handdator

Visa fullständig version : Hammer curls: Tvärs över kroppen eller vanligt?


Seedstream
2015-08-22, 00:26
Som titeln säger, vad är skillnaden mellan att köra Crossbody hammercurls mot vanliga Hammer curls? Blir det mindre spänning på själva bicepsen och mer på brachiallis då eller är det ingen skillnad alls eller..?

pezrulezhaakon
2015-08-22, 05:49
Som titeln säger, vad är skillnaden mellan att köra Crossbody hammercurls mot vanliga Hammer curls? Blir det mindre spänning på själva bicepsen och mer på brachiallis då eller är det ingen skillnad alls eller..?

Om du har samma ROM och belastningskurva i båda varianterna, så är det i det närmaste obefintlig skillnad.

Arne Persson
2015-08-22, 07:38
Som titeln säger, vad är skillnaden mellan att köra Crossbody hammercurls mot vanliga Hammer curls? Blir det mindre spänning på själva bicepsen och mer på brachiallis då eller är det ingen skillnad alls eller..?

Sk "Hawaiicurls" är fuskarens attribut köra med mer vikt, eftersom en vikt är alltid tyngre längs lodlinjen (normala hammercurls) än i lutande bana. Jämför gärna benpressar med olika lutningar.
Som tidigare nämnts ingen större muskulär skillnad.

Anders The Peak
2015-08-22, 07:41
Troligen har fotograferna på Flex etc set att det ser häftigt ut armarna blir liksom större ;)

Arne Persson
2015-08-22, 07:43
Troligen har fotograferna på Flex etc set att det ser häftigt ut armarna blir liksom större ;)

Samt större vikter... ;)

Arne Persson
2015-08-22, 08:26
Ett exempel på varför unge dedikerade ProBBWannabeeYouTubefantasten faller för Hawaiicurls, förutom Anders The Peaks glimrande exempel här ovan, är följande: Curla en 30 kg hantel i normal stil = 30 kg (inte coolt)..., kör "normal" Hawaiicurl med samma vikt = 26 kg = lätt (mkt coolt)... :)

Arne Persson
2015-08-22, 08:30
Om du har samma ROM och belastningskurva i båda varianterna, så är det i det närmaste obefintlig skillnad.

Belastningskurvorna blir, helt naturligt, något olika på de olika teknikerna.

Bärsärk
2015-08-22, 08:56
Brukar köra med rep jag oftast

https://youtu.be/muHgbVgF2Js?t=52

pezrulezhaakon
2015-08-22, 10:37
Belastningskurvorna blir, helt naturligt, något olika på de olika teknikerna.

Jo, i normala fall. Men det beror på hur överkroppen hålls.

kalle_kula
2015-08-22, 11:03
Sk "Hawaiicurls" är fuskarens attribut köra med mer vikt, eftersom en vikt är alltid tyngre längs lodlinjen (normala hammercurls) än i lutande bana. Jämför gärna benpressar med olika lutningar.
Som tidigare nämnts ingen större muskulär skillnad.

Är du säker på detta? I en benpress är det ju normalkraften från det lutande planet (alltså själva maskinen) som gör att kraften rakt uppåt inte behöver vara lika stor jämfört med att lyfta vikterna i en lodlinje.
I hammercurls vilar ju inte hanteln på något annat än handen...

filmjölk
2015-08-22, 11:26
Vad är det nu för fel att köra den för att armen ser bra ut i den vinkeln och man kan använda lite extra vikt? Egot är bra att träna det med ibland, och då kan man multitaska armträning med att bygga upp självförtroendet:)

lördagsgrogg
2015-08-22, 11:55
Vad är det nu för fel att köra den för att armen ser bra ut i den vinkeln och man kan använda lite extra vikt? Egot är bra att träna det med ibland, och då kan man multitaska armträning med att bygga upp självförtroendet:)

Sålänge man vet vad man gör och inte råkar träna egot av misstag är det väl ok.

cero
2015-08-22, 13:46
Hur bra är effekten på underarmar i hammercurls generellt?

Agitator
2015-08-22, 15:12
Hur bra är effekten på underarmar i hammercurls generellt?

Skulle vilja påstå att den är extremt mycket sämre än vanlig curls.

Aldrig fattat varför vissa på gymmet kör med hammercurls, just fan, jag är på ett byggargym :)

Där broscience och skitövningar flödar friskt. Kanske bara sker lokalt på det gymmet jag tränar på ifs. Så man ska inte dra alla över samma kam!

