handdator

Visa fullständig version : Är denna övning legit? (Kolos sjukgymnaster se hit)


Vivaldi
2015-08-19, 21:16
Hej kära Kolo!

Tänkte för första gången ställa en träningsfråga på forumet, gällande en ny övning jag börjat leka med.

Kort och konkret kan den kallas "viktplattelyft".

Det är vad det låter som, inspirerat av Atlasstens-lyft startar man i denna övning med vikten lätt upphöjd (ca 10cm över marken, delen mot dig kan vara i backen) och lyfter sedan vikten till höfthöjd.

Därefter ändrar du greppet lätt, samtidigt som du häver den halvt och lyfter upp den i brösthöjd så att du pressar den mot dig.
Slutligen sänks den ned långsamt och kontrollerat i en slags zerker/frontböj.

(För bättre visualisering, tänk dig att du lyfter ett kylskåp från marken och skall ha upp den så att armbågarna är i linje med bröstvårtorna, typ.)

Jag har upplevt att mitt grepp, men framför allt min böj och mark börjat tuffa framåt som tåget efter att ha lagt in denna övning i mitt schema. Den har mycket likt med cleans och snatch då den tvingar dig till en mjuk följsam och explosiv rörelse som startar i absoluta bottenläget.

Det jag vill veta är om den är "ok" i längden att köra, de få klämskadorna på benen, eller blåmärkena jag ibland får på underarmarna är bara kärlekskyssar, det jag vill veta är om denna övning är lika bra för kroppen som den känns.

Grazzafukkinrazzi
2015-08-19, 21:22
Jag förstår absolut ingenting, lol.

Du lär filma detta!

PureWhey
2015-08-19, 22:19
wut

DJJOHANSSON
2015-08-19, 23:12
Föreställ er att ni ska lyfta upp en 30kgs säck till bröstet.





*edit.

hur ser det ut när armbågarna är i höjd med bröstvårtorna, vart är viktskivan?




*edit 2, wait wat.

svenbanan
2015-08-19, 23:12
Som jag förstår det frivänder du ett stycken viktplatta från en upphöjning. Det låter inte som mycket till övning...

DudX
2015-08-20, 07:47
Föreställ er att ni ska lyfta upp en 30kgs säck till bröstet.





*edit.

hur ser det ut när armbågarna är i höjd med bröstvårtorna, vart är viktskivan?




*edit 2, wait wat.

Exakt min tanke.

Vivaldi
2015-08-20, 12:02
Exakt min tanke.

Armbågarna ligger nästan olika beroende på mängden viktskivor staplade, i toppläget dtvs. Det blir lite som på denna bild:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/02/14/3b/02143b8dfc6313eb726a8c045d3c201e.jpg

Startpositionen är ungefär denna, med plattan något upphöjd för att få ett bra grepp under:
http://munfitnessblog.com/wp-content/uploads/2008/02/lifting-heavy-box-with-correct-breathing-technique.jpg

Beskrivningen att att cleana viktplattor är relativt korrekt, med skillnaden att det även ingår ett marklyft från ATG position samt en långsam mjuk frontböj på vägen ned.

Den är förrädisk jobbig, jag markar enkelt 190kg+ men har hittills bara klarat 110kv på denna, kunde knappt stå några sekunder efter att ha sänkt ned den.

Fördelen är att man kan i princip inte fuska med ryggen då den måste hållas spänd och i rätt läge, samt att man nästan helt drar och trycker med benen i början av lyftet.

Vivaldi
2015-08-20, 12:03
Som jag förstår det frivänder du ett stycken viktplatta från en upphöjning. Det låter inte som mycket till övning...

Gör det med 80kg+ så blir det plötsligt lite mer av en övning, om du bara har hala viktplattor och inte kan sinka mellan 5kg,s bumper plates för ökad friktion, lås fast dem genom att surra ett rep/gummiband.

Mazakov
2015-08-20, 12:19
https://www.youtube.com/watch?v=3geJ5hso7MI
?

Vivaldi
2015-08-20, 12:34
https://www.youtube.com/watch?v=3geJ5hso7MI
?

Das it mane!

http://img.4plebs.org/boards/pol/image/1386/18/1386188130528.jpg

Utöver det faktumet att jag startar i botten inför varje lyft, mestadels för en mer följsam rörelse och inte statiskt belasta ryggen under en längre period. Men även för aktivering av gluteus då jag väljer att huvudsakligen trycka ifrån med benen i botten.
Annars är det exakt samma övning, jag gillar även att lyfta den något högre och hålla toppläget i ca 1-3 sekunder.

