handdator

Visa fullständig version : Hjälp med min fd störda chef


*Flash*
2015-08-20, 11:07
Hur ska jag göra med en fd chef som totalt vägrar ge mig ett arbetsgivarintyg?
En fd chef som utan problem ljuger om precis allting, både till folk på arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv.
Hon har även struntat i att betala ut lön för den övertid som jag har jobbat.
Hon har utöver det fått (både för mig och min fd kollega) sinnessjukt mycket pengar i lönebidrag, detta är något man alltså får för att man som arbetsgivare ska göra anpassningar osv för den anställde.
Något som aldrig har gjorts, med andra ord så har hon medvetet sysslat med bidragsfusk.
Hon har utöver det hotat med diverse saker, dagligen eller så gott som dagligen haft taskig attityd och varit nedvärderande.
Hon har i dagsläget på något jävla vis också lyckats få praktikanter och folk som arbetstränar i stora jävla klasar nu.
Arbetsförmedlingen har inte lyckats så värst bra med att svartmåla henne som det var sagt.
Jag hade helst sluppit gå "all in" för att förstöra för henne men ja jag börjar undra om jag inte ändå ska göra det, det kommer ju däremot kunna gå ut över de hundar och hundägare som har hundarna på hennes dagis.

Arbetsförmedlingen har ännu inte lyckats göra något utav det de har lovat.
Jag har ingen inkomst, jag kan pga bristen på arbetsgivarintyg nog inte kunna få ut pengar från akassan och även om jag mot förmodan skulle få ett arbetsgivarintyg från den jävla störda idioten så är jag ärligt talat rädd för att hon på alla sätt och vis kommer försöka förstöra genom vad hon väljer att skriva på det.
Det finns mycket mer jag kan skriva om henne men pallar inte just nu.
Anyway.
Någon lösning (som inte kostar pengar)?

Zedekul
2015-08-20, 11:11
Psykopater ....fan vad jag hatar dem. Nu är hon kanske inte det, men det låter nästan så.

Zedekul
2015-08-20, 11:12
I ett annat fall så hade jag bara dragit mig därifrån - det blir aldrig bättre med sådana människor, men nu är du ekonomiskt beroende. Kan du göra det väldigt tydligt för henne att du kommer att anmäla henne om du inte får ditt intyg så kanske det fungerar..?

Daniiiel
2015-08-20, 11:15
Hur ska jag göra med en fd chef som totalt vägrar ge mig ett arbetsgivarintyg?
En fd chef som utan problem ljuger om precis allting, både till folk på arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv.
Hon har även struntat i att betala ut lön för den övertid som jag har jobbat.
Hon har utöver det fått (både för mig och min fd kollega) sinnessjukt mycket pengar i lönebidrag, detta är något man alltså får för att man som arbetsgivare ska göra anpassningar osv för den anställde.
Något som aldrig har gjorts, med andra ord så har hon medvetet sysslat med bidragsfusk.
Hon har utöver det hotat med diverse saker, dagligen eller så gott som dagligen haft taskig attityd och varit nedvärderande.
Hon har i dagsläget på något jävla vis också lyckats få praktikanter och folk som arbetstränar i stora jävla klasar nu.
Arbetsförmedlingen har inte lyckats så värst bra med att svartmåla henne som det var sagt.
Jag hade helst sluppit gå "all in" för att förstöra för henne men ja jag börjar undra om jag inte ändå ska göra det, det kommer ju däremot kunna gå ut över de hundar och hundägare som har hundarna på hennes dagis.

Arbetsförmedlingen har ännu inte lyckats göra något utav det de har lovat.
Jag har ingen inkomst, jag kan pga bristen på arbetsgivarintyg nog inte kunna få ut pengar från akassan och även om jag mot förmodan skulle få ett arbetsgivarintyg från den jävla störda idioten så är jag ärligt talat rädd för att hon på alla sätt och vis kommer försöka förstöra genom vad hon väljer att skriva på det.
Det finns mycket mer jag kan skriva om henne men pallar inte just nu.
Anyway.
Någon lösning (som inte kostar pengar)?

En arbetsgivare måste skriva arbetsgivarintyg om det behövs. Det är liksom inget val. På det ska stå hur mycket du arbetat så a kassan kan utgå från det och inte hennes personliga tankar om det. Ring a kassan å säg att hon vägrar och fråga hur du ska gå vidare.

