handdator

Visa fullständig version : Kan frontböj ge några fördelar för att ge stabilitet för nya PBN i militärpress?


Slaxes
2015-08-19, 15:58
Har väldigt svårt att öka mitt 1rm i militärpress. 95kg är nuvarande rekord. Detta med styrkevändning innan då jag känner att jag kan utveckla mer kraft och stabilitet i pressen med denna kombination.

100 kg är mitt mål men det känns som en riktig jävla helvetesplatå att pressa igenom. Gissar att min stabilitet när vikten är i pressposition är min svaghet.

Eftersom frontböj har en liknande utgångsposition med stången så kanske denna övning kan ge mig stabiliteten som krävs?

Alla tips är välkomna.

LillisJ
2015-08-19, 16:10
Frontböj är grym för stabilitet imo. Testa även pushpress som komplement till militärpressen.

Slaxes
2015-08-19, 16:13
Frontböj är grym för stabilitet imo. Testa även pushpress som komplement till militärpressen.

Najs! Pushpress kör jag i varje set, som en slags "självpassning". Detta har inte ökat stabiliteten direkt dock.

cero
2015-08-19, 16:18
Om det är du på bilden så kanske det krävs att du ökar kroppsvikten en aning. Vissa envisa platåer ger sig helt enkelt inte om man inte ger kroppen mer energi.

Jeneric
2015-08-19, 16:19
https://vimeo.com/18512785

Tycker det här är rätt intressanta övningar, även om det är för olympisk press i videon.

Slaxes
2015-08-19, 16:22
Om det är du på bilden så kanske det krävs att du ökar kroppsvikten en aning. Vissa envisa platåer ger sig helt enkelt inte om man inte ger kroppen mer energi.

Ja, jag är inte gul i fejset på riktigt men det är jag :)

86kg är min nuvarande vikt på 187 cm. Detta med den mesta massan på överkropp, då jag bara gått all in på styrka vad gäller de nedre regionerna. Så det handlar om mer energiintag eller att jag lägger på mig ett par extra fluffy-pounds? :)

Slaxes
2015-08-19, 16:28
https://vimeo.com/18512785

Tycker det här är rätt intressanta övningar, även om det är för olympisk press i videon.

Grymt bra video. Att använda trapezius har jag aldrig gjort på det sättet. Har dock sett en del andra som gör det.

cero
2015-08-19, 16:45
Ja, jag är inte gul i fejset på riktigt men det är jag :)

86kg är min nuvarande vikt på 187 cm. Detta med den mesta massan på överkropp, då jag bara gått all in på styrka vad gäller de nedre regionerna. Så det handlar om mer energiintag eller att jag lägger på mig ett par extra fluffy-pounds? :)

Om du kör rent så är du nog inte långt ifrån för vad de flesta är "genetiska maxet" beroende på gener osv, så det är inte konstigt att det börjar gå riktigt trögt. Att lägga på sig lite fett hade nog varit bra för ökningarna, om inte fåfängan säger stopp dvs. ;) På ett överskott grejar du 100 KG press enkelt. En ökad kroppsvikt leder till mer stabilitet och mer bränsle för musklerna.

Smartare lösningar får andra bidra med.

Loke
2015-08-19, 16:50
Militärpress är ju ett rätt luddigt begrepp. Stabilitet är också luddigt här, så ja, denna tråd kan bli en evighetsdiskussion om ingenting :)

Är det olympiska pressar man siktar på tror jag det handlar otroligt mycket om att utnyttja det man kan komma undan med vad gäller kraft från höft och knän, och jag gissar att det handlar väldigt mycket om timing. Det är väl inte fel tänkt med "stabilitet" så till vida att man ju inte kan vara svampig i överkroppen om man ska överföra kraft från höft till axlar, men jag är tveksam till om komplementsträning med frontböj är rätt väg att gå, gissar att det är mer en fråga om specifik teknik för momentet. Tror nästan man blir tvungen att hitta nån som tävlat på skaplig nivå i momentet för att få till det. Folk blev ju helt hysteriskt starka på detta en gång i tiden.

Men jag gissar verkligen nu, kan väl i bästa fall sägas vara jämbra med dig :)

exevision
2015-08-19, 17:19
Utfall med stången fram?

Slaxes
2015-08-19, 17:41
Om du kör rent så är du nog inte långt ifrån för vad de flesta är "genetiska maxet" beroende på gener osv, så det är inte konstigt att det börjar gå riktigt trögt. Att lägga på sig lite fett hade nog varit bra för ökningarna, om inte fåfängan säger stopp dvs. ;) På ett överskott grejar du 100 KG press enkelt. En ökad kroppsvikt leder till mer stabilitet och mer bränsle för musklerna.

Smartare lösningar får andra bidra med.

Alltid rent. Det säger ju alla förvisso men det är verkligen något som ligger mig nära hjärtat. Att vara ren.

I beg to disagree, angående det genetiska maxet. Jag är säker på att jag kan ta mig längre än dit jag nått nu. Det känns som en fråga om tid/antal pass. Att det går trögt i just denna övningen är dock ett faktum. När jag klådde mitt tidigare rekord på 90kg så var det ren slump, jag testade bara. Detta då jag inte sysslar med någon planerad progression, den bara kommer med tiden.

Jag får se om jag vill offra utseende för detta dock :D

Slaxes
2015-08-19, 17:47
Militärpress är ju ett rätt luddigt begrepp. Stabilitet är också luddigt här, så ja, denna tråd kan bli en evighetsdiskussion om ingenting :)

Är det olympiska pressar man siktar på tror jag det handlar otroligt mycket om att utnyttja det man kan komma undan med vad gäller kraft från höft och knän, och jag gissar att det handlar väldigt mycket om timing. Det är väl inte fel tänkt med "stabilitet" så till vida att man ju inte kan vara svampig i överkroppen om man ska överföra kraft från höft till axlar, men jag är tveksam till om komplementsträning med frontböj är rätt väg att gå, gissar att det är mer en fråga om specifik teknik för momentet. Tror nästan man blir tvungen att hitta nån som tävlat på skaplig nivå i momentet för att få till det. Folk blev ju helt hysteriskt starka på detta en gång i tiden.

Men jag gissar verkligen nu, kan väl i bästa fall sägas vara jämbra med dig :)

Ja det är lite luddigt alltihop. Att involvera trapsen som man skulle göra på ovanstående video känns nästan lite som ett fusk, som ett extra skjuts nästan jämlikt med en pushpress
, men kanske ändå inte :P

Stabilitet.. ja kort tänkt så tänker jag att det skulle vara optimalt att mura in hela kroppen i betong, förutom just de kroppsdelar jag vill använda. Detta skulle ju ge en optimal stabilitet och det är dit jag vill komma. Idag så känner jag att kraften inte riktigt går i en rak linje genom min kropp som den skulle. Den pallar liksom inte att trycket vid denna vikt.

Tror absolut att tekniken kan bli bättre.

Någon som vet någon som pressar 100kg med ungefär min längd och vikt som man kan rådfråga? :D

sunetdanne
2015-08-20, 19:55
Har väldigt svårt att öka mitt 1rm i militärpress. 95kg är nuvarande rekord. Detta med styrkevändning innan då jag känner att jag kan utveckla mer kraft och stabilitet i pressen med denna kombination.

100 kg är mitt mål men det känns som en riktig jävla helvetesplatå att pressa igenom. Gissar att min stabilitet när vikten är i pressposition är min svaghet.

Eftersom frontböj har en liknande utgångsposition med stången så kanske denna övning kan ge mig stabiliteten som krävs?

Alla tips är välkomna.

Beror på hur du rackar skulle jag säga som nr 1:

Kör du som dem flesta gör med armbågarna mot skyn så kommer du inte få ut något av framböjen mer än ev låsning i bröstrygg. Kör du med armbågarna ut åt sidan och under skuldra så kan du få viss överföring.

Då det gäller öka i stående press brukar det stående vara: Mata hantelpress: kör stötpress/push press. Kör stöt osv. Annars brukar man förslå tunga press starter så du trycker upp till näsan och sedan håller trycket ett par sekunder.

Nästa förslag brukar vara mata mitten och bakre deltoid.

Mitt tips till dig är att du hittar din svaga länk(vad begränsgar din press är det: triceps, deltoid, mage/bål eller bröstrygg) och även ökar ditt min i andra grenar(ja tom att öka i marklyft kan förbättra pressen). Detta kommer ge dig överföring till din stående press annars är risken stor att du bara toppar din press för att sedan tappa i den eller andra grenar efter ett tag.

Ha alltid pyramiden i åtanke. En pyramid är aldrig högre än sin bas!



Hälsningar
Daniel

Sansad
2015-08-20, 22:03
Plankan om något kommer hjälpa till med stabilitet här!

Grans
2015-08-21, 01:46
100 kg är ju riktigt bra. Frontböj är ju rätt bra för coren annars så det bör hjälpa något, skulle dock inte förlita mig på att det kommer ge nåt speciellt i just militär.

Har varit uppe i 120kg som mest men det som hjälpte mest var att lära mig involvera latsen när jag kom upp i lite högre vikter (80+). Att redan innan du rackar stången börja involvera latsen så när du är i bottenläget redo att pressa funkar latsen nästan som hyllor för armarna att pressa ifrån. Märkte ökad stabilitet och mer kraft ur bottenläget och vikten kändes helt plötsligt mycket enklare när jag lärde mig det.

Denna video visar det jag pratar om rätt bra, även det han säger om att allt ska va tight och bestämt driva dig under skivstången.
/watch?v=xN08c9hSBw0