handdator

Visa fullständig version : knälindor


ballongen
2015-08-17, 17:53
Har under de senaste halvåret fått väldigt ont i knät när jag kör böj, kan varken köra tungt eller lättare och kontrollerat så vad jag undrar är om det är värt att köpa ett par knälindor. Hjälper det för knäont eller är det bra stabilitet?

Loke
2015-08-17, 18:01
När sådana här trådar dyker upp så undrar jag alltid hur knäböjarna ser ut. Känns inte som någon kan ge råd innan man vet det.

ddr
2015-08-17, 19:06
När sådana här trådar dyker upp så undrar jag alltid hur knäböjarna ser ut. Känns inte som någon kan ge råd innan man vet det.

+1.
DOCK så vill jag säga att knee-straps som håller knät/leden på plats har hjälp mig med hopparknät. Så pass att jag har kunnat böja smärtfritt tills dess att det går att böja utan med minimal smärta.

Så ja, dom kan hjälpa, men även stjälpa förstås.

Brolle81
2015-08-18, 05:03
Jag kör lindor för mina knän som jag inte litar på efter 120kg och över det. Mina knän knäpper väldigt mycket. Det ger ökad stadga helt klart och gör för mig det möjligt att lägga på mer vikt tryggare. Sen om det är rätt medicin för värk är jag inte lika säker på. Jag har varit hos läkare för mina men dom har bara kallat det fotbolls knän .

henrikl
2015-08-18, 07:54
Menar du lindor eller värmare? Skulle inte rekommendera lindor till någon som inte tävlar med utrustning eller böjer extremt mycket vikt.

Brolle81
2015-08-18, 08:01
Lindor menar jag. Används dock inte på veckobasis utan bara när jag vill göra utsvävningar och lägga på högre vikter än vad normalt reps kör på.

henrikl
2015-08-18, 08:32
Lindor menar jag. Används dock inte på veckobasis utan bara när jag vill göra utsvävningar och lägga på högre vikter än vad normalt reps kör på.

Känns det som en smart sak att lägga på mer vikt om du redan har problem med knäna? Du ska snarare göra tvärtom. Köp ett par vettiga knävärmare som även ger lite stöd. Detta brukar lindra smärta för mig och även ge ökad stabilitet.

Brolle81
2015-08-18, 09:01
Har ingen värk i mina knän, bara obehagligt med det knäppande ljudet av förmodad brosk eller liknande när jag böjer. Samma ljud får jag även av viktlösa böj.

Rabiat
2015-08-18, 09:18
Det är ju viss skillnad på lindor som stabiliserar knät och superelastiska bindor som hjälper till med lyftet.

Brolle81
2015-08-18, 09:18
Gör med Gasp´s gulsvarta modell

Röda Björnen
2015-08-18, 09:24
Rekommenderar dig starkt att avstå, det finns inga fördelar om man inte ska tävla att använda lindor. Visst du kan lägga på mer vikt, men skaderisken ökar också.
Gör som du vill i slutändan, men ska du inte tävla i styrkelyft med utrustning så finns det inte riktigt någon poäng med det. Har du problem med knäna så kommer inte lindor hjälpa problemet, det kommer i slutändan sannolikt bara förvärra.

Ladugårdsdörr
2015-08-18, 09:41
Varför inte prova knävärmare först? Hålla på med lindor låter väldigt krångligt om du bara ska ha dem för lite extra stöd.

Arne Persson
2015-08-18, 09:44
Hårt spända knäböjlindor pressar knäskålen mot dess eget samt lårbenets ledbrosk och maler hårt mot dessa och skadar dem.

Anders The Peak
2015-08-18, 11:16
Varför inte prova knävärmare först? Hålla på med lindor låter väldigt krångligt om du bara ska ha dem för lite extra stöd.

Typ de här (http://citystrength.com.au/products/ipf-approved-knee-sleeves)

Rahf
2015-08-18, 11:27
Jag köpte knästöd via Apoteket, för att få liiite uppstramning samt värmebehållning.

Skippa lindor, köp värmare/stöd.

czi
2015-08-18, 12:54
Om du får ont av böjen så låter det lite konstigt att försöka lösa det med knälindor. Det låter lite som att börja bänka i tröja för du får ont i axeln av bänkpress?

Jag skulle rekommendera att du jobbar på din teknik primärt, och sekundärt kanske skaffar knävärmare.