Daniiiel
2015-08-20, 11:18
Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen? Isåfall ringer du facket. Är du med löser det sig supersnabbt är du inte med så ringer du ändå och frågar snällt hur du framför kravet om arbetsgivarintyg.

*Flash*
2015-08-20, 11:20
En arbetsgivare måste skriva arbetsgivarintyg om det behövs. Det är liksom inget val. På det ska stå hur mycket du arbetat så a kassan kan utgå från det och inte hennes personliga tankar om det. Ring a kassan å säg att hon vägrar och fråga hur du ska gå vidare.
Hon anser att hon har ett val.
Jag har redan varit i kontakt med akassan, jag ska höra av mig igen men det som sades då var att dom behövde intyget.

Jag kan tillägga att jag inte har varit där och jobbat sedan sista april, var sjukskriven i 2 veckor och tog sedan ut all semester tills själva lönebidraget och det gick ut.
Något jag och hon inte är överens om för övrigt, att det gick ut men samtidigt är det också så att hon inte skulle vilja ha kvar mig och betala ut lön utan bidrag ändå och arbetsförmedlingen/min handläggare har inte förnyat pga hur min fd chef har betett sig.

*Flash*
2015-08-20, 11:22
Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen? Isåfall ringer du facket. Är du med löser det sig supersnabbt är du inte med så ringer du ändå och frågar snällt hur du framför kravet om arbetsgivarintyg.
Finns inte. Så att vända sig till facket är inte aktuellt.
Hon vägrar ju även att gå min handläggare på arbetsförmedlingen till mötes.

Daniiiel
2015-08-20, 11:26
Hon anser att hon har ett val.
Jag har redan varit i kontakt med akassan, jag ska höra av mig igen men det som sades då var att dom behövde intyget.

Jag kan tillägga att jag inte har varit där och jobbat sedan sista april, var sjukskriven i 2 veckor och tog sedan ut all semester tills själva lönebidraget och det gick ut.
Något jag och hon inte är överens om för övrigt, att det gick ut men samtidigt är det också så att hon inte skulle vilja ha kvar mig och betala ut lön utan bidrag ändå och arbetsförmedlingen/min handläggare har inte förnyat pga hur min fd chef har betett sig.

En arbetsgivare MÅSTE skriva arbetsgivarintyg. Bara slå upp lagparagrafen i ansiktet på henne. Annars skulle ju vilken arbetsgivare som helst kunna vara jävlig och neka någon a-kassa genom att inte välja att skriva arbetsgivarintyg. Säg till henne att arbetsgivarintyg bara är hur mycket du arbetat så du ska få a-kassa sen googlar du bara fram informationen att en arbetsgivare är SKYLDIG att ge det och mailar skiten till henne. Hon kanske är en superidiot och förväxlar det med referensbrev eller något.

Daniiiel
2015-08-20, 11:31
Finns inte. Så att vända sig till facket är inte aktuellt.
Hon vägrar ju även att gå min handläggare på arbetsförmedlingen till mötes.

Ok då blir allt mycket svårare men hon är lika skyldig till att skriva arbetsgivarintyg som du ska ge till a-kassan ändå. Jag antar att hon kan ljuga om hur mycket du arbetat men chansen finns ju att hon faktiskt förväxlar arbetsgivarintyg med referensbrev eller anställningsbevis. Har själv varit med om att lönekontoret på ett stort företag varit korkade nog att inte förstå skillnaderna.

timoat
2015-08-20, 11:33
Det måste man kunna polisanmäla?

*Flash*
2015-08-20, 11:42
En arbetsgivare MÅSTE skriva arbetsgivarintyg. Bara slå upp lagparagrafen i ansiktet på henne. Annars skulle ju vilken arbetsgivare som helst kunna vara jävlig och neka någon a-kassa genom att inte välja att skriva arbetsgivarintyg. Säg till henne att arbetsgivarintyg bara är hur mycket du arbetat så du ska få a-kassa sen googlar du bara fram informationen att en arbetsgivare är SKYLDIG att ge det och mailar skiten till henne. Hon kanske är en superidiot och förväxlar det med referensbrev eller något.
Vi pratar alltså om en person som vägrat låta en vara hemma sjuk, som på riktigt tror att hon har "lagen på sin sida" när det gällde hennes försök till att totalt vägra att jag skulle få ta ut min semester när jag mellan 24/6 2014 och 14/5 2015 inte hade tagit ut en enda utav mina semesterdagar och året innan bara tagit ut 15 semesterdagar, semesterlagen ansåg hon vara något som inte behövdes tas hänsyn till öht.
Ja hon finns på riktigt.*rolleyes*

