handdator

Visa fullständig version : Flytta utomlands - permanent


Arrival
2015-08-21, 20:56
Tjena!

Har alltid funderat på att flytta till ett annat land och börja om på nytt. Hur funkar det om man skulle vilja flytta till Kanada, Australien, Irland, England, Tyskland eller Norge?

Är det "lätt" att få jobb? Kan man söka jobb från Sverige (ex. rekrytering)? Hur är det med bostäder, finns det? Måste man ha ett "bra" CV - utbildning och jobb? Kan man kanske studera i ovanstående länder och ex. söka från Sverige och sedan få hjälp med all pappersarbete etc.?

Ja, alltså undrar om man kan få veta det mesta. Era erfarenheter

Tacksam för all info jag kan få.

Bärsärk
2015-08-21, 21:01
Vad jobbar du med just nu och hur mycket erfarenhet har du? Lättast är väl att bara söka samma jobb du har nu i det nya landet.

Annars skulle jag först rekommendera dig att utbilda dig inom något som är lite internationellt gångbart, typ IT eller liknande.

KlopFer
2015-08-21, 21:23
Tjena!

Har alltid funderat på att flytta till ett annat land och börja om på nytt. Hur funkar det om man skulle vilja flytta till Kanada, Australien, Irland, England, Tyskland eller Norge?

Är det "lätt" att få jobb? Kan man söka jobb från Sverige (ex. rekrytering)? Hur är det med bostäder, finns det? Måste man ha ett "bra" CV - utbildning och jobb? Kan man kanske studera i ovanstående länder och ex. söka från Sverige och sedan få hjälp med all pappersarbete etc.?

Ja, alltså undrar om man kan få veta det mesta. Era erfarenheter

Tacksam för all info jag kan få.


Du åker dit. Skaffar tillfällig bostad. Söker jobb. Får förhoppningsvis jobb. Tar ditt kontrakt till t.ex skattemyndigheten och säger att du tänker börja knega och vill betala skatt.

Efter det rullar det på och du kan öppna bankkonton osv.

Kanske inte lika lätt i staterna men i norden/europa skulle jag säga att det är relativt enkelt.

Wzup2u
2015-08-21, 21:35
Funderar också.
Har ju redan testat bo i australien ett tag, dock rullade pengarna och hade inget jobb där, men... trivdes inte speciellt bra i australien heller så ville hem.

Jag bara i ren princip drog, hade ett timvikariat som jobb så jag drg när det löpte ut.

Man kommer in i saker ganska fort, bästa är att bara dra... dock är ju fördel om man har en del pengar att leva på ett tag utan jobb osv.

MrBoris
2015-08-22, 00:04
Som andra varit inne på, att utbilda sig i ett gångbart område i landet ökar möjligheterna väsentligt att kunna få jobb och således flytta till t.ex. Kanada, Australien eller Nya Zeeland. Har man ett jobb innan man åker blir det genast enklare.

Funderar också.
Har ju redan testat bo i australien ett tag, dock rullade pengarna och hade inget jobb där, men... trivdes inte speciellt bra i australien heller så ville hem.

Jag bara i ren princip drog, hade ett timvikariat som jobb så jag drg när det löpte ut.

Man kommer in i saker ganska fort, bästa är att bara dra... dock är ju fördel om man har en del pengar att leva på ett tag utan jobb osv.

Av intresse, vart bodde du i Australien? Olika delar av Australien är troligen bättre/sämre, lika stort/större än Europa i yta ju :)

Bärsärk
2015-08-22, 01:19
Vilket land är mest likt Sverige till styre och infrastruktur? Jag har bott i Norge en period, tyckte inte det var så likt ändå.

Alltså vilket land ska man flytta till om man knappt inte vill ha någon förändring alls.

eternallord
2015-08-22, 01:23
Vilket land är mest likt Sverige till styre och infrastruktur? Jag har bott i Norge en period, tyckte inte det var så likt ändå.

Alltså vilket land ska man flytta till om man knappt inte vill ha någon förändring alls.

Danmark? Tyskland känns inte så himla olikt heller.

Jokester
2015-08-22, 01:34
Flytta till Kuba. Lär dig spanska. Lev livet utan krusiduller. Dö lycklig.

Vikdork
2015-08-22, 07:27
Vilket land är mest likt Sverige till styre och infrastruktur? Jag har bott i Norge en period, tyckte inte det var så likt ändå.

Alltså vilket land ska man flytta till om man knappt inte vill ha någon förändring alls.

