handdator

Visa fullständig version : Vad är felet jag gör som orsakar smärta...?


Lågpastöriserad
2015-08-14, 00:15
En lång historia kortfattat!


Jag har haft kontinuerlig smärta vid området kring skulderbladet i flera år på vänster sida sett bakifrån. Uppstod ofta vid t.ex. övningar som marklyft (aj, aj...:cryout:), axelpress, shrugs, dips (1-2 stycken med kroppsvikt sedan hej då!) men framför allt den värsta av dem alla - SIDOLYFT! (vi talar max 10 KG per hantel!?!?!). Väldigt skarp smärta (nästan lite nervaktig men svår för mig att översätta sådär) som hindrat min träning radikalt.

Men nu har jag tränat i stort sett ett år i rad utan vidare smärta där (inklusive övningar som TUNGA dips med 40 KG under mig, tunga axelpressar och även löjligt tunga shrugs), men har ändå kunnat känna av det lite då och då (men inget som direkt hindrat träningen sådär). Däremot har jag kört mycket benträning (la tidigare benträningen lite på hyllan eftersom jag inte orkade) på senare och nu har jag fått smärta vid skulderbladet återigen (eller inbillar jag mig att det är benträningen som är orsaken nu?)

Smärtan är lite svår att beskriva. Som en liten nål kring skulderbladet som sticks in extremt snabbt och snabbt ut (kanske egentligen är suprasinatus eller infraspinatus som säger ifrån? Framåtrotation i axelpartiet?). Har träffat några kiropraktorer och även naprapater som alla säger helt olika saker. Ena säger olika längd på ben som skapar obalans, den andra säger att jag lyfter andra muskler när jag kör sidolyft med hantlar som orsakar smärta....och ja, typ så. Blivit rekommenderad att stretcha olika delar av kroppen och värma upp ordentligt. Kör rotatorcuffsövningar säger allihop.

Har svårt att tro det är rotatorcuff när jag inte har smärta i axlar. Den ligger snarare längre till höger, men svår att lokalisera eftersom den uppstår under en millisekund och jag kan inte peka ut exakt var smärtan uppstår även om jag säkerligen fått känna av det minst 2000-3000 gånger under en 4 års period.

Skulle jag nu få för mig att börja massera området på olika delar med två fingrar där jag TROR det uppstår så kommer denna smärtan uppenbara sig väldigt mycket samma dag. Istället för att uppstå kanske 2-3 gånger om dagen så kanske det uppstår 20 gånger om jag masserar och försöker pilla där nu.

Någon med liknade erfarenhet som kan hjälpa mig....?:smash: