handdator

Visa fullständig version : Teknikfrågor angående övningar


robiiiinnnn
2015-08-13, 10:36
Har börjat tänka mer och mer på tekniken och framförallt kontakten på senaste tid och nu är jag bara ute efter att finslipa det till något bättre. Är lite nyfiken på sidolyft för mellersta och omvända flyes med hantlar (eller vad som) för baksida axlar. När det gäller just dessa övningar så undrar jag om det är samma princip som ryggträning? Dvs jag drar med axlarna och inte med armarna, brukar tänka att armarna är som rep medans jag utför övningen. Innan drog jag bara upp hantlarna med hjälp av armarna i ett sidolyft eller för bakaxlarna vilket jag antar är fel då jag inte fick mycket till kontakt.

Det är nu under det senaste året jag faktiskt börjat lära mig att använda musklerna på rätt sätt, till en början är det ryggen för tillfället där jag inte längre drar med armarna utan drar med armbågarna och ryggen med huvudtänk att armarna är som rep. Detta har gett mig en jätte bra kontakt och framförallt träningsvärk 😃!

Men nu undrar jag också när det gäller pressövningar och benövningar samt lite biceps. Här ska det väl inte vara mer komplicerat än att bara pressa upp och ner i en bänkpress. I en benspark är det väl inte mer att tänka på än att just sparka upp vikten med en god form tex? Men nu tänker jag mer biceps triceps, är det viktigt med denna "squeesen" dvs man spänner muskleln i bottenläge (triceps) och i toppläge (biceps) Har ni några goda tips som man kan tänka på i utförande för vissa övningar som man kanske missar :)?

Rabiat
2015-08-13, 14:43
Här kommer du få flera olika svar. Mitt är att squeezen i slutet visar att du har kontroll på vikten. Dvs, den i sig gör varken till eller från, men kan du inte göra den har du valt en för tung vikt och börjar koppla in en massa junk du inte vill arbeta med.