handdator

Visa fullständig version : Beef Jerky


Donkens
2015-08-13, 23:29
Har upptäckt en skojig produkt i "USA hyllan", nåt som man ofta ser på amerikanska tv serier och liknande. Det är ju beef jerky.

Smakar gott, högt proteininnehåll, närmare 50g per 100.
Nackdelen än så länge, priset. Men till frågan, vad finns det för ytterligare nackdelar med denna vara? Måste vara för bra för att vara sant med en sådan produkt. Men torkad kött med så lång bäst före, vad för processer har den gått igenom?

Är proteinet av god kvalité dessutom?

Tacksam för svar och uppskattar om nån kan dela med sig utav tips på kanske goda smaker.

Datyd
2015-08-14, 01:22
Egentligen inga konstigheter, kan dock inte svara för alla fabrikat men processen bör vara väldigt simpel. Helt enkelt torkas bara köttet i varmluft, gjort detta själv flera gånger. Nackdelarna är väl ett rätt högt saltintag (om man bryr sig om det dvs.) och framförallt det du själv nämner, priset!

Så ett tips kan vara att köpa något billigt segt kött själv och torka i ugnen, finns mängder av recept och instruktioner på nätet!

Gerdler
2015-08-14, 02:17
Jag har köpt nåt sånt en gång. Antingen var det fel på den eller så är det nåt med mina smaklökar, för jag tyckte faktiskt att det smakade ungefär så som jag tänker mig att torkat lite halvruttet tjur-anus smakar. :(

Utbudet lär öka med det nya handelsavtalet (TTIP) mellan EU och USA så då kommer ni garanterat få billigare beef jerky, kanske halva priset mot idag, så det är nice för er ju... får kanske ta och prova igen nån gång och se om det var fel på det paketet jag provade. :)

J.V
2015-08-14, 02:33
Proteinet ar utmarkt, det ar bara kott och generellt sett en javla massa kryddor.

Det ar jattelatt att gora sjalv, aven om det tar tid. Skar valfritt kott i tunna strimlor, marinera i kryddor, soya, barbequesas eller vad du nu vill anvanda dig av. Hang upp det i ugnen pa gallret och lat ugnen sta igang pa runt 70 grader i... massvis med timmar. Lamna ugnsluckan oppem liiite grann sa att fukten tar sig ut. Googla recept.

Eventuella nackdelar ar som namnt salt, och eventuellt E250 beroende pa vilken produkt man koper, men det gar att undvika om man gor det sjalv. Den langa hallbarheten kommer fram allt salt.

Jokester
2015-08-14, 03:33
50g protein per 100g? Säker på att det inte var kollagen i den? Låter ju sanslöst högt.

J.V
2015-08-14, 03:59
50g protein per 100g? Säker på att det inte var kollagen i den? Låter ju sanslöst högt.Jack Link's ar val vanligaste sorten i Sverige, och minns jag inte helt galet anvander de 250-300g kott till 100g fardig produkt, sa det ar inte vidare markligt. Extremt lite vatska i bara.

edit: fran hemsidan, om deras Original-smakTender slices of lean 100% beef are lightly seasoned with a unique blend of spices, and then cooked in a smoke oven. Made with 260g of beef per 100g finished product this is our most popular flavor.

Shqypnia
2015-08-14, 09:20
Riktigt gott är det brukar ha det som snacks när jag går på bio, men det är som du nämn riktigt dyrt.

Frantic
2015-08-14, 09:25
Topformula brukar ha bra priser. Blir man medlem är det i princip alltid "köp 3 för priset av 2" vilket gör att priset för en påse på 50gr hamnar på 20:-. Dessutom fri frakt.

z_bumbi
2015-08-14, 18:04
50g protein per 100g? Säker på att det inte var kollagen i den? Låter ju sanslöst högt.

Självklart är det kollagen i Biff Jerky men det är det i allt kött.

Donkens
2015-08-15, 02:11
Tackar för alla svar. Teriyakismak smakar bra och har hittat en grym snack till bilen.
Det är inte likt nötter som du kan mula i dig hur enkelt som helst, det tar ett tag att tugga.

Pepz
2015-08-15, 06:54
http://www.mmsports.se/Halsokost/Livsmedel/Indiana-Jerky-25-gram.html

14kr st vid köp av många


perfekt som kvällssnacks under diet.

NautilusMetoden
2015-08-16, 10:51
Finns ju den svenska variationen också, Wild Chips. Torkad ren/älg kött, fast den har inte så mycket kryddor. Har också köpt en variation gjord på fläsk, något italienskt märke, fast också den utan någon speciell krydda.

Själv tycker jag att Beef Jerky har goda smaker men jag är petig så jag upplever många bitar som för seniga/sega så jag tvingas spotta ut hälften. Har haft bättre upplevelser med Wild Chips och det torkade fläsket dock.

role
2015-08-23, 18:54
Jag är såld på Beef jerky men kvalitén varierar stort. Man får vad man betalar för. Dom godaste som jag smakat är Jack links, premuim cuts köpt i USA, kan vara lite svårt att hitta här. City gross har märket Wild west, helt ok. Vill dock varna för dom på MM, var riktigt äckliga.

Rahf
2015-08-23, 19:02
Så förbannat salt bara.