handdator

Visa fullständig version : omvänd skivstångscurl


Achryl
2004-04-09, 19:06
Hörde att skivstångscurl med handlflatorna mot marken skulle bygga överarmsomfång rejält. Stämmer detta? Har testat det några pass, och det känns kanske inte lika ergonomiskt riktigt som vanlig curl eller hur jag ska uttrycka mig...
Om det nu är bra, hur högt upp ska man hålla armbågarna i förhållande till kroppen? Känns som om man mer tränar axlarna om armbågarna kommer för högt upp.
Har övningen något bättre uttryck än "skivstångscurl med handflatorna mot marken"?

randig
2004-04-09, 19:13
omvändcurl

RobbeliRobban
2004-04-09, 19:20
Det är en bra övning, som många använder för att träna underarmar, den kan kännas lite knepig om handleder och händer (mest tummen) är lite veka. Om du har starka handleder och tumme kommer du att kunna träna med betydligt mer vikt, och övningen känns då bättre. Dina armbågar kommer att befinna sig aningens högre upp vid slutfasen än på en vanlig stångcurl. Om du kör för fort kommer du nog att känna en del i axlar o kanske trapz, då övningen mer liknar en frivändning, så kör i ett lite segare tempo.

Langster
2004-04-09, 21:02
Jag använder den som en underarmsövning. Tror inte det bygger så värst mycket överarm.

Sparrisen
2004-04-09, 21:13
Armbågarna bör hållas fixerade vid sidan av kroppen. Gå bara upp med händerna tills dess att de befinner sig strax ovanför armbågarna. Gå kontrollerat tillbaka. Övningan kan, enligt mig, med fördel utföras i kabeltrissa.

Pressarn
2004-04-09, 21:25
Kan den ersätta omvänd handledscurl? Har nämligen stora problem med den övningen.

-squat-
2004-04-09, 21:30
övningen ger extra bra effekt om den utföres med tummarna på ovansidan av stången(när övningen utförs stående).

JAM
2004-04-09, 21:32
Mycket skön övning tycker jag! Jag brukar köra med curlstången ibland. Skönt, men kanske är det bättre med rak stång?

SwedeForce: Varför bör man hålla armbågarna fixerade? Varför bör man inte gå upp längre än till armbågshöjd?

Enligt ExRx:http://www.exrx.net/AnimatedEx/Brachioradialis/BBReverseCurl.gif

Instructions

Preparation
Grasp bar with a shoulder width over hand grip.

Execution
With the elbows to the side, raise the bar until forearms are vertical. Lower until the arms are fully extended. Repeat.

Comments
When the elbow is fully flexed, the elbow should only travel forward a few inches allowing the forearm to be no more than perpendicular to the floor to allow for a relative release of tension in the muscles between repetitions.Originally posted by Pressarn
Kan den ersätta omvänd handledscurl? Har nämligen stora problem med den övningen. Hmm, jag gissar på ett 'ja'. Känns som att de liknar varandra en del...

Pressarn
2004-04-09, 21:38
Omvänd handledscurl: http://www.exrx.net/Muscles/WristExtensors.html
Omvänd curl: http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html
Stämmer detta?

-squat-
2004-04-09, 21:48
Originally posted by Pressarn
Omvänd handledscurl: http://www.exrx.net/Muscles/WristExtensors.html
Omvänd curl: http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html
Stämmer detta?

JA

Pressarn
2004-04-09, 21:52
I så fall är omvänd curl en skitövning och slöseri med tid? Omvänd handledscurl är mer av en "basövning" om man säger så.

-squat-
2004-04-09, 21:55
Originally posted by Pressarn
I så fall är omvänd curl en skitövning och slöseri med tid? Omvänd handledscurl är mer av en "basövning" om man säger så.

tycker att båda övningarn bränner på samma ställen.

Arne Persson
2004-04-09, 21:57
Här er en liten övningsbeskrivning från en underarmsartikel jag skrev för en del år sedan.

