handdator

Visa fullständig version : Kan man hålla för brett? (Bänkpress)


0rre
2015-08-19, 22:53
Så, jag testade och hålla så brett det är tillåtet att greppa stången i tävling (det vill säga, ha pekfingrarna på ringarna) och märkte att jag klarar av att ha mer vikt på stången än vad jag brukar kunna ha (pekfingrarna på ringarna).

Nu undrar jag hur många som kör så här brett och hur orolig bör jag vara att skada mig? Nu menar jag inte axlarna, utan mer att dra sönder en muskel i bröstet? Är rädd för det här då det ser otroligt smärtsamt ut.

svennebanan86
2015-08-20, 05:10
Ringarna har olika bredd på SL stång och olika stång. Tror det är 81cm på en SL stång och det är inte superbrett. Möjligen om man är dvärgväxt. Kör på den bredd som känns naturlig.

0rre
2015-08-20, 10:17
Okej, det är bra att veta. Vill ju ha så brett grepp som möjligt på en SL stång, får försöka jämföra.

Det känns ju riktigt bra att bänka med väldigt brett grepp eftersom det kändes som att jag orkade betydligt mer. Dock känns det som att jag anstränger bröst musklerna mycket mer då det blir en större "stretch".

Stången i mitt gym, om jag håller med pekfingrarna på ringarna så är det nästan så brett det går att hålla utan att händerna nuddar själva powerracket vid avlyft.

Rabiat
2015-08-20, 10:21
Den största anledningen till att du orkar bänka mer med bredare grepp är nog att det blir en kortare sträcka du flyttar vikten. Skillnaden i stretch är nog obefintlig.

1x0
2015-08-20, 10:54
Nu undrar jag hur många som kör så här brett och hur orolig bör jag vara att skada mig? Nu menar jag inte axlarna, utan mer att dra sönder en muskel i bröstet? Är rädd för det här då det ser otroligt smärtsamt ut.
Jag förstår inte hur dålig rörlighet folk har i axlar och bröst. Jag har aldrig haft några som helst problem att det stretchas (för 'mycket') eller svårt att komma ner med stången till bröstet.
Då är/var jag jävligt stel och framåtlutande axlar.
Min brygga är helt värdelös också!

Kanske ganska korkad kommentar, flera faktorer som spelar in...jag är lång (jävligt långa armar) lär vara mindre krav på rörlighet med max-brett grepp då. :P

Kör shoulder dislocations och
http://www.stretchify.com/wp-content/uploads/2013/07/doorway-chest-stretch.jpg?a84cae

0rre
2015-08-20, 11:27
Jag har inga som helst problem att dra ner stången till bröstet. Jag är överrörlig kan jag också tillägga. Jag får varken ont i axlar eller bröst, dock har jag för mig att det är större risk att dra sönder bröst muskeln när man kör bredare.

Det kan vara att jag har kortare väg att gå med bredare grepp, eller att jag är starkare i bröst än triceps. Dock återstår frågan om risken ökar och om det finns några som kör så brett det går att köra och hur det går för dem?

Kan också tillägga att jag har sjukt långa armar.

Rabiat
2015-08-20, 12:01
Jag har inga som helst problem att dra ner stången till bröstet. Jag är överrörlig kan jag också tillägga. Jag får varken ont i axlar eller bröst, dock har jag för mig att det är större risk att dra sönder bröst muskeln när man kör bredare.

Det kan vara att jag har kortare väg att gå med bredare grepp, eller att jag är starkare i bröst än triceps. Dock återstår frågan om risken ökar och om det finns några som kör så brett det går att köra och hur det går för dem?

Kan också tillägga att jag har sjukt långa armar.

Greppvidden ökar inte skaderisken. Om du pga greppvidden får ut armbågarn för långt från kroppen ökar skaderisken, men nog främst för axlarna.