handdator

Visa fullständig version : Bakre delta, effektivast vinkel?


Rolfarsson
2015-08-13, 23:09
Hej, en fråga till er anatomikunniga (Arne, Pez osv), är varianten av omvända flyes nedan effektivare för bakre delta än den "normala" där man håller armbågarna i linje med axlarna?

https://youtu.be/jAnkS4u8mN0

Anledningen till att jag frågar är pga det som Doug Brignoles säger/visar från 11:45-13:25 i klippet nedan.

https://youtu.be/cI1PxKSavzc

Mvh

pezrulezhaakon
2015-08-13, 23:44
Hej, en fråga till er anatomikunniga (Arne, Pez osv), är varianten av omvända flyes nedan effektivare för bakre delta än den "normala" där man håller armbågarna i linje med axlarna?

https://youtu.be/jAnkS4u8mN0

Anledningen till att jag frågar är pga det som Doug Brignoles säger/visar från 11:45-13:25 i klippet nedan.

https://youtu.be/cI1PxKSavzc

Mvh

Med utförandet i första klippet har man möjlighet att isolera bakre delta mer än i andra klippet. För bakre delta spelar armpositionen liten roll i fråga om fiberriktning. Det viktiga är att man har överarmen i rätt rotationsläge i förhållande till rörelsen och belastningsriktningen.

Rolfarsson
2015-08-14, 10:54
Med utförandet i första klippet har man möjlighet att isolera bakre delta mer än i andra klippet. För bakre delta spelar armpositionen liten roll i fråga om fiberriktning. Det viktiga är att man har överarmen i rätt rotationsläge i förhållande till rörelsen och belastningsriktningen.

Okej, jag provade det utförandet nyligen och det kändes som att bakre delta fick en starkare kontraktion jämfört med det "normala" utförandet.
Jag gav även min sambo ett motståndsband och lät henne utföra det "normala" utförandet där armbågarna är i linje med axlarna och när jag kände på hennes axlar under utförandet så kändes det nästan som att dom laterala huvudena kontraherade/blev hårdare än dom bakre, speciellt när hon använde ett neutralt grepp.

ddr
2015-08-14, 11:06
Med utförandet i första klippet har man möjlighet att isolera bakre delta mer än i andra klippet. För bakre delta spelar armpositionen liten roll i fråga om fiberriktning. Det viktiga är att man har överarmen i rätt rotationsläge i förhållande till rörelsen och belastningsriktningen.

Medans det är på tapeten. Har du koll på om roteringen av handen påverkar?

Tänk dig omvända flyes (liggande eller framåtlutad), armarna i linje med axlarna men där vi har:
1) Händerna så att tummarna pekar i huvudets riktning
2) Händerna så att tummarna pekar mot varandra
3) Händerna så att tummarna pekar mot benens riktning

Jag har nämligen för mig att jag läst att:
1) Involverar Rhomber mer
2) Isolerar Bakre Deltan lite mer
3) Isolerar Bakre Deltan ännu mer

Idéer? :)

Henchman
2015-08-14, 11:52
"Think about evolution, we grab the branches, pull down!"
Låter som en kunnig individ :D

Anders The Peak
2015-08-14, 12:33
Hm7GIcy0sAQ

Ug5ANG962pE

pezrulezhaakon
2015-08-14, 17:05
Medans det är på tapeten. Har du koll på om roteringen av handen påverkar?

Tänk dig omvända flyes (liggande eller framåtlutad), armarna i linje med axlarna men där vi har:
1) Händerna så att tummarna pekar i huvudets riktning
2) Händerna så att tummarna pekar mot varandra
3) Händerna så att tummarna pekar mot benens riktning

Jag har nämligen för mig att jag läst att:
1) Involverar Rhomber mer
2) Isolerar Bakre Deltan lite mer
3) Isolerar Bakre Deltan ännu mer

Idéer? :)

Om du endast roterar underarmen, så har den ingensomhelst anatomisk påverkan på dina tre alternativ. Det är endast överarmens position och rörelse som kan påverka de tre alternativen.
Om romberna ska påverkas mer eller mindre så måste du ha rörelse i hela axelpartiet. (förutom den belastningsvariationen som alltid finns där, beroende på utförande)
Om man väljer att ha rörelse där, beror på vad man vill ha ut av övningen.

Den andra aspekten är subjektiv, i fråga om din personliga preferens och förutsättning. D.v.s. vad du lyckas med i fråga om korrekt utförande. Om du upplever att en handposition är knölig, och den därför begränsar dig att göra övningen korrekt, så blir just den varianten sämre för....... d i g.

DonFlex
2015-08-14, 17:44
"Think about evolution, we grab the branches, pull down!"
Låter som en kunnig individ :D

Du låter sarkastisk, hela vår anatomi har utvecklas genom evolutionen (såvida du inte tror på bibelns version). Den första Människoapan "Proconsul" levde för ca 14 miljoner år sedan (finns ännu äldre apor) och Homo sapiens har funnit i ca 200 000 år, hela vår anatomi har anpassats efter våra behov för att överleva, så du ska inte göra dig lustig över fakta. Vår anatomi är inte alltid perfekt anpassad till de övningar som florerar i bodybuilding, t.ex. pressar över huvudet, fast vissa av oss har som tur är inga problem med just den övningen.
You Can Do Whatever The Fuck You Wanna Do, men jag tycker Doug Brignole har många bra tips, det är ingen jävla pajas vi pratar om, men du vet tydligen inte vem han är ..

Henchman
2015-08-14, 19:50
Du låter sarkastisk, hela vår anatomi har utvecklas genom evolutionen (såvida du inte tror på bibelns version). Den första Människoapan "Proconsul" levde för ca 14 miljoner år sedan (finns ännu äldre apor) och Homo sapiens har funnit i ca 200 000 år, hela vår anatomi har anpassats efter våra behov för att överleva, så du ska inte göra dig lustig över fakta. Vår anatomi är inte alltid perfekt anpassad till de övningar som florerar i bodybuilding, t.ex. pressar över huvudet, fast vissa av oss har som tur är inga problem med just den övningen.
You Can Do Whatever The Fuck You Wanna Do, men jag tycker Doug Brignole har många bra tips, det är ingen jävla pajas vi pratar om, men du vet tydligen inte vem han är ..

Du drar upp fakta om evolution som man lär sig i grundskolan och då menar jag inget illa. För somliga kan man dra in ordet evolution för att backa sina påstående som ett slags wild card utan någon grund eller uns av fakta för att det skulle stämma.

"You don't want your upper back to help" Säger han just efter han pratat om hur kroppen fungerar evolutionsmässigt och hur rörelserna ska se ut. Ska man gå utgå från hur kroppen är bäst anpassad att röra sig så lämnar man isoleringssnacket åt sidan.
Han har väl sitt kunnande men det är tillämpat till bodybuilding. Och bodybuilders är inte kända för att ha kunskap om rörelser som inte involverar en hantel och avsedd muskel.

Personligen så räcker olika former av roddar/chins för att stimulera tillväxt i baksida axel, det är trots allt en synergist.

Sheogorath
2015-08-14, 19:54
Han har väl sitt kunnande men det är tillämpat till bodybuilding. Och bodybuilders är inte kända för att ha kunskap.

Fixed.