1. Omvänd curl: Detta är en synnerligen effektiv övning för underarmarna och händerna.
AKTIVERAR: så gott som hela underarmen, speciellt de dorsala musklerna och handen.
UTFÖRANDE: fatta med en ganska smal fattning (händerna över låren) en rak skivstång eller ett rakt hisshandtag. Starta övningen med helt raka armar och svagt dorsalflexerade handleder, curla därefter upp stången till maximalt böjda armar. Sänk därefter kontrollerat stången åter till utgångsläget.
OBSERVERA: Håll överarmarna i det närmaste stilla under uppcurlingen, i stället för att lyfta dem som i en bicepscurl. Tummen skall hållas under stången så att även dess muskler aktiveras. Curlstången är i denna övning endast motiverad om man har problem med handleder och/eller händer. En extra tuff variant av omvänd curl är att köra den på scott-bänken. Denna övning går utmärkt att supersetta med bicepscurl. Tränas normalt 8-12 reps.

Pressarn
2004-04-09, 22:01
:thumbup:
Då kan jag skita i omvänd handledscurl, GÖTT!
Förresten, vad är "dorsalflexerad"? Glömmer alltid det...
EDIT: Förstår nu efter att ha läst Arnes underarmsartikel, igen ;)

drkrupp
2004-04-09, 22:31
Vad säger ni om denna artikel då?
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/9/blast_your_biceps_-_del_2.htm

Citerar lite om omvänd curl (bilder finns i artikeln) :
"Den omvända bicepscurlen är ännu en övning som av många missuppfattas och utförs felaktigt. I princip alla, även proffsen, kan ses utföra denna övning på ett ineffektivt sätt. För att få maximalt sträck i överarmens biceps brachialis och den stora bracchio radialis på underarmens ovansida, måste du använda en mycket bred fattning. Och ju bredare du är desto bredare fattning."

Pressarn
2004-04-09, 23:35
Originally posted by drkrupp
Vad säger ni om denna artikel då?
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/9/blast_your_biceps_-_del_2.htm

Citerar lite om omvänd curl (bilder finns i artikeln) :
"Den omvända bicepscurlen är ännu en övning som av många missuppfattas och utförs felaktigt. I princip alla, även proffsen, kan ses utföra denna övning på ett ineffektivt sätt. För att få maximalt sträck i överarmens biceps brachialis och den stora bracchio radialis på underarmens ovansida, måste du använda en mycket bred fattning. Och ju bredare du är desto bredare fattning."
80-talet.. :rolleyes:

Arne Persson
2004-04-09, 23:55
Smalare fattning är att föredra om man vill ha ett bra sträck. Vad är biceps brachialis för något?:confused: Två olika muskler som fått en avkomma?

drkrupp
2004-04-10, 01:07
Originally posted by Arne Persson
Smalare fattning är att föredra om man vill ha ett bra sträck. Vad är biceps brachialis för något?:confused: Två olika muskler som fått en avkomma?

Så artikeln är bara nonsens. Bra, för det var länge sedan jag läste artikeln och jag har undrat sen dess, eftersom jag inte sett någon köra på det viset.

Sparrisen
2004-04-10, 08:36
Originally posted by Arne Persson

Starta övningen med helt raka armar och svagt dorsalflexerade handleder, curla därefter upp stången till maximalt böjda armar. Sänk därefter kontrollerat stången åter till utgångsläget.
OBSERVERA: Håll överarmarna i det närmaste stilla under uppcurlingen, i stället för att lyfta dem som i en bicepscurl.

Exakt, ha överarmen (ambågarna) fixerade. Jag anser, at om man har armbågarna helt fixerade, så kan man inte gå ända upp, utan rörelsen stannar ganska naturligt i ett läge en bit ovanför armbågshöjd (ok kanske en decimeter).

