handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall osv...


Langster
2004-04-09, 19:04
Vissa verkar vara mer känsliga än andra för detta. Vad beror det på?

Jag har aldrig i hela mitt liv känt av en sådan effekt. Har jag dålig insulinkänslighet?

z_bumbi
2004-04-09, 19:36
Jag gissar snarare på att du har bra insulinkänslighet, eller så vet att vad du ska äta.

Dålig insulinkänslighet.
Man äter mat.
Det pumpar ut mycket insulin utan att reglera riktig hur mycket det går åt.
Efter en stund så har det överflödiga insulinet fixat undan (Vetenskaplig term eller hur? :) ) glukosen i blodet och man får för lågt blodsocker.

Langster
2004-04-09, 21:59
OK, det låter ju vettigt.
Tänkte att man kanske inte producerade tillräckligt insulin så att blodsockret inte går ner snabbt nog... Men då skulle man nog må rätt dåligt! :D

Nate
2004-04-09, 22:16
Jag får alltid världens blodsockerfall om jag äter en måltid med mkt kolhydrater i alternativt en stor påse godis eller liknande om det inte är direkt efter ett tungt träningspass. Blir helt dödstrött och vimsig... tycker ändå att jag borde ha rätt bra insulinkänslighet med all träning jag utövar. Dessutom äter jag relativt bra... mestadels långsamma kolhydrater, inte mkt insulinpeakande proteinkällor heller. Skumt.

Langster
2004-04-09, 22:26
Jag äter ju mycket proteinpulver osv... Har inte brytt mig om GI och II ett smack.
Igår åt jag en massa påskgodis utan att nåt "hände".
I min uppväxt åt jag väldigt mycket godis, vitt bröd osv som borde ha förstört min insulinkänslighet.
Har iof tränat olika saker rätt länge, det har kanske varit min räddning?

z_bumbi
2004-04-09, 22:43
Att ligga på energiminus kan orsaka att insulinkänsligheten sänks.

Att äta lite kolhydrater lika så.

Äter man kalorminus med lite kolhydrater så tål man kolhydrater ännu sämre.
Det är antagligen därför många atikins- och ketodietare har fått för sig att de inte tål kolhydrater.

Nate
2004-04-09, 23:44
Originally posted by z_bumbi
Att ligga på energiminus kan orsaka att insulinkänsligheten sänks.

Att äta lite kolhydrater lika så.

Äter man kalorminus med lite kolhydrater så tål man kolhydrater ännu sämre.
Det är antagligen därför många atikins- och ketodietare har fått för sig att de inte tål kolhydrater.

hur orsakar energiminus en sänkning av insulinkänsligheten?

Sverker
2004-04-10, 05:55
Energiminus ökar insulinkänsligheten.
Det är första åtgärden vid behandling av ålderdiabetes ( typ 2 ).
Sätt pasienten på en lätt diet så ökar känsligheten för det egna insulinet som var kraftigt nedsatt.



Personer som kör ketodieter äter inte kolhydrat och hjärnan får sitt energibehov från ketoner istället.

För att garantera att hjärnan får all glukos som kommer så minskar känsligheten för insulin så att inte musklerna eller levern roffar åt sig den värdefulla glukosen.

Muaytudd
2004-04-10, 08:31
Jag blir också "sockerfull" när jag käkar danska winerbröd eller äter en massa godis (arbetar i Danmark).

Men jag går inte på ngn lätt diet precis.. :MrT: :)

Klein
2004-04-10, 15:43
Hur "känslig" man är för godis och dylikt beror primärt på hur van man är att äta det. Dricker jag 1,5 liter Cola nuförtiden så blir jag rent ut sagt sjuk, men när jag var yngre var det inga problem med såna intag för då hade jag vanan uppe.