handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen - kan knappt köra rodd


EmmusH
2015-08-18, 12:04
Hej! Tänkte att här finns det säkert massa smarta människor som kan hjälpa mig med mitt problem. Har börjat få jätte ont i ländryggen/svanken när jag tränar rygg efter att man kör ben, speciellt under pass och inte under ren styrketräning.
Det gör inte ont att göra vanliga övningar som Squats, marklyft eller utfall. Men så fort jag ska göra någon form av rodd så svider det helvete i hela ryggen bara av att ställa sig i position. Och det gör nästan enbart ont ifall jag tränar ben före jag går på rygg (Och kör jag själv så brukar jag vara försiktig med denna kombo men under pass kan jag ju inte ändra andras upplägg liksom).
Har börjar fokusera på att göra rodden rätt, bara köra med en 20 kg stång och utföra rörelsen rätt och känner att jag kan ta mer vikt än så när jag tränar själv och får ihop skuldrorna utan problem, ska jag fortsätta köra med lätta vikter eller vad tror ni? För samma vikter gör att jag får ont under passet, till och med halva den vikten.

Någon som har tips på hur jag ska gå till väga? Står jag fel? Böjer jag för mycket? Finns det andra övningar jag kan köra för att stärka? Bör jag gå till naprapat eller liknande? Ska jag börja öka i vikt trots detta eller ska jag fortsätta fega?*whatever* *whatever*

Rabiat
2015-08-18, 12:32
Att börja öka i vikt när du får ont låter inte särskilt klokt.

Hur är det med bålstyrkan, och hur står det till med eventuell överdriven svank osv?

Kriget
2015-08-18, 12:50
Efter att du kört ben så kanske din rumpa och bakre lår inte orkar stabilisera och belastningen på din ländrygg blir för stor.

Personligen kör jag aldrig skivstångsrodd av liknande problem du beskriver, fast jag får alltid ont av den, oavsett vart i passet jag kör. Men jag tror också att min teknik suger.

EmmusH
2015-08-18, 14:02
Svank har jag absolut. Försöker kontrollera den i olika övningar och tror jag lyckas i benböj och så men tror inte att jag svankar något överdrivet vid rodd.

Låter rimligt att belastningen skulle bli för stor, eftersom jag knappt kan stå framåt böjt utan att få ont/att det svider?

EmmusH
2015-08-18, 14:06
Och min tanke med att öka vikter var att ifall jag ökar när jag kör själv och inte under pass, kanske det gör att jag får mindre ont vid pass? Om det är så att bygger upp styrka i ryggen och kanske får mindre ont?
Och bål stabilitet är inget jag känner sviker, förutom att svanken och ryggen sviker när man gör olika sorters "båt" övningar, exempelvis pendlar med benen eller så. Men inte så att magmusklerna sviker

Rabiat
2015-08-18, 20:44
Går du runt med hyperlordos kommer du alltid vara lite uttröttad i länd/korsrygg, och det är vanligt med smärta. Sikta på att rätta till det genom att stretcha framsidan av låren dagligen och stärka baksidan. Låt bli saker som gör ont under tiden.

EmmusH
2015-08-19, 10:25
Även fast det bara börjat göra ont sen under sommaren?

VoDaresVins
2015-08-19, 10:56
Drogs med ont i ländryggen med jämna mellanrum under några års tid. Klarat mig otroligt länge nu utan bekymmer. Min fix var bälte på vid skivstångsrodd, stela marklyft och skogsarbete.

Rabiat
2015-08-19, 19:12
Även fast det bara börjat göra ont sen under sommaren?

Ja absolut. Det kan komma lite när som.

Mjölkdrickare
2015-08-20, 01:20
Förmodligen har du brist på rörlighet och en mycket stram ryggmuskulatur. Möjligen det i kombination med generell svaghet.

EmmusH
2015-08-20, 09:34
Drogs med ont i ländryggen med jämna mellanrum under några års tid. Klarat mig otroligt länge nu utan bekymmer. Min fix var bälte på vid skivstångsrodd, stela marklyft och skogsarbete.

Bälte kanske ska testas då. För stela marklyft kör jag, och goodmornings, och där har jag inga problem. Kan bli lite svårt att sätta igång med skogsarbete haha!

EmmusH
2015-08-20, 09:39
Tycker nog inte att jag är direkt orörlig, kört yoga en bra tid men det kan ju säkert vara så ändå! Har inga problem med stretch eller töjning eller så , tips på att få ryggen att bli mindre stram?

Rabiat
2015-08-20, 10:14
Tycker nog inte att jag är direkt orörlig, kört yoga en bra tid men det kan ju säkert vara så ändå! Har inga problem med stretch eller töjning eller så , tips på att få ryggen att bli mindre stram?

Oftast är det höftböjare, inklusive rectus femoris, som är strama och baksida lår samt säte som är svaga. Eller så är det helt enkelt så att du inte är van vid att aktivera sätesmuskulaturen på rätt sätt, och därför roterar bäckenet fram. Isåfall är det bara att öva på hållningen med korrekt andning.