handdator

Visa fullständig version : Frukost


Askorbinsyra
2015-08-22, 08:43
Hej jag är en ganska liten kille. Ny på gymmet. Tidigare har jag till frukost bara ätit kanske 3 skinkmackor. Men förstår nu att det inte håller om jag vill bygga muskler o få tillräckligt protein. Tänker därför kanske börja äta mer ägg och så.

1. Hur många ägg borde jag äta till 3 skinkmackor? (Jag väger kanske 60 kilo och är 15 år)? (ny på gymmet)

2. Är det värt att köpa proteinpulver och sen äta det med gröt eller liknande?

3. Om jag äter proteinbars/dricker proteinpulver hur nära efter träningen ska jag ta det?

(Förlåt för att det blev flera frågor i en, hoppas det är ok och ni kan besvara åtminstone en av dem) :)

ddr
2015-08-22, 08:50
Frukosten i sig behöver det inte vara fel på beroende på hur du äter under resterande del av dagen.

Bara mat duger bra efter träningen;
Fokusera på mycket mat, ät lite mer kött/proteinkällor så är du golden. :)

Fokusera på träningen och ät rejält så kommer du öka som tusan i början.

arogen
2015-08-22, 08:52
Hej jag är en ganska liten kille. Ny på gymmet. Tidigare har jag till frukost bara ätit kanske 3 skinkmackor. Men förstår nu att det inte håller om jag vill bygga muskler o få tillräckligt protein. Tänker därför kanske börja äta mer ägg och så.

1. Hur många ägg borde jag äta till 3 skinkmackor? (Jag väger kanske 60 kilo och är 15 år)? (ny på gymmet)

2. Är det värt att köpa proteinpulver och sen äta det med gröt eller liknande?

3. Om jag äter proteinbars/dricker proteinpulver hur nära efter träningen ska jag ta det?

(Förlåt för att det blev flera frågor i en, hoppas det är ok och ni kan besvara åtminstone en av dem) :)

1. Du behöver inte äta ett enda om du inte vill, proteinmängden över hela dygnet spear större roll. Men räkna ett ägg so kanske 6g protein.

2. Tycker jag inte. Du väger ungefär som mig och jag äter bara mat, kanske bars någon gång/vecka. Bara du äter hyfsat proteinrik mat så kommer du komma långt på det. Du är ung, ät det som serveras hemma så kommer du må bra, slippa alla nojjor och du kommer tycka träningen är kul ett bra tag framöver.

3. Om du nu vill/behöver ta det så ta det så fort du kan då. Men ingen optinoja. Tar du det 5min efter passet eller 20min efter tror jag inte spelar någon större roll.

Tobbey
2015-08-22, 08:56
Tänk inte så mycket, bara träna hårt och ät mer än du brukar av det som du äter i vanliga fall.

Askorbinsyra
2015-08-22, 09:48
Okej tack för alla snabba svar kör på era tips då. Hur många gram protein ska man äta per dag då? Om jag äter 3 ägg har jag redan 15g protein typ.

cero
2015-08-22, 10:04
2g per kg kroppsvikt och dag. Då räknar man alltså protein från allt, inte bara fullvärdiga källor (animalier).

Håll dig till tallriksmodellen och ät lite mer än vad du brukar så får du i dig allt som krävs.

arogen
2015-08-22, 12:42
Precis som cero säger, 2g är ett riktmärke. Jag äter ofta 2,5-3g, men ligger på högt kcalintag och gillar proteinrik mat haha. Men som sagt, tänk mindre och träna för att du tycker det är kul. Resultaten kommer komma, du är ung och lev livet.

cero
2015-08-22, 13:12
Det absolut viktigaste för dig nu är att a) följa ett bra beprövat program som t ex detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) och b) ha bra teknik så du håller dig skadefri.