handdator

Visa fullständig version : Träna samma muskel, 2 dagar efter varandra?


Fatslim
2015-08-14, 15:29
Någon här som brukar göra detta? Hur har det fungerat? Finns det något positivt med det? Jag har läst att proteinsyntesen är höjd i c:a 24 timmar efter träningspasset (för en icke-noob), torde det då inte vara "optimalt", ur ett rent byggarsyfte, att träna musklerna varje dag - då förutsatt att man rent mentalt och fysiskt orkar med det hela, tex mycket lägre volym/sets, men som sagt med en så pass hög frekvens av varje dag?

Rabiat
2015-08-14, 15:30
Du har läst fel. 48-72 timmar. Så nej, varje dag är inte optimalt.

Fatslim
2015-08-14, 15:39
Du har läst fel. 48-72 timmar. Så nej, varje dag är inte optimalt.

48-72 stämmer inte. 48 var för människor som var nybörjare. Desto längre man tränat, desto kortare fönster där proteinsyntesen är förhöjd. För erfarna lyftare låg den kring 24 timmar.

ddr
2015-08-14, 15:42
Har själv kört samma muskelgrupp 2 dagar i följd, vilat den tredje och sedan repeat. Ökade lika bra styrkemässigt som en "normal" 3-split (styrkemässigt, volym är ju förbannat svårmätt)

Linjedomarn
2015-08-14, 15:44
Du har läst fel. 48-72 timmar. Så nej, varje dag är inte optimalt.

Han har inte läst fel, 24h stämmer. Du tänker förmodligen på något annat.

Förövrigt går det nog alldeles utmärkt att köra helkropps varje dag och jag har själv gjort det 6 dagar i veckan. Om det är det är mest optimalt är omdisskuterat och jag vet inte om det är det bästa upplägget. Själv tror jag på att köra det i perioder och hög intensitet i andra perioder.

mikaelj
2015-08-14, 15:47
Det går finfint. Men det kan vara jobbigt om du tränar till fail varje pass.

Rabiat
2015-08-14, 15:59
Proteinsyntesen är väl ändå maximerad i upp till 24 timmar, men fortsätter att vara förhöjd i 48 timmar eller mer? Att då sätta igång och träna samma muskler inom 24 timmar borde väl kunna anses ganska bortkastat.

ddr
2015-08-14, 16:23
Proteinsyntesen är väl ändå maximerad i upp till 24 timmar, men fortsätter att vara förhöjd i 48 timmar eller mer? Att då sätta igång och träna samma muskler inom 24 timmar borde väl kunna anses ganska bortkastat.

Mja, kan vara så lite som 16 timmar. (Om inte ännu lägre)
Vissa påstår också att trigga MPS av en avsedd muskel 24-36 timmar efter ett pass igen är "opti".

MEN, nu finns det andra faktorer än enbart MPS att ta hänsyn till när det gäller resultat. Högvis av tränande har ju trots allt fått sjukt bra resultat via en frekvens av 1-3 pass/muskel/vecka.

Fatslim
2015-08-14, 16:39
Proteinsyntesen är väl ändå maximerad i upp till 24 timmar, men fortsätter att vara förhöjd i 48 timmar eller mer? Att då sätta igång och träna samma muskler inom 24 timmar borde väl kunna anses ganska bortkastat.

Nere på noll efter 28h, hos vältränade.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181261

Beemel
2015-08-14, 18:14
Gör det varje helg, då jag kör helkroppspass och tränar både lördag och söndag.

koncept
2015-08-14, 20:11
Som sagt går det alldeles utmärkt om du inte kör för hårt varje pass. Lämna några reps i tanken och grisa inte. Jag har under långa perioder tränat samma muskler 5 dagar i rad med helkropsspass mån-fredag.

phattrance
2015-08-14, 20:18
är inte risken för skador betydligt högre om man tränar samma muskel efter inom 24 timmar?

BobaFett
2015-08-14, 20:22
Man kan inte säga att proteinsyntesen är förhöjd i si och så timmar.

Ju mer man tränar desto mer blir kroppen "immun" mot träning och proteinsyntesen minskar efter träning.

En nybörjare kanske har proteinsyntesen förhöjd i 72 timmar medan en atlet kanske bara i några få timmar.

Anders The Peak
2015-08-14, 21:52
Supertraining (4th Ed) by Mel Siff and Yuri Verkhoshansky

Är intressant i ämnet.

broman
2015-08-14, 22:09
Man kan inte säga att proteinsyntesen är förhöjd i si och så timmar.

Ju mer man tränar desto mer blir kroppen "immun" mot träning och proteinsyntesen minskar efter träning.

En nybörjare kanske har proteinsyntesen förhöjd i 72 timmar medan en atlet kanske bara i några få timmar.

Funkar det verkligen så? Borde det inte vara svårt att bibehålla musklerna för en atlet då? Är nedbrytningen av protein alltid lika stor oavsett träningsnivå?

Gerdler
2015-08-14, 23:19
Som sagt går det alldeles utmärkt om du inte kör för hårt varje pass. Lämna några reps i tanken och grisa inte. Jag har under långa perioder tränat samma muskler 5 dagar i rad med helkropsspass mån-fredag.

Precis. Det vore ganska konstigt om det kräver samma längd på återhämtningen för 3 set X 5 reps knäböj på 75% av 1rm som det krävs för att köra ett GVT pass knäböj (10set X 10reps på typ 60% av 1rm).

är inte risken för skador betydligt högre om man tränar samma muskel efter inom 24 timmar?