Läskeblask
2015-08-22, 15:20
Gillar hammercurls av den orsaken att axeln inte gör ont när man gör dom. Känns dock som att jag inte får ut lika mycket av besepparna jämförtmed vanliga. Hammercurls med rep är en favorit men kan inte påstå att underarmarna växt något extra trots att det bivit endel hamrande

Old Nick
2015-08-22, 16:28
Skulle vilja påstå att den är extremt mycket sämre än vanlig curls.

Aldrig fattat varför vissa på gymmet kör med hammercurls, just fan, jag är på ett byggargym :)

Där broscience och skitövningar flödar friskt. Kanske bara sker lokalt på det gymmet jag tränar på ifs. Så man ska inte dra alla över samma kam!

Kan bara hålla med. Efter vanlig stångcurl och scottcurl med stång känns det som att mina underarmar och biceps skall explodera. Hammercurls känns knappt. Och speciellt hammercurls med rep känns som ett slöseri med tid. Känns inte som att de tar någonstans alls.

Mazakov
2015-08-22, 18:11
Kramar man skiten ur hanteln och har greppet längst ner så känns det mer för mig än vid vanliga curls

Decepticon
2015-08-22, 18:36
Vanliga raka hammercurls tar mer på underarmarna, så jag ser dem som en skonsam bicepsövning med bra underarmsträning. Annars är alternerade curls med supinerat grepp + raka hammercurls det enda du behöver för dina biceps.

Arne Persson
2015-08-23, 07:38
Är du säker på detta? I en benpress är det ju normalkraften från det lutande planet (alltså själva maskinen) som gör att kraften rakt uppåt inte behöver vara lika stor jämfört med att lyfta vikterna i en lodlinje.
I hammercurls vilar ju inte hanteln på något annat än handen...

Testa själv så känner du faktiskt skillnaden.

Arne Persson
2015-08-23, 07:43
Tunga Hammercurl, gärna med Fat Grips (Extreeme), är utmärkta för greppstyrkan och att stärka handledens radialsida.

Mjölkdrickare
2015-08-23, 17:03
Skulle vilja påstå att den är extremt mycket sämre än vanlig curls.

Aldrig fattat varför vissa på gymmet kör med hammercurls, just fan, jag är på ett byggargym :)

Där broscience och skitövningar flödar friskt. Kanske bara sker lokalt på det gymmet jag tränar på ifs. Så man ska inte dra alla över samma kam!
Vanliga supinerade curls är ju inte särskilt effektiva när det kommer till att träna brachioradialis, till skillnad från hammercurls.

Arne Persson
2015-08-23, 18:45
Tunga Hammercurl, gärna med Fat Grips (Extreeme), är utmärkta för greppstyrkan och att stärka handledens radialsida.

Bör även tillägga att hammercurls är utmärkta att stärka armbågens böjare... :)

cero
2015-08-24, 09:55
Bild på "handledens radialsida"?

Synd att det inte finns några fatgrips på mitt gym. :(

pezrulezhaakon
2015-08-24, 10:10
Bild på "handledens radialsida"?

Synd att det inte finns några fatgrips på mitt gym. :(

Underarmens tumsida.

Arne Persson
2015-08-24, 11:12
Här. :)

DavveB
2015-08-24, 12:45
Tidigare tyckte jag också att hammercurls var en jävla skitövning, dock så lärde jag mig några knep för att verkligen få tryck i underarmarna. Först och främst bör man INTE gå hela vägen ner med hantlarna, dvs man ska aldrig ha raka armar i bottenläget. Sen bör man gå hela vägen upp tills man känner hur underarmsmuskeln squeezar.

Ett annat tips är att supersetta vanliga hammercurls med hammercurls tvärs över, brukar fungera att använda samma vikt eftersom man är starkare när man kör tvärs över :)

cero
2015-08-24, 14:43
Arne/Pez: Tackar.

Hur prickar man den röda delen av underarmen?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/bf/1e/8d/bf1e8d6727d5accdfc4cf196e780c777.jpg

pezrulezhaakon
2015-08-24, 16:13
Arne/Pez: Tackar.

Hur prickar man den röda delen av underarmen?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/bf/1e/8d/bf1e8d6727d5accdfc4cf196e780c777.jpg

Om du menar brachioradialis, så är det just i hammarcurl som det är enklast att träffa den. Annars medverkar den både till supination och pronation om utgångsläget är det motsatta.

Annars är biceps alltid den starkaste armböjaren oavsett grepp. Olika grepp flyttar bara engagemanget något mellan armbågsböjarna.

Supinering och pronering görs av andra muskler också.