Då är det nog bättre att bara flytta till en ny stad inom samma land.

Ricken13
2015-08-22, 07:50
Skåne då, är det nån som flyttat dit och jobbat?
Ddet kan väl vara rätt ballt att prova på ett tag.
Synd bara att det ska vara så himla svårt med språket...

The_RobRoy
2015-08-22, 09:05
Varför måste man bestämma dag 1 att det ska bli permanent? Har man en bra utbildning och arbetslivserfarenhet blir hela världen ens arbetsmarknad.

Fenrir
2015-08-22, 09:19
Flytta till Kuba. Lär dig spanska. Lev livet utan krusiduller. Dö lycklig.

Har du upplevt Kuba personligen och tagit del av befolkningens levnadsförhållanden?

Jokester
2015-08-22, 12:26
Har du upplevt Kuba personligen och tagit del av befolkningens levnadsförhållanden?

Ja.

filmjölk
2015-08-22, 13:10
Jag personligen hade valt Danmark om jag var tvungen att flytta. Danmark är så himla mysigt avslappnande med köttkonsumtion, rökning, ölande och gubbsjuka. Man kan vara fet, halvpackad, svettig, vit, medelålders och man utan att behöva skämmas.

Bärsärk
2015-08-22, 13:31
Då är det nog bättre att bara flytta till en ny stad inom samma land.

Vet inte om det blir så stor skillnad.

spoon
2015-08-22, 13:32
Vet inte om det blir så stor skillnad.

Du vill ju inte ha stor skillnad :confused:

Hanse
2015-08-22, 13:35
Nya Zeeland känns lockande tycker jag. Har en del spelkompisar där och det verkar vara lite likt Sverige i hur det funkar har jag märkt.

Sen ligger det mer i utkanten av världen än det mesta vilket är positivt då världen mest är skit.

Känns som Kanada är väldigt likt Sverige liksom Belgien och Holland.

Bärsärk
2015-08-22, 13:43
Du vill ju inte ha stor skillnad :confused:

Jo fast, säg att du vill ha skillnad i hur ett land styrs då hjälper det inte att bara flytta inom landet.

Säg att du vill bo så likt Sverige så möjligt men så långt ifrån Sverige politiskt som möjligt, vart hamnar du då? Danmark?

Olegh
2015-08-22, 14:36
Vilket land är mest likt Sverige till styre och infrastruktur? Jag har bott i Norge en period, tyckte inte det var så likt ändå.

Alltså vilket land ska man flytta till om man knappt inte vill ha någon förändring alls.

Jo fast, säg att du vill ha skillnad i hur ett land styrs då hjälper det inte att bara flytta inom landet.

Säg att du vill bo så likt Sverige så möjligt men så långt ifrån Sverige politiskt som möjligt, vart hamnar du då? Danmark?

Bara en aning motsägelsefullt. cofffee

Bärsärk
2015-08-22, 14:39
Bara en aning motsägelsefullt. cofffee

Ja jag skulle givetvis skrivit "Någon förändring alls infrastrukturmässigt"

spoon
2015-08-22, 14:45
Jo fast, säg att du vill ha skillnad i hur ett land styrs då hjälper det inte att bara flytta inom landet.

Säg att du vill bo så likt Sverige så möjligt men så långt ifrån Sverige politiskt som möjligt, vart hamnar du då? Danmark?

Har nog inget svar på den frågan. Brukar fokusera mer på folk som jag träffar än hur landet styrs.

Men länder som är ganska lika Sverige som jag hade kunnat tänka mig och som mina vänner som har bott utomlands rekommenderar är Australien, Nya Zeeland och Kanada. England eller London verkar vara ganska drygt och jag fick inget positivt intryck av U.S.A.

Eftersom du skriver som du gör så drar jag en gissning på att du hade gillat Australien. Testa en semester i vinter (deras sommar) och se hur du trivs. Kan vara knepigt att få permanent uppehållstillstånd men man kan ju börja med ett år med arbetsvisum.

JHilding
2015-08-22, 15:36
Har nog inget svar på den frågan. Brukar fokusera mer på folk som jag träffar än hur landet styrs.

Men länder som är ganska lika Sverige som jag hade kunnat tänka mig och som mina vänner som har bott utomlands rekommenderar är Australien, Nya Zeeland och Kanada. England eller London verkar vara ganska drygt och jag fick inget positivt intryck av U.S.A.

Eftersom du skriver som du gör så drar jag en gissning på att du hade gillat Australien. Testa en semester i vinter (deras sommar) och se hur du trivs. Kan vara knepigt att få permanent uppehållstillstånd men man kan ju börja med ett år med arbetsvisum.

