handdator

Visa fullständig version : Vems gain är bäst?


Achryl
2004-04-09, 19:01
Är newbie på det där med kosttilskott, har kört med Eisielts Max Gain nu i några månader. I förhållande till pris och kvalité, vem tillverkar bäst gain?
Vet att vissa ersätter gainern med vingummi och vasslepulver, är det bättre eller sämre?
Undrar också om man ska ha mjölk eller vatten till gainern. Kör med mjök nu, men hörde att det segar ner kalorierna eller nåt..

King Grub
2004-04-09, 19:43
Vet att vissa ersätter gainern med vingummi och vasslepulver, är det bättre eller sämre?

Likvärdigt.

Fördelarna med en gainer är att den är enkel, god och bekväm

Fördelen med valfria snabba kolhydrater+vassle är att du själv kan bestämma mängden protein och kolhydrater.

Undrar också om man ska ha mjölk eller vatten till gainern. Kör med mjök nu, men hörde att det segar ner kalorierna eller nåt..

Kaseinet i mjölken koagulerat i magsäcken och saktar ner upptaget av alla andra proteiner, vassle inräknat. Vatten är "bäst", men hur stor skillnad det gör i praktiken är svårt att säga.

Sparrisen
2004-04-09, 21:16
Originally posted by King Grub


Fördelen med valfria snabba kolhydrater+vassle är att du själv kan bestämma mängden protein och kolhydrater.



Annars kan man tillsätta lite extra vasslepulver till den ordinarie gainern. Oftast innehåller gainer lite för lite protein. Efter ett tufft pass behöver du 0,5-1,0g protein och omkring 1,0 g kolhydrater (per kg kroppsvikt). Vid lägre intensitet kan mängden kolisar minskas.

LunaSpice
2004-04-10, 12:24
Jag har funderat på en sak. Är eg. en gainer optimal efter träning?

När glukosbehovet är mkt stort som efter ett hårt pass och man då dricker sin gainer så tas både glukos och vasslet upp snabbt...men frågan är vilka av dessa som tas upp snabbast. Om vasslet tas upp snabbare än glukoset hinner ta sig ut till muskelcellerna så kommer vasslet att oxideras i lever för att såsmåningom bli glukos. Finns det några studier på exakt hur snabbt dessa olika ämnen tas upp i magtarmkanalen i förhållande till varann? Eller är det tillsatta ämnen som fördröjer vassleupptaget i gainer?

Bara en fundering...:)

King Grub
2004-04-10, 12:26
Originally posted by LunaSpice
Jag har funderat på en sak. Är eg. en gainer optimal efter träning?

När glukosbehovet är mkt stort som efter ett hårt pass och man då dricker sin gainer så tas både glukos och vasslet upp snabbt...men frågan är vilka av dessa som tas upp snabbast. Om vasslet tas upp snabbare än glukoset hinner ta sig ut till muskelcellerna så kommer vasslet att oxideras i lever för att såsmåningom bli glukos. Finns det några studier på exakt hur snabbt dessa olika ämnen tas upp i magtarmkanalen i förhållande till varann? Eller är det tillsatta ämnen som fördröjer vassleupptaget i gainer?

Bara en fundering...:)

Jag löser problemet genom att gå och mumsa på en påse skumgodis eller bilar på vägen hem från gymmet (tar en 8-10 minuter), och väl hemma väntar en iskall och svalkande vasslebrygd. :cheers:

Jag har i och för sig svårt att tänka mig att vassleprotein skulle tas upp snabbare än vad ren glukos gör som kolhydrater, men varför chansa?

Peter
2004-04-10, 12:39
Läste en gammal studie som sa att insulinet peakar efter 20 min om man tar rätt mycket druvsocker tror det var 0,8g/kg. Blodsockret höjs väl på kanske 5 minuter. Men både blodsockret och insulinet hålls ju höjda ett bra tag efter så stor mängd, så det handlar ju inte om att dricka vasslet på minuten rätt tid.

Hydrolyserat vassle ska enlig tillverkarnas uppgifter peaka också det redan efter ca 20 minuter och vanligt vassle något långsammare, 30 min kanske. Dessa uppgifter har jag däremot inte sett någon forskning på så där litar jag bara på de siffror som råvarutillverkarna anger.

LunaSpice
2004-04-10, 13:20
Originally posted by King Grub


Jag löser problemet genom att gå och mumsa på en påse skumgodis eller bilar på vägen hem från gymmet (tar en 8-10 minuter), och väl hemma väntar en iskall och svalkande vasslebrygd. :cheers:

Jag har i och för sig svårt att tänka mig att vassleprotein skulle tas upp snabbare än vad ren glukos gör som kolhydrater, men varför chansa?

Samma här... :D Vill heller inte chansa men det skulle va kul att se hur det verkligen ligger till med upptaget och isf hur bra gainers eg. är.

Achryl
2004-04-10, 16:46
när denna omgång gain tar slut ska jag nog börja med skumgodis och vassleprotein istället då. Hur mycket ska man då ta? Jag är 15 år och väger 60 kg, har tränat i ett halvår och kör Max-OT så gott det går :)

King Grub
2004-04-10, 16:47
Originally posted by Achryl
när denna omgång gain tar slut ska jag nog börja med skumgodis och vassleprotein istället då. Hur mycket ska man då ta? Jag är 15 år och väger 60 kg, har tränat i ett halvår och kör Max-OT så gott det går :)

Cirka 0.8-1.2 gram kolhydrat och 0.5-1 gram protein per kilo kroppsvikt. Ju intensivare pass och ju större muskelgrupper tränade, desto högre siffra.