handdator

Visa fullständig version : För hög volym kontraproduktivt


frippe86
2015-08-13, 20:27
Hej.

Har Tränat ett tag och kört 4 split och 5 split.

Nu har jag börjat med 2 split över/under och tränar genom kroppen 2 ggr veckan.

Volymen per pass är bra mkt lägre nu än innan.

Nu till min fråga.

Samma typ av övningar har jag kört, samma reps antal. Inte haft träningsuppehål.

Endast kortat ner antal set radikalt nu under 2 split.
Och nu helt plötsligt får jag en jävla skön träningsverk. Inte fått de tidigare.

Kan de ha nåt att göra med minskad volym?

Bärsärk
2015-08-13, 20:35
Träningsvärk betyder bara att du gjort något annorlunda som du inte gjort på ett tag eller gjort tidigare.

Sen om det innebär att du bygger muskler eller inte låter jag vara osagt. Jag kan exempelvis få träningsvärk av att göra 30 reps flyes i kabelcrossen på 5 kg men vettikatten om det bygger bröst nått vidare.

missL
2015-08-13, 20:36
Du kanske verkligen tar i mer när du tränar färre pass ?

ddr
2015-08-13, 22:02
Höjd frekvens men minskad volym/pass/muskel brukar för dom flesta innebära att man tränar med en högre intensitet. Så jag är inne på missL:s spår. :)

Rolfarsson
2015-08-13, 23:18
Ja, vid en viss punkt så kommer mer volym inte att ge något annat än en förlängd återhämtningstid och uthållighet.
Tas även för många sets till failure så kan detta vara direkt kontraproduktivt.

Det man har sett vid träning mer flera set är att man når en platå där en ökad volym inte längre ger en ökad hypertrofi. Effekterna av olika volym kan även ses i graferna här ovanför där man kan se en trend där 40-60 repetitioner leder till en ökad hypertrofi jämfört med träning med färre repetitioner och att ökandet av repetitioner inte leder till någon nämnvärd förbättring.

http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

• Training to failure results in more muscle fiber microtrauma. This may result in a greater growth stimulus than stopping sets shy of failure. However, excessive microtrauma and degradation may partially offset the growth stimulus and blunt the anabolic response, not producing a net anabolic effect any greater than stopping sets short of failure.
• Several set protocols produce greater anabolic hormone release than single set protocols, but repeated failure efforts appear to increase levels of catabolic hormones such as cortisol. Repeated sets shy of failure, to a point, appear to possibly lower resting cortisol levels.
• Training to failure imposes greater stress on the peripheral nervous system and may lead to an extended period of inhibition and recovery as compared to stopping sets short of failure. This may have the side effect of further stressing the central nervous system.
• Training to failure, especially with heavy loads (roughly 85% of one-rep max and above), imposes greater stress on the central nervous system, connective tissues and joint capsules. This may lead to an extended period of central nervous system mediated inhibition.

http://www.weightrainer.net/training/failure.html

CalleP
2015-08-14, 00:41
Vet inte om jag läste fel men du har alltså ökar frekvensen från att köra varje muskel 1 gång per vecka till 2 gånger per vecka?

För mig var det tvärt om när jag körde 3 split med varje muskel en gång per vecka så fick jag grisig träningsvärk hela tiden men när jag bytte till helkropp eller halvkropp försvann den rätt snabbt.