Arf Pingvin
2015-08-20, 12:03
Såna här människor går inte att diskutera med men om du kan leta reda på reglerna svart på vitt och visa så kan hon kanske vid en direkt konfrontation förstå sina skyldigheter. Jag är inte helt säker på att du kan ta semester när som helst men du har väl rätt till sammanhängande semester under sommarmånaderna. Jag skulle skita i allt det och bara försöka få det där arbetsgivarintyget och sen lämna resten bakom mig.

Grahn
2015-08-20, 12:07
Även en psykopat borde ju ge vika när det blir uppenbart att det medför mer problem att vägra än att bara ta ngn minut och skriva intyget.

r1kkie
2015-08-20, 12:10
Ta kontakt med jurist kanske kan vara något?

shadowfire
2015-08-20, 12:14
För det första så kan du få a-kassa om du på annat sätt kan styrka att du arbetat där.
Har du fått lönespecifikationer varje månad? Har du anställningsavtal som du skrivit under, samt har du fått bekräftelse på din uppsägning mm?

Om det inte går att få anställningsintyg från ett företag, så ska a-kassan kunna godta sådan här information istället - men det krävs också att du förklarar att du inte fått arbetsgivarens intyg.

Sedan som föregående i tråden har sagt så är det enligt lag en skyldighet för arbetsgivaren att lämna ut intyg på begäran, men det är samtidigt svårt att slå en så pass liten arbetsgivare som det verkar vara i det här fallet i huvudet med det.

shadowfire
2015-08-20, 12:16
Någon lösning (som inte kostar pengar)?

Ta kontakt med jurist kanske kan vara något?

Rimmar sådär med TS önskemål om att det inte ska kosta pengar, dessutom frågan är ju om det är värt det. Kan TS ordna a-kassan åtminstone, så är det kanske bäst att bara lägga resten åt sidan och gå vidare.

mangemani
2015-08-20, 12:28
sådana här människor går inte att diskutera med och är rätt så hopplösa att ha att göra med.
jag tampas efter snart 2 år än med min förra chef som ljuger om att han har skrivit på och skickat in några papper(viktiga för mig och min ekonomi och kostar honom inte ett skit, mer än en underskrift). han myglade även med alla timmar som jag jobbade på stället så att jag fick mindre betalt och de pengarna har jag inte sett röken utav än idag då han hela tiden slingrar sig då jag, FK och min föräldrar har konfronterat honom.
man var guld värd när man slet varje dag och jobbade övertid ibland, men när man blev dålig(ryggen) så var man inte ett piss värd.

kan inte facket, AF eller FK göra något, lycka till säger jag då bara, för att resonera och diskutera med sådana typer och få ut något utav det kan du nog tyvärr glömma.

delta_mats
2015-08-20, 13:31
Jag tycker du ska gå dit och förklara läget. Att hon ska skriva på intyget och även betala det som du ska ha. Annars går du till polisen och anger henne för det du vet, det du vet ska du tala om för henne så hon förstår allvaret. Antingen skriver hon på eller så tar hon konsekvenserna, vad tror du hon helst väljer?

Efteråt så gör du en polisanmälning ändå såklart.

Yes
2015-08-20, 13:33
Polisanmäla för vad?

*Flash*
2015-08-20, 13:36
Polisanmäla för vad?
Jag kan troligen polisanmäla för diverse hot men tvivlar på att det skulle leda någon vart och jag kan känna att det är slöseri av polisens resurser.

*Flash*
2015-08-20, 13:41
För det första så kan du få a-kassa om du på annat sätt kan styrka att du arbetat där.
Har du fått lönespecifikationer varje månad? Har du anställningsavtal som du skrivit under, samt har du fått bekräftelse på din uppsägning mm?

Om det inte går att få anställningsintyg från ett företag, så ska a-kassan kunna godta sådan här information istället - men det krävs också att du förklarar att du inte fått arbetsgivarens intyg.

