handdator

Visa fullständig version : Fiskleverolja för intelligens?


sumialic
2015-08-15, 15:57
Fisk ska väl vara positivt för intelligens, men vad i fisk är det egentligen som är positivt? Jag antar att all fisk inte är det. Fungerar det att köpa fiskleverolja och vad är i så fall en bra dos varje dag?

Rahf
2015-08-15, 16:06
Jag har dagligen tagit fiskolja i åratal och lyckas fortfarande vara dummare än en fiskmås ibland.

En bra dos beror på din konsumtion av fet fisk. För mig brukar det vara 1 - 2g (Oftast 1 eller 2 kapslar).

sumialic
2015-08-15, 16:41
Jag har dagligen tagit fiskolja i åratal och lyckas fortfarande vara dummare än en fiskmås ibland.

En bra dos beror på din konsumtion av fet fisk. För mig brukar det vara 1 - 2g (Oftast 1 eller 2 kapslar).

Numer äter jag aldrig fet fisk längre.

Men fiskolja är detsamma som omega 3/6 kapslar eller?

maqan
2015-08-15, 19:07
Det är främst den långkedjiga omega-3 fettsyran DHA som återfinns i fisk och skaldjur som är viktig för hjärnan och nervsystemets utveckling och funktion.

Rahf
2015-08-15, 20:52
Numer äter jag aldrig fet fisk längre.

Men fiskolja är detsamma som omega 3/6 kapslar eller?

Som sagts ovan: Omega 3.

Klein
2015-08-16, 00:43
IQ forandras inte markant efter att man natt vuxen alder sa det ar ingenting en vuxen manniska kan atgarda med fiskolja. For barn kan det sakert innebara nagra bonuspoang dock.

Donkens
2015-08-16, 03:53
Optimerad hjärnkapaciteten har jag läst om.

Sen är det nog mycket som vi inte vet om gällande fisken, eller mycket av annat livsmedel. Därför ska man aldrig utgå bara från kosttillskott, finns nog mycket bra i fisken idag som vi inte ens har upptäckt.

Rahf
2015-08-16, 11:06
Typ kvicksilver!

Sverker
2015-08-16, 11:13
Människan har sedan vi slutat stödja på knogarna ätit mycket fisk. Speciellt längs kuster och sjöar där tillgången på fisk varit stor. Tveksamt ifall man kommer att hitta något nytt och spännande i fisk.


Men, visst. Fisken samlar på sig ämnen från det den äter. Kanske kan man odla fram fisk fullproppade med antioxidanter, vitaminer, spännande aminosyror etc på råvaror som vi inte själva äter, typ kelp eller annat sjögräs.