handdator

Visa fullständig version : Fördel/nackdel med benen på bänken


Starke75an
2015-08-17, 19:56
Finns det nån fördel eller nackdel att ha fötterna på bänken vid bänkpress/hantelpress? Har svårt att få ner de i golvet för stöd.

Rabiat
2015-08-17, 20:01
Har du svårt att ha fötterna på golvet? Du bör verkligen öva på din rörlighet. Nackdelen är att du mycket lättare tappar balansen, fördelen är... jag vet inte om det finns någon fördel.

pezrulezhaakon
2015-08-17, 20:05
Finns det nån fördel eller nackdel att ha fötterna på bänken vid bänkpress/hantelpress? Har svårt att få ner de i golvet för stöd.

Fördelen att ha benen i luften eller i bänken är att du märker om du pressar snett omedvetet. Du tränar balans och koordination.
Nackdelen är att det är instabilt om du vill flytta maximalt med vikt.

Lägg viktplattor på golvet att ha fötterna på.

ddr
2015-08-17, 20:06
Fördelen med fötterna på bänken / FU (Feet-Up) är att det kan vara lättare att isolera bröstet. Men i övrigt, +1 med Rabiat.

pezrulezhaakon
2015-08-17, 20:10
Fördelen med fötterna på bänken / FU (Feet-Up) är att det kan vara lättare att isolera bröstet. Men i övrigt, +1 med Rabiat.

Det blir tvärtom svårare att isolera bröst med FU..

Hyperion1
2015-08-17, 20:18
Fördel: vet ej. Kanske känns bekvämare för vissa genom att man får ner hela ryggen i bänken(?).

Nackdel: tappar balans, tappar spänning i kroppen (som genereras genom att vrida fötterna mot golvet), svårt att brygga.

ddr
2015-08-17, 20:19
Det blir tvärtom svårare att isolera bröst med FU..

Nu bänkar jag förvisso inte FU men dom gångerna jag testat så tycker jag åtminstone att det tar bättre på just bröstet.
Men det kan likväl vara andra parametrar som spelar in också.

CapnMiler
2015-08-17, 21:15
Det blir tvärtom svårare att isolera bröst med FU..

Något som kan ske för många när man bänkar är väl att man kanske ökar lordosen i ländryggen genom att man sträcker ut sig ganska rejält för att underlätta själva lyftet. Om man då har spänning långt ner i ryggen så kanske dessa upplever att man "isolerar" bröst bättre om man kör FU då det möjligtvis minskar lordosen något i och med en bakåttippning av bäckenet.

Fast bäckenet kanske är opåverkat av flektionen i höftleden i det rörelseintervallet. Det var bara min tolkning. Anatomin kan du nog bäst ändå.

pezrulezhaakon
2015-08-17, 23:35
Något som kan ske för många när man bänkar är väl att man kanske ökar lordosen i ländryggen genom att man sträcker ut sig ganska rejält för att underlätta själva lyftet. Om man då har spänning långt ner i ryggen så kanske dessa upplever att man "isolerar" bröst bättre om man kör FU då det möjligtvis minskar lordosen något i och med en bakåttippning av bäckenet.

Fast bäckenet kanske är opåverkat av flektionen i höftleden i det rörelseintervallet. Det var bara min tolkning. Anatomin kan du nog bäst ändå.

Att ha fötterna på bänken brukar minska lordosen för snudd på alla, jämfört med att ha fötterna i golvet som lättare kan generera lordos.
Ju mer instabil du är, desto mindre kan du fokusera på en enskild muskel, även med bra kroppskontroll, och tvärtom.
Med fötterna stabilt i golvet, så har man större chans att fokusera på bröstmuskeln. Men allt beror såklart på hur bra kroppskontroll man har.