Sparrisen
2004-04-10, 08:37
Övningen stärker brachioradialis mycket bra! Träningsvärk utlovas... ;)

Shadow Warrior
2004-04-10, 09:04
Originally posted by SwedeForce
Övningen stärker brachioradialis mycket bra! Träningsvärk utlovas... ;) ´

Själv så tycker jag hammercurl är mycket bättre eftersom vridningen i handleden inte blir överdriven som vid omvänd curl. Vill man komma åt underarmens framsidan så är det omvända wristcurls som gäller. Collumbu sade även att det är bättre att förlita sej på omvända wristcurls för att bygga underarmens framsida eftersom omvänd curl offta ledde till armbågsproblem.

Om man nu vill göra omvänd curl med stång så kom ihåg att tummen ska vara ÖVER stången! Samma med omvänd wrist curl.

Sparrisen
2004-04-10, 09:21
Originally posted by Shadow Warrior


Om man nu vill göra omvänd curl med stång så kom ihåg att tummen ska vara ÖVER stången! Samma med omvänd wrist curl.

Jo, annars kan man få ont i tummen... det fick jag.

snej
2004-04-10, 10:01
Tycker omvändcurl är en grym övning, började köra den i superset ihop med bicepscurl, efter Arne´s kurs sist, det tackar vi för! Har ALDRIG fått ett sådant pump som med denna kombinationen kan ja säga :bpump:

Pressarn
2004-04-10, 12:20
Varför ska tummen vara över stången? Spelar roll?

Shadow Warrior
2004-04-10, 12:34
Originally posted by Pressarn
Varför ska tummen vara över stången? Spelar roll?

Du isolerar översidan bättre och du blir tvungen att knipa åt lite hårdare om stången.

ensammast
2004-04-10, 12:35
Jag tycker man får bra kontakt med denna övning.
Men får man likvärdiga resultat i cable crossen månne?

snej
2004-04-10, 12:47
Originally posted by Arne Persson
Tummen skall hållas under stången så att även dess muskler aktiveras.


Arnes ord är lag :bow:

Shadow Warrior
2004-04-10, 13:43
Originally posted by snej



Arnes ord är lag :bow:

Alla övningar har sitt specifika syfte och det effektivaste användandet för att åstakomma ett visst resultat, jag tycker därmed inte att man ska involvera tummen i omvändcurl/wristcurl ;)

Arne Persson
2004-04-10, 14:14
Originally posted by Shadow Warrior


Alla övningar har sitt specifika syfte och det effektivaste användandet för att åstakomma ett visst resultat, jag tycker därmed inte att man ska involvera tummen i omvändcurl/wristcurl ;)

Självklart skall tummen vara UNDER stången så att tummens (thenarmusklerna) muskler också tränas. Tummens styrka står ju i minoritet till de övriga fingrarnas.

Yankeee
2004-04-10, 14:16
Originally posted by Arne Persson


Självklart skall tummen vara UNDER stången så att tummens (thenarmusklerna) muskler också tränas. Tummens styrka står ju i minoritet till de övriga fingrarnas.

Arne, lyssna nu på SW. Du vet att han alltid har rätt.

Arne Persson
2004-04-10, 14:25
Originally posted by Yankeee


Arne, lyssna nu på SW. Du vet att han alltid har rätt.

Ok! Glöm mina sista inlägg! :)

RobbeliRobban
2004-04-11, 09:36
Jag tycker att tummen skall vara under stången, och låsa handen, annars blir det rätt svårt att köra på lite tyngre vikter om man inte har starka fingrar.

Sparrisen
2004-04-11, 09:49
Originally posted by RobbeliRobban
Jag tycker att tummen skall vara under stången, och låsa handen, annars blir det rätt svårt att köra på lite tyngre vikter om man inte har starka fingrar.

Exakt... men jag fick ont i tummen, och körde på lättare vikter med tummen över ett tag... har sedan återgått.