handdator

Visa fullständig version : Hur långt kan du grodhoppa?


filmjölk
2015-08-17, 08:03
Från huksittande i botten, hela fötterna behöver ej vara i, händerna får hjälpa till/stödja om man vill, hopp från stillasittande (att gunga lätt i botten för att bygga upp spänning är ok men inte att snabbt sätta sig från stående/halvstående och studsa i botten).

Rena gissningar på hur långt du kan tänkas hoppa är helt ok.

poll!

Mental
2015-08-17, 08:29
Låter lite som stående längdhopp, vinner man mycket på hukningen?

Jag skulle tro att jag antagligen kommer över en meter men ej över 2.

Världsrekord i stående längdhopp är ca 3.5m

filmjölk
2015-08-17, 08:43
Låter lite som stående längdhopp, vinner man mycket på hukningen?

Jag skulle tro att jag antagligen kommer över en meter men ej över 2.

Världsrekord i stående längdhopp är ca 3.5m

Jag har ingen aning, har inte ens testat:) Såg en som körde långa grodhopp och blev fascinerad. Är världsrekordet 3,5meter i stående längdhopp så hoppar jag garanterat INTE 3m. i grodhopp:D

hurril
2015-08-17, 09:35
Jag och ett gäng andra var med i ett test för en herrans massa år sedan. Jag gjorde 2,70m vilket var gott och väl en halvmeter längre än den näst bästa. Stillastående längdhopp å andra sidan - inte exakt samma sak.

anvihl
2015-08-17, 09:37
Jag och ett gäng andra var med i ett test för en herrans massa år sedan. Jag gjorde 2,70m vilket var gott och väl en halvmeter längre än den näst bästa. Stillastående längdhopp å andra sidan - inte exakt samma sak.

Va i helvetE? :d Tveksam om jag gör det i vanligt springande längdhopp och då är jag inte ens särskilt mycket svagare än dig muskulärt.

ceejay
2015-08-17, 09:39
https://youtu.be/g8P10ZhKhRw?t=1131

Fernholm var rätt bra. 3,15m per hopp i snitt på 3 hopp. Men är grodhopp alltså annorlunda?

Mental
2015-08-17, 09:42
https://youtu.be/g8P10ZhKhRw?t=1131

Fernholm var rätt bra. 3,15m per hopp i snitt på 3 hopp. Men är grodhopp alltså annorlunda?

Där är ju med start i topp och studs i botten, något som man inte fick göra enligt trådstarten?

ceejay
2015-08-17, 09:45
Ah, man ska alltså börja med stopp i botten i princip?

hurril
2015-08-17, 09:59
Va i helvetE? :d Tveksam om jag gör det i vanligt springande längdhopp och då är jag inte ens särskilt mycket svagare än dig muskulärt.

I vissa vinklar tror jag att skillnaden i vår muskelstyrka, med all respekt, är rätt stor faktiskt. I dagsläget är jag givetvis oerhört otränad ännu trots ett par veckors fin träning nu. Men just "explosionspositionen" i ett hopp/ marklyft/ knäböjsutlåsning har kan jag utveckla en väldigt stor kraft vilket kanske syns i vilka siffror jag gjort när jag varit i slag. Min överkroppsstyrka däremot har det aldrig varit något märkvärdigt med.

Mental
2015-08-17, 10:02
I vissa vinklar tror jag att skillnaden i vår muskelstyrka, med all respekt, är rätt stor faktiskt. I dagsläget är jag givetvis oerhört otränad ännu trots ett par veckors fin träning nu. Men just "explosionspositionen" i ett hopp/ marklyft/ knäböjsutlåsning har kan jag utveckla en väldigt stor kraft vilket kanske syns i vilka siffror jag gjort när jag varit i slag. Min överkroppsstyrka däremot har det aldrig varit något märkvärdigt med.

Så vad tror du om de som gissar på 3m?

hurril
2015-08-17, 10:02
Så vad tror du om de som gissar på 3m?

Aldrig i arslet att de kan det =)

4623
2015-08-17, 10:04
Ska testa när jag kommer hem. Kunde hoppa >2,5m jämfota när jag var yngre. Men är kanske svårare med grodhopp.

filmjölk
2015-08-17, 10:52
Aldrig i arslet att de kan det =)

Kan du förflytta din långa, otympliga och skrangliga fysik 2,7m. på det viset skall jag med klara det.:)

Frantic
2015-08-17, 10:54
För att bli brandman här i Göteborg krävs det att man hoppar 2m. Reglerna är dock lite annorlunda. Man ska inte sitta i grodställning och hela fötterna ska vara i backen tills man hoppar. Överdriven armföring är inte tillåtet. I princip alla löser 2 meter och den bästa jag sett hoppade strax söder om 290cm.

PureWhey
2015-08-17, 11:12
>7m

svenbanan
2015-08-17, 14:35
Var det nån skillnad mot detta upplägg? Finns tabell över hur långt som är bra/dåligt också... Hurrils resultat är riktigt bra

http://www.brianmac.co.uk/stndjump.htm

hurril
2015-08-17, 16:32
Var det nån skillnad mot detta upplägg? Finns tabell över hur långt som är bra/dåligt också... Hurrils resultat är riktigt bra

http://www.brianmac.co.uk/stndjump.htm

Gjorde ett test i lumpen med det längdhoppet, stillastående tresteg (eller något sådant), 30 (40?) yards sprint, höjdhopp, kulstötning och stillastående höjdhopp. Jag krossade mer eller mindre alla andra och hade nästan dubbla deras poäng. Alla mina resultat utom kulstötningen och höjdhoppet (riktigt höjdhopp) var maxpoäng tror jag. Kanske har hyfsade anlag ändå =)

Var då 19(?) och vägde dryga 104.