handdator

Visa fullständig version : Har jag bänkat för tugnt? + fråga om volym


AntonHA
2015-08-17, 20:50
För tre veckor sedan gjorde jag en 8a på 100 i bänk. Sedan dess har jag inte kunnat göra mer än 5or i några set. Jag har gjort typ 3st 5or varje bänkpass som jag gjort 2ggr/vecka. Är det dags att lägga in lite lättare bänkträning? Jag har kört nära failure för att jag velat öka så mycket men har istället tagit mindre och inte lyckats reppa det jag en gång gjorde.

Om jag bör köra lättare, skulle hirvis bänkprogram fungera då? Man kör tugnt vartannat pass och lite lättare det andra. En fråga isåfall om första passet per vecka; det står att bra reps skall utföras, är det pausbänk som gäller då?


Finns det runt ett antal reps totalt per övning och muskelgrupp som är bra att sikta mot om en styrkeökning söks?

AntonHA
2015-08-17, 21:04
Kan tillägga att när jag gjorde 8an på 100 så hade jag inte ens tränat på över 95kg

Armed Dingo
2015-08-17, 21:06
Halvera vikten två träningspass (en vecka). Se det som rehab. Bli inte förvånad om du tar 100*10 nästa riktiga pass.

BobaFett
2015-08-17, 21:52
För tre veckor sedan gjorde jag en 8a på 100 i bänk. Sedan dess har jag inte kunnat göra mer än 5or i några set. Jag har gjort typ 3st 5or varje bänkpass som jag gjort 2ggr/vecka. Är det dags att lägga in lite lättare bänkträning? Jag har kört nära failure för att jag velat öka så mycket men har istället tagit mindre och inte lyckats reppa det jag en gång gjorde.

Om jag bör köra lättare, skulle hirvis bänkprogram fungera då? Man kör tugnt vartannat pass och lite lättare det andra. En fråga isåfall om första passet per vecka; det står att bra reps skall utföras, är det pausbänk som gäller då?


Finns det runt ett antal reps totalt per övning och muskelgrupp som är bra att sikta mot om en styrkeökning söks?

Tränar du eller testar du?

För att ge ett exempel: Förra veckan "testade" jag för skojs skull och gjorde en 10:a på 110kg på bänken. Hade säkert kunnat göra fler men hade ingen passare.

Idag "tränade" jag och körde 3:or på 105.

Det är inte meningen att du ska sätta nya PB varje pass. Du kommer att bränna ut dig.

Nu kanske du inte behöver köra lika lätt som jag (jag kör väldigt många set i stället) men ha alltid några reps kvar i tanken efter varje set utom möjligtvis det sista setet för muskelgruppen.

Sen kan du "testa" kanske var 4-5:e vecka för att se så att du gör framsteg. Gör du inte framsteg får du ju ändra nåt.

AntonHA
2015-08-17, 22:18
Halvera vikten två träningspass (en vecka). Se det som rehab. Bli inte förvånad om du tar 100*10 nästa riktiga pass.
Ska jag halvera vikten i bänkpress eller i alla övningar jag gör på bänkpasset?

Tränar du eller testar du?

För att ge ett exempel: Förra veckan "testade" jag för skojs skull och gjorde en 10:a på 110kg på bänken. Hade säkert kunnat göra fler men hade ingen passare.

Idag "tränade" jag och körde 3:or på 105.

Det är inte meningen att du ska sätta nya PB varje pass. Du kommer att bränna ut dig.

Nu kanske du inte behöver köra lika lätt som jag (jag kör väldigt många set i stället) men ha alltid några reps kvar i tanken efter varje set utom möjligtvis det sista setet för muskelgruppen.

Sen kan du "testa" kanske var 4-5:e vecka för att se så att du gör framsteg. Gör du inte framsteg får du ju ändra nåt.
Det verkar som att jag bränt ut mig. Har tränat tills jag haft knappt 1 rep kvar i tanken i typ all övningar de senaste veckorna. Har typ alltid tränat så. Är väl nu det har kommit ikapp mig antar jag. Jag körde canditos styrkeprogram i 6 veckor där jag aldrig körde till fail. Direkt efter det testade jag 100 och gjorde 8st. Hade gjort 4st innan. Verkar som att jag får sluta att köra till fail. Har gått kasst i benträningen också. Hur ska jag ladda nervsystemet inför kommande träning?

Donkens
2015-08-17, 22:29
Hur ser det ut med sömnen och kosten i samband med att du satsat på failure tills nu?

AntonHA
2015-08-17, 22:50
Hur ser det ut med sömnen och kosten i samband med att du satsat på failure tills nu?

Den har vart likvärdig som när jag satte PBt

AntonHA
2015-08-18, 21:27
Halvera vikten två träningspass (en vecka). Se det som rehab. Bli inte förvånad om du tar 100*10 nästa riktiga pass.

Är det bättre att köra lätt än att vila helt från träning? Tror att mitt nervsystem behöver vila. Har gått dåligt i alla muskelgrupper

Guckenn
2015-08-19, 09:01
Är det bättre att köra lätt än att vila helt från träning? Tror att mitt nervsystem behöver vila. Har gått dåligt i alla muskelgrupper
Det beror på. I de flesta fall så är det enligt mig bättre att köra lätt än att vila eftersom man inte blir lika ringrostig när man börjar köra tungt igen. Om du nyss har avslutat en tung träningsperiod och testat max så kanske det är bättre att vila i några dagar/en vecka så att kroppen och framförallt skallen är fräsch inför nästa träningsperiod.

mikaelj
2015-08-19, 10:46
Om du är på topp hela tiden är du lika dålig hela tiden.

Formen går i vågor. Det skall vara så.

Armed Dingo
2015-08-19, 10:58
Det beror på. I de flesta fall så är det enligt mig bättre att köra lätt än att vila eftersom man inte blir lika ringrostig när man börjar köra tungt igen. Om du nyss har avslutat en tung träningsperiod och testat max så kanske det är bättre att vila i några dagar/en vecka så att kroppen och framförallt skallen är fräsch inför nästa träningsperiod.
Vad han säger -^

Och: Jag tycker det är bättre att du halverar vikten i alla bröstövningar, om du känner såhär. Du kommer inte backa i tillväxt av en ynka vecka, bara tjäna på att kroppen får återhämta sig.

AntonHA
2015-08-19, 22:44
Jag kör på en viloveck. Har nollning i skolan så jag hinner knappt träna endå. Sömnen blir lidande dock. Men sånt händer

Old Nick
2015-08-20, 08:45
Om du inte känner dig sliten så skulle jag rekommendera att bara gå på lätta vikter en vecka. Och då enbart i bänken. Skippa resten av bröstövningarna.

Känner du dig risig och orkeslös i bänken, trots sömn och återhämtning är det kanske dags för en vilovecka.

Svårt att säga egentligen. Själv har jag alltid gjort mina bästa överkroppslyft efter en semestervecka utan träning. Men i böjen är det tvärtom. Blir ringrostig efter en vilovecka och måste backa och börja jobba mig uppåt igen. Så där tar jag helst inga uppehåll längre utan kör hellre ett par set med 80% av min vanliga vikt. Eller kanske ett par ettor på samma vikt som jag skulle ha gjort en femma på.