handdator

Visa fullständig version : Bli bättre på avlyftet i bänkpress.


exevision
2015-08-19, 17:22
Tycker jag tappar hållningen/spänningen lite för lätt ibland i bänkpressen. Hur tränar man upp sig i själva avlyftet?

sweetkarolina
2015-08-19, 17:33
Ligg jävligt nära klykorna så avlyftet blir kort, lyft röven innan, tryck upp stången och låt den följa med i banan när du sätter ner röven.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

filmjölk
2015-08-19, 17:57
Måste du ha bra hållning och spänning i kroppen för att kunna pressa då? personligen har jag gjort mina bästa ökningar i bänkpress sedan jag lade tanken på alla sådana detaljer som perfekta avlyft, legdrive, brygga, optimal greppbredd och liknande på hyllan.

PureWhey
2015-08-19, 17:59
Måste du ha bra hållning och spänning i kroppen för att kunna pressa då? personligen har jag gjort mina bästa ökningar i bänkpress sedan jag lade tanken på alla sådana detaljer som perfekta avlyft, legdrive, brygga, optimal greppbredd och liknande på hyllan.


Måste? Nej
Bra? Självklart

exevision
2015-08-19, 19:41
Ligg jävligt nära klykorna så avlyftet blir kort, lyft röven innan, tryck upp stången och låt den följa med i banan när du sätter ner röven.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Tack för tipsen. Kan man träna upp styrkan som behövs för rörelsen i avlyftet? Eller är det bara att nöta tekniskt i avlyften?

Måste du ha bra hållning och spänning i kroppen för att kunna pressa då? personligen har jag gjort mina bästa ökningar i bänkpress sedan jag lade tanken på alla sådana detaljer som perfekta avlyft, legdrive, brygga, optimal greppbredd och liknande på hyllan.

Jag ökar bäst när jag får bra hållning och spänning i kroppen. Sen håller axlar och sånt myyycket bättre!

broman
2015-08-19, 22:17
Min que för en bättre liftoff är att endast använda triceps, inte försöka pressa upp stången till startläge utan bara sträcka på armarna medans man håller spänningen i skuldra och röv stenhårt.

Grans
2015-08-20, 14:16
Förutsatt att du tränat upp en god arch i ryggen så ska du känna ett jävla tryck på trapsen, allt ska vara tight och helt enkelt inte kunna röra sig. Som sagt innan så lyft röven med leg drive när du lyfter av och pressa stången bakåt mot bänken som stöd, sen när du har stången i toppenläget så kan du sätta ner röven sakta på bänken och låta stången hamna i position.

mikaelj
2015-08-20, 14:39
Lätt böjning i armbågarna, så att du lyfter av när du sträcker ut armarna. Det är alltså väldigt liten marginal till klykorna. Hellre lite lägre ner än högre upp.

Bmwtwinturbo
2015-08-20, 15:18
Är det tokigt att träna avlyftet specifikt någon gång emellanåt? Ex lägga på mer än pb och lyfta ned till höga stopp och tillbaka?

Tap3worm
2015-08-20, 16:15
Brukar se till att ligga i princip lodrätt under stången med axelpartiet. Har röven uppe i luften och försöker lägga all tyngd på skuldrorna och squeeza ihop allt. Sen blir det i princip bara att jag sträcker ut armarna (som en utlåsning) för att lyfta av, behöver alltså knappt lyfta/röra överkroppen alls. Sen lägger jag ner röven och kör. Funkar bra för mig!

Tapeworm
- Mobilen

anvihl
2015-08-20, 17:49
Dumt att ligga supernära klykorna, väldigt väldigt lätt hänt att man slår i ställningen på tunga vikter=underkänt lyft. Alternativt får man en ofördelaktig lyftbana för att man undviker ställningen.

Lär dig lyfta ut med ryggen och du kan stärka den rörelsebanan genom att bland annat göra ryggpullovers i olika varianter.

J.V
2015-08-21, 03:59
Är det tokigt att träna avlyftet specifikt någon gång emellanåt? Ex lägga på mer än pb och lyfta ned till höga stopp och tillbaka?Nej. Bara att se pa styrkelyftare som tranar pa walkouts for att bli battre i boj. Pa med mer vikt an personbasta, ga ut med stangen och gor en liten nigning och tar sedan in det igen.

Samma gar att applicera i bankpress.

exevision
2015-08-21, 13:21
Dumt att ligga supernära klykorna, väldigt väldigt lätt hänt att man slår i ställningen på tunga vikter=underkänt lyft. Alternativt får man en ofördelaktig lyftbana för att man undviker ställningen.

Lär dig lyfta ut med ryggen och du kan stärka den rörelsebanan genom att bland annat göra ryggpullovers i olika varianter.

Hur utförs dessa ryggpullovers?

sweetkarolina
2015-08-21, 19:11
Det är dumt att lyfta ut längre än man behöver, men det är givetvis korkat att ligga så nära att man slår i klykorna när man pressar. Då ligger man FÖR nära...

Jag tror inte man tjänar så mycket på att ligga och lyfta av mer än 1RM utan snarare att träna upp styrkan i övre rygg/trapz för att klara att hålla kvar spänningen under avlyftet.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

spoon
2015-08-22, 10:56
Hur utförs dessa ryggpullovers?

Kan ge mig på ett försök att förklara i text. Men lättare är det nog om du youtubar på lite olika bänkpressare och kollar hur dom gör.

Jag gör såhär...

Tar tag i stången och sätter fötterna på bänken.
Spänner upp brygga.
Håller bryggan och sätter ned fötterna i backen. Röven är fortfarande inte i bänken och jag fokuserar på att spänna hela kroppen. Lats, ben bröst.
Sedan lyfter jag ut stången och för den framåt med latsen eller med spänd övre rygg i varje fall.
När jag är i position så sänker jag röven till bänken och har då förhoppningsvis kvar ett bra uppspänn i hela kroppen.

Oftast så behöver jag inte lyfta stången mer än någon centimeter uppåt när den ska ur klykorna.