarovegren
2015-08-23, 11:48
On du kör 3 dagar i veckan så skulle jag rekommendera stronglift. Själv kör jag PPL men jag tycker bara det är användbart om man kör minst 5 dagar i veckan.

jb13
2015-08-23, 18:11
Tack för in-puten! Kör nog på sl5x5 då ett tag o ser hur framstegen blir! :)