Om du orkar.. undrar lite vad du upplevde som dåligt med USA och England? Eventuellt blir dett jobb i England och plugg i USA om ett år, så blir alltid lite skraj när jag läser folk som haft det dåligt.;)

Bärsärk
2015-08-22, 15:44
Hur är internet i Australien?

spoon
2015-08-22, 17:05
Om du orkar.. undrar lite vad du upplevde som dåligt med USA och England? Eventuellt blir dett jobb i England och plugg i USA om ett år, så blir alltid lite skraj när jag läser folk som haft det dåligt.;)

Tyckte inte att USA hade så mycket mer att erbjuda än det man kan finna i Europa. Sen så känns USA lite avigt då det är så dyrt trots att lönerna är så låga. Känns inte som att man skulle få ut bättre levnadsstandard där om man inte hade ett superjobb. Hörde nån siffra om att medelklassen tjänar mellan 300-400k sek. Men jag har bara varit på semester så du får inte hänga upp dig så mycket på vad jag säger :)

Samma sak med London. Snordyrt om man ska bo centralt och min uppfattning av att bo i storstäder är att det inte är kul att bo för långt ut från centrum. Då blir det massa tid som går till pendling istället för att göra annat (lyfta skrot) Men man kan ju bo i kollektiv om man hittar ett schysst.

Fast om jag tänker efter så ångrar jag att jag inte har bott på bägge platserna. Kanske inte permanent men ett år eller så.

Bo i London med pubar och fotboll eller i USA med Surf eller Snowboard hade nog varit en dröm :)

JHilding
2015-08-22, 20:04
Tyckte inte att USA hade så mycket mer att erbjuda än det man kan finna i Europa. Sen så känns USA lite avigt då det är så dyrt trots att lönerna är så låga. Känns inte som att man skulle få ut bättre levnadsstandard där om man inte hade ett superjobb. Hörde nån siffra om att medelklassen tjänar mellan 300-400k sek. Men jag har bara varit på semester så du får inte hänga upp dig så mycket på vad jag säger :)

Samma sak med London. Snordyrt om man ska bo centralt och min uppfattning av att bo i storstäder är att det inte är kul att bo för långt ut från centrum. Då blir det massa tid som går till pendling istället för att göra annat (lyfta skrot) Men man kan ju bo i kollektiv om man hittar ett schysst.

Fast om jag tänker efter så ångrar jag att jag inte har bott på bägge platserna. Kanske inte permanent men ett år eller så.

Bo i London med pubar och fotboll eller i USA med Surf eller Snowboard hade nog varit en dröm :)

Ok, tack för info:)

Vinter
2015-08-22, 20:16
Flytta inom EU och till Norge går med arbetslivserfarenhet och någon yrkesexamen. Men utanför EU kan det bli svårt att få stanna om man inte är utbildad inom något bristyrke.

Kan vara värt att kika på det först.

StarkaUlf
2015-08-22, 21:13
England är väldigt enkelt att flytta till, speciellt om du är beredd att ta jobb i t.ex kundsupport. Finns många som söker svensktalande supportmedarbetare. Går lätt att söka hemifrån Sverige. Sen är det bara att skaffa bankkonto och NIN på plats. Boende är relativt enkelt (om du nu inte ska bo i centrala london, då blir det svårare).

Jag har bott där två gånger och skulle gärna fara tillbaka om jag hittar ett nytt jobb i samma stad.

J.V
2015-08-23, 04:23
Hur är internet i Australien?Varierar enormt beroende pa var du bor, men bor du i en stad och inte siktar pa bushen sa ar det helt okej. I min lagenhet kommer jag upp i 2-3 megabyteZ/sekund via mitt ADSL, syrran har liknande. Det intressanta med ADSL har ar att hastigheterna kan droppa riktigt varma dagar. :D

Fiber ar daremot inte vidare valutvecklat, an, men det verkar byggas ut som fan just nu. Kostar betydligt mer an i Sverige men priserna lar val snabbt droppa.

edit: hur latt som helst att komma hit tillfalligt och jobba, upp till tva ar. Darefter blir det daremot ganska karvt. Du maste ha utbildning och/ eller arbetslivserfarenhet hemifran inom yrken dar de har brist pa personal och da kan du antingen fa ett skilled visa av Immigration, eller blir 'sponsrad' av ett foretag som ar villiga att betala visumkostnaderna for just dig.