handdator

Visa fullständig version : Pullovers: Kroppen på eller mot bänken?


Seedstream
2015-08-17, 02:54
Jag brukar alltid köra mina pullovers med kroppen på bänken, och jag tycker det känns bättre, men nästan alla jag ser som kör pullovers kör det med ryggen mot en bänk. Vad är skillnaden? Är det bara att bålen aktiveras med med ryggen mot eller?

Klein
2015-08-17, 04:12
Jag brukar alltid köra mina pullovers med kroppen på bänken, och jag tycker det känns bättre, men nästan alla jag ser som kör pullovers kör det med ryggen mot en bänk. Vad är skillnaden? Är det bara att bålen aktiveras med med ryggen mot eller?

Striktare utforande och battre stretch nar man kor mot banken.

Sheogorath
2015-08-17, 07:38
Jag brukar alltid köra mina pullovers med kroppen på bänken, och jag tycker det känns bättre, men nästan alla jag ser som kör pullovers kör det med ryggen mot en bänk. Vad är skillnaden? Är det bara att bålen aktiveras med med ryggen mot eller?

Lite svårt att förstå vad du menar. Kroppen mot bänken? Ryggen mot bänken? Vad är skillnaden?

Jag antar att du menar om man ligger i längsriktning (som när man kör exempelvis hantelpress) eller korsvis över bänken? Är jag rätt på det?

pezrulezhaakon
2015-08-17, 07:40
Striktare utforande och battre stretch nar man kor mot banken.

Bättre stretch för vad och när?

ARMSTARK
2015-08-17, 08:05
Jag tycker att man ska ligga som en banan tvärs över bänken, ger härlig stretch i hela kroppen och övningen blir mycket tyngre.

Anders The Peak
2015-08-17, 08:14
Jag tycker att man ska ligga tvärs över bänken, ger härlig stretch i hela kroppen och övningen blir mycket effektivare och ger skonsamt läge för axlarna. Man kan variera att antingen lägga tonvikt på bröstmusklerna eller latsen. Magmusklerna får alltid arbeta då överkroppen stretchas i det här läget.

filmjölk
2015-08-17, 08:19
Den övningen utförs helst sittande, i en maskin avsedd för övningen. Hantelvarianten känns mest i bröstet, cablevarianten i latsen- men maskinen, den jäklar känns rejält i både bröst och lats.

filmjölk
2015-08-17, 08:22
Jag tycker att man ska ligga tvärs över bänken, ger härlig stretch i hela kroppen och övningen blir mycket effektivare och ger skonsamt läge för axlarna. Man kan variera att antingen lägga tonvikt på bröstmusklerna eller latsen. Magmusklerna får alltid arbeta då överkroppen stretchas i det här läget.

Hur får du den varianten att kännas mer än marginellt i latsen? Det är något jag aldrig lyckats särskilt bra med trots idogt trixande.

Sheogorath
2015-08-17, 08:37
Hur får du den varianten att kännas mer än marginellt i latsen? Det är något jag aldrig lyckats särskilt bra med trots idogt trixande.

Omöjligt att säga vad som är vad men jag tror att det är teres som jag alltid har svinont i dagen efter. Skulle kunna vara latsfästena också. Triceps långa + övre fästena för rectus abdominis värker alltid också. Kör jag riktigt djup stretch är det av någon anledningen obliquerna som går in istället/mer. Alltid massa pümp i pecsen men sällan träningsvärk. Har den som en kombiövning för större delen av kroppen. :D

Kör fn z-stång men rak stång och hantel ger samma effekt. Aldrig märkt någon större skillnad.

Anders The Peak
2015-08-17, 17:51
Hur får du den varianten att kännas mer än marginellt i latsen? Det är något jag aldrig lyckats särskilt bra med trots idogt trixande.
Du får lov att fokusera med att lyfta med bröstmuskulaturen, du fångar vikten med bröstmuskeln och omvänt gäller när du fokuserar på lats. Det blir automatiskt en kortare övning och mer fixerade axlar vid fokus på bröst och tvärsom när du fokuserar på lats, rörligt axelparti och längre rörelse. Bäst att börja med vikter som gör att man kan bana in övningen.