Wormzie
2015-08-20, 12:48
Ser inga problem om du bara ser till att hålla god bålstabilitet och är uppmärksam på om något börjar skapa obehag eller smärta. Atlasstenar går ju i princip inte att plocka upp utan att böja ryggen men sålänge man försöker hålla rörelsen strikt och bålen så tight som möjligt tror jag inte det är någon större fara.

svenbanan
2015-08-20, 17:54
Jag hajade inte att det var en hel trave viktskivor. Hur får du dem att "sitta ihop" och inte bara rasa åt alla håll på gymgolvet?

I övrigt låter det ju som en bra övning. Lyfta otympliga objekt brukar ju ha en tendens att sätta fokus på lite mindre muskler som helt plötsligt blir nån slags flaskhals, och därför kanske det kan boosta andra lyft också.

Risken kan kanske vara att man hamnar i alltför otympliga positioner och riskerar nån slags skada. Men som ovanstående skrev så borde det vara lugnt så länge man försöker få till bålen så bra som möjligt och inte knasar till det allt för jävligt.

Vivaldi
2015-08-20, 20:03
Jag hajade inte att det var en hel trave viktskivor. Hur får du dem att "sitta ihop" och inte bara rasa åt alla håll på gymgolvet?

I övrigt låter det ju som en bra övning. Lyfta otympliga objekt brukar ju ha en tendens att sätta fokus på lite mindre muskler som helt plötsligt blir nån slags flaskhals, och därför kanske det kan boosta andra lyft också.

Risken kan kanske vara att man hamnar i alltför otympliga positioner och riskerar nån slags skada. Men som ovanstående skrev så borde det vara lugnt så länge man försöker få till bålen så bra som möjligt och inte knasar till det allt för jävligt.

Haha just det där med flaskhalsen är min teori med. Känner mig så löjligt mycket mer explosiv med bättre kontakt bara efter tre veckor, och på så kort tid innebär det ju alltså troligtvis att jag helt enkelt "lär" mig aktivera fler muskler vid en övning en tidigare.

Känslan då man kör den är mycket lik kettlebell-swings eller box-jumps, man kickas liksom igång vilket även hjälper som tusan vid baslyften.

Gällande hur jag får dem att sitta ihop så kör jag med gummiklädda vikter så då är det lugnt, om jag går 80kg+ tar jag och föser emellan 5kg's bumpervikter som har bra friktion, finns ej sådana så "låser" jag vikterna med ett chins-gummiband.

Men annars så är det bara att lyfta vikten snett bakåt likt vid mark eller snatch så sköter gravitationen resten.
Det är ju även en del av övningen, pressar du inte tillräckligt hårt mot bröstet så slinker ju vikterna sin kos.

Pinsamt nog kan jag säga att startskottet till denna övning kommer från Emmaboda där jag ju lyfte en del personer i midjan högt över axlarna.
De blev glada, jag fick träningsvärk, och sedan dess kör jag denna kombinerat med "raka" kettlebell lyft med atlasstensgrepp (dtvs. jag greppar inte fästet" så det blir mycket likt en "barrel throw").

Kan säga att mina armar aldrig sett såhär bra ut, någonsin, samt att det är kul då folk frågar vad fanken man håller på med :/

svenbanan
2015-08-20, 20:26
Jag röstar för att du filmar och lägger upp här. Har fortfarande lite svårt att visualisera hur du får upp skiten utan att tappa hälften av kakorna på tårna. Detta är helt klart en övning jag vill se! :D

Vivaldi
2015-08-20, 20:44
Jag röstar för att du filmar och lägger upp här. Har fortfarande lite svårt att visualisera hur du får upp skiten utan att tappa hälften av kakorna på tårna. Detta är helt klart en övning jag vill se! :D

Kan be en polare att filma det någon gång under helgen, just nu är det tenta-p så träningen är ej högprioriterad (prokrastinerar just nu på högnivå)

svenbanan
2015-08-20, 23:08
Kan be en polare att filma det någon gång under helgen, just nu är det tenta-p så träningen är ej högprioriterad (prokrastinerar just nu på högnivå)

Ja då förstår jag att du uppfinner övningar och startar trådar om dem. Ett par dagar innan tenta brukar det ofta vara dags att storstäda hela lägenheten och sortera flingorna i cornflakespaketet i storleksordning. ;)