handdator

Visa fullständig version : Över/under eller BB split vid deff?


Krutpaket
2015-08-16, 22:13
Tja,

Ska hoppa på en deff som kommer ta ca 4-5 månader. Funderar på om det är smartare att köra över/under eller BB split under perioden.

Över/under upplägget är tänkt att jag kan träna 1 tungt överkroppspass med fokus på lågreps (3-5 reps) i veckan och ett lättare med fokus på högreps (10+ reps). Samma gäller underkroppspassen. Totalt ca 25 set för ben, 20 för rygg, 16 för bröst och axlar, ca 10 för mage och vader och 6-8 för armar per vecka.

BB spliten är en gammal hederlig 5 split där jag kör ben, bröst/mage, rygg, axlar/mage, armar/vader. Kanske slänger in lite axlar på bröst dagen och lite bröst och rygg på axeldagen. Varje vecka blir det ungefär lika många set som över/under upplägget men jag kör inte lågreps utan håller mig till minst 8-10 reps och uppåt.


Mitt mål är att behålla den massa jag byggt upp och kanske t.o.m lägga på lite till om det ens är fysiskt möjligt under deff. Vad tror ni är opti av dessa två?

PureWhey
2015-08-16, 23:29
Vad kör du nu? Kör det om det inte är skit.

Krutpaket
2015-08-17, 07:21
Vad kör du nu? Kör det om det inte är skit.

Jag har kört båda uppläggen. Växte väll mest med över/under fast grisbulkade så det kanske inte var själva upplägget som gjorde att man växte så mkt. Just nu kör jag BB spliten jag beskrev ovan. Växer väll inte lika mkt, men det känns lite roligare och mer skonsammare för kroppen.

Men jag gör kanske så att jag kör på som vanligt tills jag tröttnar på högreps och BB så byter jag tillbaks till över/under då. Får se hur det känns nu i veckan. Har precis börjat träna efter semesteruppehåll så all träning känns tung.