Sedan som föregående i tråden har sagt så är det enligt lag en skyldighet för arbetsgivaren att lämna ut intyg på begäran, men det är samtidigt svårt att slå en så pass liten arbetsgivare som det verkar vara i det här fallet i huvudet med det.
Jag har inget anställningsavtal, ingen bekräftelse på uppsägning (min handläggare rådde mig att till slut bara ignorera henne pga hur hon betedde sig mot både mig och henne, ja hon var sjukt otrevlig även mot min handläggare utöver alla lögner som hon sagt).
Dom sa till mig att det var svårt att enbart godta sådan info och jag har redan förklarat läget.

Hon skiter ju i lagen och hon är inte klyftig nog att kunna tolka lagtext korrekt utan hennes hjärna vrider allt till något det inte är.

Rabiat
2015-08-20, 13:47
Nu har jag inte orkat läsa allt, men det behövs absolut inget kollektivavtal för att det ska vara ide att kontakta facket. Det gjorde jag i en liknande situation, damen på Unionen ringde då upp min fd chef och berättade vad lagen säger och att de inte tvekar en sekund på att dra honom inför rätta. Två dagar senare kom intyget i posten.

*Flash*
2015-08-20, 13:47
Såna här människor går inte att diskutera med men om du kan leta reda på reglerna svart på vitt och visa så kan hon kanske vid en direkt konfrontation förstå sina skyldigheter. Jag är inte helt säker på att du kan ta semester när som helst men du har väl rätt till sammanhängande semester under sommarmånaderna. Jag skulle skita i allt det och bara försöka få det där arbetsgivarintyget och sen lämna resten bakom mig.
Hon kan inte ens läsa lagtext korrekt utan förvränger allt tills det passar henne och hennes syfte.
Och nej hon har inte rätt att neka mig att ta ut min semester, som jag förstått det så finns det undantag där man har den rätten men det gäller inte henne.
Och nu syftar jag inte på att jag ska få bestämma när och hur mycket semester jag vill ha utan hon ville helt frånta mig rätten att få någon semester öht. Att jag alltså skulle jobba mer än ett helt år i sträck utan att få ta ut en enda semesterdag.
Även en psykopat borde ju ge vika när det blir uppenbart att det medför mer problem att vägra än att bara ta ngn minut och skriva intyget.
Tydligen inte

Och jag kan ju tillägga att det nu verkar kunna bli lite samma sak för min fd kollega nu när hon ska sluta snart...

Yes
2015-08-20, 13:49
Jag hade skrivit ett brev i stil med:

"Begäran om arbetsgivarintyg

Enligt 47 § 2st lag om arbetslöshetsförsäkring är en arbetsgivare på arbetstagares begäran skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget ska fyllas i på särskild blankett och innehålla uppgifter om arbetstagarens arbetsförhållanden samt övriga uppgifter som behövs för att bedöma arbetstagarens rätt till arbetslöshetsersättning.

Härmed begärs arbetsgivarintyg för:

19550825-XXX
Lisa Svensson
En stuga ute i skogen 3
762 97 Uppsala
e-post: lisa.s@hotbrev.com

Efterkommer ni inte denna begäran inom 7 dagar kommer ärendet tas till domstol.

Puss och kram,
Lisa"

Daniiiel
2015-08-20, 13:57
Jag hade skrivit ett brev i stil med:

"Begäran om arbetsgivarintyg

Enligt 47 § 2st lag om arbetslöshetsförsäkring är en arbetsgivare på arbetstagares begäran skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget ska fyllas i på särskild blankett och innehålla uppgifter om arbetstagarens arbetsförhållanden samt övriga uppgifter som behövs för att bedöma arbetstagarens rätt till arbetslöshetsersättning.

Härmed begärs arbetsgivarintyg för:

19550825-XXX
Lisa Svensson
En stuga ute i skogen 3
762 97 Uppsala
e-post: lisa.s@hotbrev.com

Efterkommer ni inte denna begäran inom 7 dagar kommer ärendet tas till domstol.

Puss och kram,
Lisa"

Precis så! Gör nu såhär flash och sluta tänka på allt annat som är fel. Bara fixa arbetsgivarintyg och glöm subban sen.

Yes
2015-08-20, 13:58
Och har du inte fått semesterersättning skriver du något liknande om det, med hänvisning till 30 § semesterlagen.

*Flash*
2015-08-20, 14:11
Och har du inte fått semesterersättning skriver du något liknande om det, med hänvisning till 30 § semesterlagen.
Det är övertid jag inte har fått betalt för.
Min handläggare på arbetsförmedlingen trodde för övrigt inte att hon skulle betala ut någon lön alls, det säger kanske en del om hur det står till uppe i skallen på den idioten jag jobbat för.

