handdator

Visa fullständig version : volymskillnad, höger resp vänster sida


snej
2004-04-10, 12:43
Jag har märkt att min vänstersida av kroppen är om än väldigt marginellt, så är den större än högersidan. Detta gäller i princip hela kroppen! T.ex vänster biceps och triceps, som är den största skillnaden på. Detta är ingenting som ''andra'' märker, men man känner ju sej själv bäst, så för ens egna ögon blir sådana saker tydligare. Men tro mej, det är ingen inbillning. Samma på bröst, magmusklerna och underarmarna, fast inte lika tydligt där som på t.ex triceps.

Jag är högerhänt, men när jag kör t.ex bänkpress så har jag på senare märkt att jag är något starkare i vänster, har lite lut på stången...

Kan det vara så att man har lättare för att bygga styrka/volym på t.ex vänsterarmen än högerarmen? Det som är konstigast tycker ju jag dock är att volymskillnaden är på HELA vänstersidan av kroppen.

Pressarn
2004-04-10, 13:17
Jämnar kanske ut sig efter en längre tids tränande, börja inte snedbelasta eller nåt sånt bara.

snej
2004-04-10, 13:19
Originally posted by Pressarn
Jämnar kanske ut sig efter en längre tids tränande, börja inte snedbelasta eller nåt sånt bara.


Jag har tränat 3-4 år... Även om det inte vart speciellt seriöst till en början.

Jorgen
2004-04-10, 13:31
Alla är mer eller mindre olika i volym/styrka på höger resp vänster sida. Kör mer med hantlar och mindre med stång.

//Jörgen

snej
2004-04-10, 13:41
Originally posted by Jorgen
Alla är mer eller mindre olika i volym/styrka på höger resp vänster sida. Kör mer med hantlar och mindre med stång.

//Jörgen


Ok.. Jag tänkte nästan tvärtom, för jag har kört väldigt mycket hantelpress istället för bänkpress, att det skulle ha något med det att göra. Nu kör jag väldigt blandat.

Men det är säkert som du säger, dom flesta har liknande skiljelser, men man kanske inte uppmärksammar det. Det är ju som sagt inga stora mått de handlar om.

Gripper 200 LB
2004-04-10, 14:44
Det är samma sak för min del, jag har en bättre utvecklad vänstersida fastän jag är högerhänt. Jag är dock relativt jämnstark vilket gör att jag slipper råka ut för snedbelastning. Dom flesta byggare även inom proffsbyggningen har olika utvecklade höger och vänsterssidor det handlar om genetik.

bosse_brutal
2004-04-10, 18:59
Själv har jag större lats på höger än på vänster sida.

Allan
2004-04-10, 19:28
Man kan hitta volymskillnader även på elitnivå!

allan

Officer
2004-04-10, 19:30
Min vänstra skinka är 0.5 millimeter större än den högra ;)

Tricklev
2004-04-10, 20:10
Originally posted by AnabolicProtein
Min vänstra skinka är 0.5 millimeter större än den högra ;)


jag vet:em: