handdator

Visa fullständig version : Skulle ni säga att detta är tillräcklig volym per vecka


frippe86
2015-08-18, 21:00
För att stimulera musklerna optimalt ?

Bänkpress 5×5
Skivstångsrodd 4×8
Uppåtlutad hantelpress 3×8
Sittande rodd (smalt grepp) 3×8
Triceps pushdown 3×8
Stångcurl 3×8

Underkroppspass 1
Knäböj 5×5
Raka marklyft 4×8
Utfall 3×8
Benspark 3×8
Crunches (på boll) 3 set
Eventuell övning för vaderna

Överkroppspass 2
Militärpress 5×5
Chins/Latsdrag 4×6
Dips 3×8
Hantelrodd 3×8
Liggande tricepsextension 3×8
Alternerande hantelcurl 3×8

Underkroppspass 2
Marklyft 5×5
Frontböj 4×6
Benpress 3×8
Lårcurl 3×8
Hängande benlyft 3 set

oscarovegren
2015-08-18, 21:10
Det ser alldeles utmärkt ut! 4 pass i veckan?

Rabiat
2015-08-18, 21:13
För att stimulera musklerna optimalt ?

Bänkpress 5×5
Skivstångsrodd 4×8
Uppåtlutad hantelpress 3×8
Sittande rodd (smalt grepp) 3×8
Triceps pushdown 3×8
Stångcurl 3×8

Underkroppspass 1
Knäböj 5×5
Raka marklyft 4×8
Utfall 3×8
Benspark 3×8
Crunches (på boll) 3 set
Eventuell övning för vaderna

Överkroppspass 2
Militärpress 5×5
Chins/Latsdrag 4×6
Dips 3×8
Hantelrodd 3×8
Liggande tricepsextension 3×8
Alternerande hantelcurl 3×8

Underkroppspass 2
Marklyft 5×5
Frontböj 4×6
Benpress 3×8
Lårcurl 3×8
Hängande benlyft 3 set

Volymen är det knappast något fel på, men är du ute efter optimalt borde du nog försöka köra igenom allt en vända till :)

HenrikJ
2015-08-18, 21:24
Det där hade varit för lite för mig. Om du inte tänkte att du kör utan vilodagar. Men vet inte hur länge du har hållt på.

frippe86
2015-08-18, 21:26
4 pass tänkt att köra i veckan.

Köra genom allt samma vecka?

BoBBoLoVe
2015-08-19, 07:18
Tycker det ser ut att vara väldigt mycket, hur fasiken hinner ni alla med att köra så där mycket varje pass och hur tungt kör ni? Jag har kört ca 3 övningar per pass det senaste året och varje pass tar över en timme.

Intressant att höra då bara 5x5 knäböj (på vikter som är tunga för mig) tar åtminstone 40-45 minuter för mig inkl uppvärmning.

Peter.B
2015-08-19, 07:23
Tycker det ser ut att vara väldigt mycket, hur fasiken hinner ni alla med att köra så där mycket varje pass och hur tungt kör ni? Jag har kört ca 3 övningar per pass det senaste året och varje pass tar över en timme.

Intressant att höra då bara 5x5 knäböj (på vikter som är tunga för mig) tar åtminstone 40-45 minuter för mig inkl uppvärmning.

+1, och då är jag inte ens stark.

Richter
2015-08-19, 09:12
Tycker det ser ut att vara väldigt mycket, hur fasiken hinner ni alla med att köra så där mycket varje pass och hur tungt kör ni?

Det kan det absolut vara, men det beror lite på hur hårt man kör. Som jag nämner (tror jag i alla fall...) i originalinlägget där TS har hämtat programmet så är det skrivet i en slags prioriteringslista, där man kan plocka bort övningar bakifrån om man inte vill göra dem eller har tid för det.

Det blir till och med ganska trevligt om man så bara skulle köra de två första övningarna varje pass.

BoBBoLoVe
2015-08-19, 09:57
Det kan det absolut vara, men det beror lite på hur hårt man kör. Som jag nämner (tror jag i alla fall...) i originalinlägget där TS har hämtat programmet så är det skrivet i en slags prioriteringslista, där man kan plocka bort övningar bakifrån om man inte vill göra dem eller har tid för det.

Det blir till och med ganska trevligt om man så bara skulle köra de två första övningarna varje pass.

Hej!

Jag håller med dig, visst beror det på hur hårt man tränar. Det var därför jag var intresserad av att höra hur tungt eller rättare sagt vid vilka % folk kör på när de tränar t ex ben som i OPs andra dag för underkropp, alltså 5 set marklyft, 4 set frontböj, 3 set benpress och sedan 3 set lårcurl.

Två övningar per pass låter mer som min melodi =).

Richter
2015-08-19, 10:36
Hej!

Jag håller med dig, visst beror det på hur hårt man tränar. Det var därför jag var intresserad av att höra hur tungt eller rättare sagt vid vilka % folk kör på när de tränar t ex ben som i OPs andra dag för underkropp, alltså 5 set marklyft, 4 set frontböj, 3 set benpress och sedan 3 set lårcurl.

Två övningar per pass låter mer som min melodi =).

För min del så kan jag diska ut 5x5 på 80 % med ungefär 3 minuters vila, så om man räknar 1 minut för utförande av setet så innebär det runt 20 minuter effektiv träningstid (efter uppvärmningen). Men skulle jag öka belastningen med bara någon ynka % så är det mycket möjligt att jag skulle behöva ligga på 5+ minuters vila, och allt tar längre tid. Det beror, som vanligt, på. :)

Gerdler
2015-08-19, 11:36
TS, jag tycker ditt schema är mycket bra överlag, men jag har vissa invändningar. Du tränar hantelpress efter 5 set bänkpress trots vi vet att någonstans mellan 3-6 set stimulerar musklerna maximalt. 5 set bänk räcker. Kör hantelpressen på nästa överkroppspass. Samma gäller allt annat. Sen lägger du in 2-3 isolerande övningar varje pass för vad jag ser ingen anledning alls. Om du har en muskel som laggar i antingen styrka(och därmed begränsar din utveckling i en annan muskelgrupp eller massa/definition eller som du bara vill bygga extra mycket av den då är isolerande övningar lämpliga. Du kan också köra isolerande om du tycker det är kul för det är inte så att det är dåligt. Bara onödigt ibland. Triceps får träning i dips, bänk, hantelpress och militärpress. Så om du inte känner att de är underutvecklade så ser jag ingen anledning att lägga så mycket tid på dem. kanske minska seten eller skippa den vartannat pass?

Sen tycker jag du ska öka volymen något på ryggen, det är ju många muskler, som du träffar olika i olika övningar. Plus de flesta övningarna tar en del på biceps och det tycker vi om!

Röda Björnen
2015-08-19, 12:50
TS, jag tycker ditt schema är mycket bra överlag, men jag har vissa invändningar. Du tränar hantelpress efter 5 set bänkpress trots vi vet att någonstans mellan 3-6 set stimulerar musklerna maximalt. 5 set bänk räcker. Kör hantelpressen på nästa överkroppspass. Samma gäller allt annat. Sen lägger du in 2-3 isolerande övningar varje pass för vad jag ser ingen anledning alls. Om du har en muskel som laggar i antingen styrka(och därmed begränsar din utveckling i en annan muskelgrupp eller massa/definition eller som du bara vill bygga extra mycket av den då är isolerande övningar lämpliga. Du kan också köra isolerande om du tycker det är kul för det är inte så att det är dåligt. Bara onödigt ibland. Triceps får träning i dips, bänk, hantelpress och militärpress. Så om du inte känner att de är underutvecklade så ser jag ingen anledning att lägga så mycket tid på dem. kanske minska seten eller skippa den vartannat pass?

Sen tycker jag du ska öka volymen något på ryggen, det är ju många muskler, som du träffar olika i olika övningar. Plus de flesta övningarna tar en del på biceps och det tycker vi om!

Jag tror du inte ska ta allt du läser så bokstavligt. I träningsvärlden är ofta sanningen någonstans i mitten.

TS!, Jag tycker ditt schema ser helt OK ut. Se till att du känner efter bara så att du inte kör för tungt så att du har svårt att återhämta kroppen mellan passen. Utvärdera och känn efter några veckor hur det känns.

RobinAbrahamsson
2015-08-19, 13:10
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/ =)

Jag har kört detta sedan en månad tillbaka.
Trodde att det skulle kännas som att det var för "lite" men ack så fel man hade.

Tunga basövningar tar musten ur en.
Kör hårt!

r1kkie
2015-08-19, 13:12
Tycker det ser ut att vara väldigt mycket, hur fasiken hinner ni alla med att köra så där mycket varje pass och hur tungt kör ni? Jag har kört ca 3 övningar per pass det senaste året och varje pass tar över en timme.

Intressant att höra då bara 5x5 knäböj (på vikter som är tunga för mig) tar åtminstone 40-45 minuter för mig inkl uppvärmning.

90sek vila mellan seten i tunga övningar, 60sek mellan lättare. :cool:

frippe86
2015-08-20, 09:30
för mycket tycker jag inte att det blir.

Tar inte ut mig maximalt i varje set förutom det sista setet.

Kör linjär progression.

När jag klarat tex 6,6,6,6 så höjer jag.

Funkar bra just nu.

BoBBoLoVe
2015-08-20, 10:56
för mycket tycker jag inte att det blir.

Tar inte ut mig maximalt i varje set förutom det sista setet.

Kör linjär progression.

När jag klarat tex 6,6,6,6 så höjer jag.

Funkar bra just nu.

Hur ofta blir det att du höjer vikten (i snitt alltså)? Blir det varje pass, en gång i veckan eller en gång i månaden?

Hur länge har du tränat, har du tränat länge eller är du nybörjare?

Jag hoppas det inte låter som att jag tycker ditt upplägg är dåligt och kritiserar det, jag är endast intresserad av att höra hur andra tränar.