handdator

Visa fullständig version : Hur används tidigare intaget protein


martinnystrom
2015-08-21, 23:27
Jag har funderat hur protein som man intar under dagen innan träning används. Om jag pressar i mig 90g protein innan jag tränar utspritt över dagen, kommer då detta protein användas under och efter passet?

Det jag försöker förstå är varför det är viktigt med protein efter gymmet om man redan under hela dagen pressat proteinrik föda. Går proteiner verkligen ur kroppen så snabbt? Är allt tidigare protein helt verkningslöst för det enskilda passet?

ddr
2015-08-22, 03:59
Det handlar om att stimulera proteinsyntesen med ett nytt intag.
Om du redan har Aminosyror i blodet (Av ffa. fullvärdigt protein/EAA) så räcker det kanske till och med BCAA efter träningspasset för att maximera MPS.
Dock tror jag det finns rejäla fördelar med EAA/Fullvärdigt oavsett om man har Aminosyrorna i blodplasman redan.

Sverker
2015-08-22, 06:16
Jag har funderat hur protein som man intar under dagen innan träning används. Om jag pressar i mig 90g protein innan jag tränar utspritt över dagen, kommer då detta protein användas under och efter passet?

Det jag försöker förstå är varför det är viktigt med protein efter gymmet om man redan under hela dagen pressat proteinrik föda. Går proteiner verkligen ur kroppen så snabbt? Är allt tidigare protein helt verkningslöst för det enskilda passet?

Du menar aminosyror. Du äter protein men hanterar aminosyror i kroppen.

Har du tur har du lyckats bygga in frukosten i nya proteiner som efter träningen bryts ned till aminosyror. Aminosyror som du efter träningen kan bygga in på nya ställen i de tränade musklerna. Du bryter ned och bygger upp 300 - 500 gram varje dygn.Det är denna pool av aminosyror som du hela tiden använder.

Anders The Peak
2015-08-22, 11:34
https://i1.wp.com/www.4web.dk/training/abc4_diag1.gif

Fjrebqll
2015-08-26, 13:23
Det handlar om att stimulera proteinsyntesen med ett nytt intag.
Om du redan har Aminosyror i blodet (Av ffa. fullvärdigt protein/EAA) så räcker det kanske till och med BCAA efter träningspasset för att maximera MPS.
Dock tror jag det finns rejäla fördelar med EAA/Fullvärdigt oavsett om man har Aminosyrorna i blodplasman redan.

Och varför är det så viktigt att maximera mps efter ett träningspass(eller för den delen vilken annat tid på dygnet som helst)?

vicarious
2015-08-26, 13:47
Och varför är det så viktigt att maximera mps efter ett träningspass(eller för den delen vilken annat tid på dygnet som helst)?

Proteinsyntesen verkar kunna vara förhöjd upp till 24-72 efter träning. Stimuleringen av proteinsyntesen kombinerat med träning är det som leder till att man kan åstadkomma en positiv proteinbalans över tid, och på så vis lägga på sig muskler.

Proteinsyntes minus proteinnedbrytning = proteinbalans. Träning + protein = ökning av proteinsyntes så balansen skiftar till positiv.

King Grub
2015-08-26, 13:54
På senare tid har man sett att det inte verkar finnas någon speciell koppling mellan akut stimulerad proteinsyntes i samband med träning och faktisk muskeltillväxt.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0089431

n00b3n
2015-08-26, 23:58
På senare tid har man sett att det inte verkar finnas någon speciell koppling mellan akut stimulerad proteinsyntes i samband med träning och faktisk muskeltillväxt.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0089431

Jag har funderat på det där faktiskt. Om man sett att akut proteinsyntes inte spelar så stor roll för muskeltillväxten borde det inte gälla samma för den akuta proteinsyntesen orsakad av träning? Jag syftar iofs på de där 48 timmarna efter träning nu och då kanske det inte är så himla akut längre...

Gerdler
2015-08-27, 07:37
Den där studien har citerats alltför friskt i syfte att som jag ser det trivialisera födointagets betydelse runt träningen. Men det hela är taget helt ur sin kontext då försökspersonerna utförde samma träning och hade samma peri-workout kost/infusions-upplägg. Det man har visat är alltså inte att du lugnt kan skippa att äta både före och efter träningen. Det är istället så att man visat att nybörjare(och kanske vi andra, men detta ej visat) svarar på träning i olika tidsperspektiv, men hur snabbt vi svarar på det korrelerar inte med slutresultatet i muskel och styrkeökningar väl nog för att vara statistiskt säkerställt.

TL;DR Bra studie, frekvent felciterad.

Allan Ballan
2015-08-27, 22:34
På senare tid har man sett att det inte verkar finnas någon speciell koppling mellan akut stimulerad proteinsyntes i samband med träning och faktisk muskeltillväxt.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0089431
King Grub du som kan mest kan du inte säga vad DU TROR avgör faktisk muskeltillväxt i längden? läste din länk men den sa ej så mkt mer än det du redan skrivit

Gpajpen
2015-08-29, 15:13
King Grub du som kan mest kan du inte säga vad DU TROR avgör faktisk muskeltillväxt i längden? läste din länk men den sa ej så mkt mer än det du redan skrivit

Genetik.