Jo, om man inte lyssnar på sin kropp, men vem har sagt att man ska sluta med det? Du ska inte köra ett typiskt bro-pass med 20 set bröst på måndag och sen tro att du ska göra det igen på tisdag även om kroppen skriker åt dig att sluta. Du ska dela upp den där volymen på 3-5 pass istället, så kan du kanske till och med öka den något.

Rolfarsson
2015-08-15, 00:21
är inte risken för skador betydligt högre om man tränar samma muskel efter inom 24 timmar?

Det är den om volymen, intensiteten osv inte anpassas efter frekvensen.
Går man in och kör en muskel till failure i flera set varje dag så kommer det nog inte att dröja länge innan man får en tendinit, bristning eller något annat otrevligt.

BobaFett
2015-08-15, 02:50
Funkar det verkligen så? Borde det inte vara svårt att bibehålla musklerna för en atlet då? Är nedbrytningen av protein alltid lika stor oavsett träningsnivå?

Det är svårare att bibehålla muskelmassa ju mer muskler man har. Märks när man deffar.

Vad jag förstått så kanske man syntetiserar säg 500g protein om dagen och bryter ner kanske 495 g (om man tränar). Det är den lilla skillnaden där som blir muskler. Vet dock inte de exakta mängderna där.

DieErste
2015-08-19, 20:12
Detta (https://www.t-nation.com/workouts/double-stimulation-training) upplägg känns ju rätt relevant till disskusionen!

Har haft ett uppehåll från gymmet pga resa i juli så nu börjat köra detta precis nu men knappt hunnit igenom en vecka så kan inte riktigt uttala mig :/

missL
2015-08-19, 20:15
Det är svårare att bibehålla muskelmassa ju mer muskler man har. Märks när man deffar.

Vad jag förstått så kanske man syntetiserar säg 500g protein om dagen och bryter ner kanske 495 g (om man tränar). Det är den lilla skillnaden där som blir muskler. Vet dock inte de exakta mängderna där.

Källa på det första?

smeander
2015-08-19, 21:11
Någon här som brukar göra detta? Hur har det fungerat? Finns det något positivt med det? Jag har läst att proteinsyntesen är höjd i c:a 24 timmar efter träningspasset (för en icke-noob), torde det då inte vara "optimalt", ur ett rent byggarsyfte, att träna musklerna varje dag - då förutsatt att man rent mentalt och fysiskt orkar med det hela, tex mycket lägre volym/sets, men som sagt med en så pass hög frekvens av varje dag?

Jag körde böj varje dag och dagens huvudgrupp inleddes med lättare vikter följande pass. Ökade i allt och det var framförallt roligt, rekommenderas starkt :)

Såg ut såhär:
Måndag
Böj, Mark och drag

Tisdag
Böj, chins och press

Onsdag
Bänkpress och ben

Torsdag
Böj, mark och drag

Fredag
Böj, chins och press

Lördag
Bänkpress och ben

Söndag
Vila eller typ armar

Röda Björnen
2015-08-19, 21:39
Man kan inte säga att proteinsyntesen är förhöjd i si och så timmar.

Ju mer man tränar desto mer blir kroppen "immun" mot träning och proteinsyntesen minskar efter träning.

En nybörjare kanske har proteinsyntesen förhöjd i 72 timmar medan en atlet kanske bara i några få timmar.

Du får gärna langa stöd för detta påstående.

koncept
2015-08-19, 21:43
Du får gärna langa stöd för detta påstående.

Googla "repeated bout effect".

DieErste
2015-08-23, 18:52
Googla "repeated bout effect".

Periodisering mellan volym och frekvens borde vara nåt att sikta på med andra ord?

Mags
2015-08-26, 10:16
...

z_bumbi
2015-08-26, 11:23
Periodisering mellan volym och frekvens borde vara nåt att sikta på med andra ord?

Mellan vet jag inte men det kan vara smart att variera både volym och frekvens beroende på hur upplägget ser ut.

DieErste
2015-09-20, 23:09
Mellan vet jag inte men det kan vara smart att variera både volym och frekvens beroende på hur upplägget ser ut.

ja precis! läser man en del om "The Repeated Bout Effect" så tycker i alla fall jag att det låter väldigt mycket som att man helt enkelt måste ha en ständig progression för att öka i styrka/massa och det känns ju rätt självklart egentligen...

kan det vara så att jag uppfattat begreppet fel?

koncept
2015-09-21, 13:36
Periodisering mellan volym och frekvens borde vara nåt att sikta på med andra ord?

Periodisering av volym per månad, vecka, och pass, samt variation i övningsval, reps per set, set per övning, och "setstruktur" (stege, pyramid, backoffs, raka set, etc) är några saker som ingår i riktigt bra styrkeprogram. Se t.ex. de norska programmen eller Sheiko.
Just pga komplexiteten i att skapa sådana här program och följa progressionen så är det bra om man följer (eller modifierar) ett befintligt program, snarare än att skapa ett själv, så länge man inte är erfaren och vet vad man sysslar med.
Ju mindre avancerad du är som lyftare, desto mindre roll verkar komplicerad periodisering ha för ökningar. Som exempel ökar totala nybörjare ofta bra på linjär progression med i princip samma övningar varje pass. Så pass mycket variation verkar också vara viktigare ju högre frekvens programmet har.

hurril
2015-09-21, 13:57
Det som är intressant är att idrotten brottades med de här frågorna på 70-talet. 2015 kommer byggningen ikapp =)