Alexton
2015-08-20, 14:15
Du har inga vänner som kan hjälpa till ? Senaste psykopat-chefen jag hade vägrade också betala ut övertid och den ersättning jag skulle ha för semester osv.

Socker i biltanken, syl i bildäcken är sådan som gör att det kostar mer än det smakar.

I dagens samhälle är det svårt att få någon att göra ens ärenden om du saknar medel. Man får helt enkelt göra det bästa med det man har.
Ta med ett par bitiga vänner och förklara situationen alternativt säg att du kommer leasa ut skulden.

Yes
2015-08-20, 14:25
Det är övertid jag inte har fått betalt för.
Min handläggare på arbetsförmedlingen trodde för övrigt inte att hon skulle betala ut någon lön alls, det säger kanske en del om hur det står till uppe i skallen på den idioten jag jobbat för.
Räkna ut vad hon är skyldig dig i övertid och skicka ett kravbrev. Hota med betalningsföreläggande hos Kronofogden om hon inte betalar. En sån ansökan syns för övrigt hos kreditupplysningen.

Min erfarenhet av personer som bråkar och vägrar göra rätt för sig är att det enda som hjälper är att sätta hårt mot hårt. Ge henne en sista chans att rätta till det, sen gör du en rättslig process av det - oavsett vad hon kommer med.

Olegh
2015-08-20, 14:54
Men hur kan hon ha kvitterat ut pengar för dig utan att ha papper på att du är anställd? Eller har hon ett gammalt kontrakt och du saknar en kopia?

*Flash*
2015-08-20, 15:01
Men hur kan hon ha kvitterat ut pengar för dig utan att ha papper på att du är anställd? Eller har hon ett gammalt kontrakt och du saknar en kopia?
Varken jag eller min fd kollega har kopia på våra senaste anställningsavtal.
Jag har kopia på mitt första kontrakt bara men det var en annan typ utav anställning.

Min kompis och fd kollega som nu jobbar kvar där och vars bidrag går ut den sista denna månaden vill alltså denna chef ska säga upp sig och jobba kvar en månad. Detta trots att hon inte vill betala ut min fd kollegas lön om hon inte får bidrag för henne. Chefen vägrar säga upp henne trots att hon inte vill betala ut lönen när hon inte får bidrag. Så hon anser att min fd kollega ska säga upp sig...
Hon vill försöka förstöra för oss.
Hon är inte riktigt frisk där uppe.

Mjölkdrickare
2015-08-20, 19:59
Hota med att göra en "all in och förstöra för henne" om hon inte ger efter. Skit i hundägarna? De får väl hitta något nytt ställe ifall hon vägrar att ge efter och du på något sätt lyckas förstöra för henne. Vissa människor förstår bara när man sätter till hårt mot hårt.

Jens.Andersson
2015-08-20, 20:36
Jag har inget anställningsavtal, ingen bekräftelse på uppsägning

Varken jag eller min fd kollega har kopia på våra senaste anställningsavtal.
Jag har kopia på mitt första kontrakt bara men det var en annan typ utav anställning.

Jag kan tillägga att jag inte har varit där och jobbat sedan sista april, var sjukskriven i 2 veckor och tog sedan ut all semester tills själva lönebidraget och det gick ut.

Jaaa nee nää. Nej, jag skulle nog vilja höra din arbetsgivares version av allt det här.

*Flash*
2015-08-20, 21:48
Jaaa nee nää. Nej, jag skulle nog vilja höra din arbetsgivares version av allt det här.
Det är lögner och åter lögner, tro det eller ej.
Min och min fd kollegas handläggare vet hur det ligger till, de anser även henne vara dum i hela huvudet.
Hon har skickat hot av olika slag via sms samt pratat in meddelande (iofs tror jag inte jag har sparat det när jag tänker efter..).
Men iaf, det är flera som VET vad som stämmer.
Samt läst sms och hört meddelande.

spoonchest
2015-08-20, 23:10
Det är sånt här man har facket till.

*Flash*
2015-08-20, 23:27
Det är sånt här man har facket till.
Ja man kan ju iaf fråga.

Men det jag nästan har ännu mer lust till är att fixa hur saker på arbetsförmedlingen går till.:smash: