handdator

Visa fullständig version : En fråga om frekvens och kritik på helkroppsschema..


Armed Dingo
2015-08-13, 14:18
Kör helkroppspass, uppdelat på två st olika pass. Kort sagt är det knäböj i ena och mark i andra som skiljer dem åt. Jag kör på ganska höga reps, 8-12.

Under sommaren har jag kört med en vilodag mellan varje pass pga långt till gymmet. Det har fungerat skitbra.

Nu när skolan börjar åter kommer jag ha nära till gymmet och lite tid över varje dag. Vill mycket hellre köra varje dag än varannan. Men med den volym jag kör med nu så går inte det (har redan provat - det blir för mycket).

Så mina frågor är
1. Tjänar jag på att köra varje dag istället (antar och hoppas på Ja)

och

2. Hur ser ni på detta förslag för att göra så det inte blir för mycket för kroppen?:

I dagsläget består varje övning av 3 eller 4 set beroende på hur jobbig den är. Jag tänkte göra det enkelt för mig och prova att sänka seten till 2 respektive 3 och se om det räcker för att kroppen ska mäkta med.

Om det är intressant att kika på så är detta schemat, efter att jag sänkt antalet set.


Helkroppspass A:

Knäböj
130x8x2

Bänkpress
100x8x2

Dragonflies
kvx20x2

Pull-ups
kvx12x3

Vad-övning
3 set.

i vila mellan knäböjset körs sidolyft (4 set). i vila mellan bänkpresset körs stångcurl (2 set)


Helkroppspass B

Marklyft
150x10x2

Lutande hantelpress
80x7x2

Benspark
70x10x3
supersetas med:
Bencurl
50x10x3

Kabelrodd
90x11x2
supersetas med
triceps pushdown
40x10x2

I vila mellan marklyftset körs sidolyft, 4 set.


Jag har även ett "rehabpass" att slänga in om jag är för trött för ett vanligt pass men pigg nog att göra något, som består av extra breda knäböj på relativt låg vikt, stångrodd på låg vikt med fokus på TUT samt arm och vadövningar. Detta har jag kört med förut.

Vad tror ni om att köra mer högfrekvent? Vad tror ni om schemat, räcker det för att bygga? Ser ni nån muskelgrupp som saknas?

redigering: Det andra alternativet jag ser är att jag kör på med lika många set som förut, men sänker antalet reps per set. Spontant tycker jag inte om det, det är svårt att jaga progression så för mig. Vad tycker ni?

Rabiat
2015-08-13, 14:35
Jag tycker det ser lite snedfördelat ut... Exempelvis får baksida lår och bakre delts knappt något alls att göra, beroende på hur rodden görs kan också latsen få det lite halvtråkigt...

Varför kör du inte en tvåsplit, så kan du köra igenom rubbet? Eller en tresplit som du rullar igenom två eller två och en halv gång?

Armed Dingo
2015-08-13, 15:03
Jag tycker det ser lite snedfördelat ut... Exempelvis får baksida lår och bakre delts knappt något alls att göra, beroende på hur rodden görs kan också latsen få det lite halvtråkigt...

Varför kör du inte en tvåsplit, så kan du köra igenom rubbet? Eller en tresplit som du rullar igenom två eller två och en halv gång?

Nio till tolv arbetsset pullups i veckan är inte tillräckligt för lats? Missförstår jag dig, eller har jag skrivit kladdigt så du inte märkte volymen?

Baksida lår får väl pisk i både knäböj (som givetvis är ATG), mark och bencurl - ca 21 arbetsset per vecka totalt. Eller? Det känns tillräckligt i mitt huvud?

Rabiat
2015-08-13, 15:18
Nio till tolv arbetsset pullups i veckan är inte tillräckligt för lats? Missförstår jag dig, eller har jag skrivit kladdigt så du inte märkte volymen?

Baksida lår får väl pisk i både knäböj (som givetvis är ATG), mark och bencurl - ca 21 arbetsset per vecka totalt. Eller? Det känns tillräckligt i mitt huvud?

Det var jag som läste slarvigt och missade både pullups och bencurl :)

Då kvarstår bara tanken att du inte borde köra helkropp varenda dag, utan ändå borde göra en split ;)

perl
2015-08-14, 05:43
Det första jag tänker på är ju snarare att helkropp i sig inte är så bra att köra varje dag eftersom det blir snålt med återhämtning och vila för musklerna vare sig du kör 2 eller 4 set på varje pass. Men beroende på ålder osv kan du säkert testa och utvärdera då alla klarar träning olika bra, jag är däremot tveksam till att man får bättre resultat utan någon egentlig vila som sagt.
Antingen träna varannan dag ca med helkropp eller dela upp passet i över/under och köra 4-6 dagar i veckan tror jag är lämpligare.

Armed Dingo
2015-08-25, 09:47
Det första jag tänker på är ju snarare att helkropp i sig inte är så bra att köra varje dag eftersom det blir snålt med återhämtning och vila för musklerna vare sig du kör 2 eller 4 set på varje pass. Men beroende på ålder osv kan du säkert testa och utvärdera då alla klarar träning olika bra, jag är däremot tveksam till att man får bättre resultat utan någon egentlig vila som sagt.
Antingen träna varannan dag ca med helkropp eller dela upp passet i över/under och köra 4-6 dagar i veckan tror jag är lämpligare.

Jo jag börjar känna av det här. Orkade inte i närheten av mina vanliga reps när det var dags igen, bara två dagar efter.

Hoppas det släpper? Gillar att köra varje dag och att passet kortas ner.. Kroppen kanske anpassar sig.

Bitchtit
2015-08-25, 11:02
Halvkropps 6 dagar i veckan är nog vägen att gå. Tänk bara på att hålla tillbaka lite när du tränar, annars räcker inte återhämtningen till.
Du kan pressa dig hårt ibland, men gör det inte i alla övningar samtidigt och kör extra snällt på de drabbade musklerna passen efter.

En bonus med ovanstående upplägg är att du kan köra t.ex 5X5 i basövningarna då o då utan att passen blir långa.

Armed Dingo
2015-08-25, 18:06
Halvkropps 6 dagar i veckan är nog vägen att gå. Tänk bara på att hålla tillbaka lite när du tränar, annars räcker inte återhämtningen till.
Du kan pressa dig hårt ibland, men gör det inte i alla övningar samtidigt och kör extra snällt på de drabbade musklerna passen efter.

En bonus med ovanstående upplägg är att du kan köra t.ex 5X5 i basövningarna då o då utan att passen blir långa.

Kanske får bli halvkropp ändå, ska prova lite till! Har blivit ABAB fyra dagar i rad nu. Ska ta en vilodag imorgon. Om jag inte klarar 100% av de repsen jag klarade första A, i marklyft, så får jag se över det lite mer.

Det är basövningarna som lider för övrigt. Chins fick jag gött tryck i samt lutande hantelpress. Armarna säckar inte efter heller, dom tål.

Böj blev lidande utav helsike dock. Ska prova att sänka vikten 10 kg och nöta 12 reps istället för 9, kan hjälpa.

Armed Dingo
2015-08-27, 19:17
Vilodagen togs, började om idag. Slog repPB, som bara fan. 160*12 i marklyft. Tangerade gammalt repPB på 40 kg lutande hantelpress på 10 reps, sist jag gjorde det så vägde jag 8 kg mer. Hade nog kunnat klämma ut en eller t.om. två reps till dessutom.

Det tåls att säga att jag äter ungefär 500 kcal över balans samtidigt som jag gör det här.

Fortsätter med detta schema ett tag till, det kanske är något att ha ändå.