handdator

Visa fullständig version : Mage - mage - mage, hur ofta?


rebbyy
2015-08-13, 08:38
Hallå gott folk!

Jag undrar en sak angående magövningar. Vissa säger att man ska köra mage varje dag medan andra säger typ en gång i veckan för att man ändå ska få resultat. Hur ligger det till? Hur ofta o många övningar bör man köra?

Fixar schema så tacksam för svar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BuilderDave
2015-08-13, 08:43
Ser ingen anledning till att köra mage mer ofta än någon annan muskelgrupp.
Personligen tränar jag aldrig mage, för det är så satans tråkigt, och när jag varit deffad så har jag haft helt ok mage. Kör du mark, och knäböj så hävdar många att du får tillräckligt med träning för magen av det, för vissa stämmer det säkert, för andra inte. Beror väl på vad du har för gener och muskelfästen kring magmuskulaturen.

Shqypnia
2015-08-13, 08:51
Kör magen som du kör andra muskelgrupper. Inte mer, inte mindre.

Beemel
2015-08-13, 09:17
Kör själv 1-2 övningar för mage/bål i slutet av nästan varje pass (tränar helkroppspass, så det faller sig ganska naturligt)

Brukar totalt köra 3-5 sets med 3-50 reps (beroende på övning)
Kör oftast två av dessa övningar.

Crunches

Hängande benlyft

Statiska L-sit (med tid istället för reps, 3x20-40 sekunder) varierar Övningen genom att hålla mig i chinsstång, dipsställning eller golvet.

Olika versioner av plankan

Iso push up (tar bra på axlar, bröst och armar också)

Dragonflags (storfavorit!! men sjukt tung.)

Flutter kicks

Liggande benlyft

Fladdermusen (hänga i chinsstång, med böjda ben och 90 grader i höften rulla upp så tårna nuddar stången mellan händerna)

En ny favorit för bålträningen är att stå på huvudet (kan inte stå på händer än....) fälla fram benen till 90grader, en slags omvänt benlyft. Tar rätt bra på hela bålen. Har man problem med balansen kan man göra denna med väggstöd för rumpan.

Rabiat
2015-08-13, 09:50
Magen är sjukt stryktålig och kan gott tränas varje dag. Om du får extra resultat jämfört med varannan dag vet jag inte, men det blir inte sämre åtminstone.
En gång i veckan låter dock konstigt. Precis som alla andra muskler behöver magmusklerna en högre frekvens än så.

pezrulezhaakon
2015-08-13, 10:29
Orkar man fler än två-tre magövningar på ett pass så kör man alldeles för mesigt och i många fall för ineffektivt utförande.

Beemel
2015-08-13, 11:02
Orkar man fler än två-tre magövningar på ett pass så kör man alldeles för mesigt och i många fall för ineffektivt utförande.

=)

Då behöver jag inte skämmas som ibland knappt orkar 2.

pezrulezhaakon
2015-08-13, 11:34
=)

Då behöver jag inte skämmas som ibland knappt orkar 2.

Nä, det är bra marscherat. :)

Har man fler magövningar i sin övningsbank som man vill köra, så kan man med fördel varva dem på olika pass.

Beemel
2015-08-13, 12:28
Nä, det är bra marscherat. :)

Har man fler magövningar i sin övningsbank som man vill köra, så kan man med fördel varva dem på olika pass.

Precis vad jag gör! Omväxling förnöjer dessutom!

z_bumbi
2015-08-13, 12:44
Om man skippar det helt ogrundade snacket om att man inte ska orka köra två eller tre magövningar per pass (wtf?) och går mer vettiga idéer så kan man köra mage varje dag eller t o m flera gånger per dag om det krävs men för många kan det räcka med direkt magträning en gång i veckan. Sen har vi ett helt spektrum mellan de olika varianterna som beror på syfte, intensitet, volym per tillfälle mm.

Gerdler
2015-08-13, 13:02
Personligen tränar jag aldrig mage, för det är så satans tråkigt, och när jag varit deffad så har jag haft helt ok mage. Kör du mark, och knäböj så hävdar många att du får tillräckligt med träning för magen av det, för vissa stämmer det säkert, för andra inte. Beror väl på vad du har för gener och muskelfästen kring magmuskulaturen.

+1 :)

Men sen är frågan vad som är tillräckligt och för vem, som du säger. Jag får helt klart hypertrofi i magmusklerna (om det sedan ser bättre ut är en annan fråga) om jag tränar dem mer än i mark, knäböj, frontböj och farmers walk. Att endast spänna dem isometriskt är inte lika bra träning som att arbeta koncentriskt och excentriskt med dem.

Sparven från Minsk
2015-08-13, 13:13
Jag kör mage 2 gånger i veckan (tisdag och fredag) då endast en övning per pass, 3-4 set.

Kör mycket böj och mark så magen får stryk där. Ligger inne med bra rutor trots detta :D

Beemel
2015-08-13, 13:27
Om man skippar det helt ogrundade snacket om att man inte ska orka köra två eller tre magövningar per pass (wtf?) och går mer vettiga idéer så kan man köra mage varje dag eller t o m flera gånger per dag om det krävs men för många kan det räcka med direkt magträning en gång i veckan. Sen har vi ett helt spektrum mellan de olika varianterna som beror på syfte, intensitet, volym per tillfälle mm.

Ogrundade snacket?!?
Jag kan ju inte annat än svara för mig själv (vilket jag trodde var en del av hur ett diskusionsforum fungerade) och jag är allt som oftast rätt slut efter exempelvis 3 set dragonflags och 2 set benlyft, alltså två övningnar. att jag "inte kan" köra mer/fler övningar, åtminstone inte om jag ska hålla någorlunda god teknik.
Vet inte vad det är som är ogrundat i det.
Jag har i.o.f.s. inte sagt något att "Man ska" heller, jag skrev hur jag sköter och upplever min egen mag/bålträningen.

Men visst går det att köra varje dag, och flera gånger per dag om man vill det. Men å andra sidan så går det väl att göra med vilken muskel som helst.

Ursprungsfrågan var ju
"Vissa säger att man ska köra mage varje dag medan andra säger typ en gång i veckan för att man ändå ska få resultat."
Och det är ju självklart att din sista mening "svarar" på det.

Sparven från Minsk
2015-08-13, 13:38
Är inne på samma spår som ovanstående talare.
Kör jag 2-3 magövningar strikt med intensitet så finns det ingen mer kräm kvar att utföra fler övningar/set med bibehållen teknik och kvalitet.

Samma gäller faktiskt samtliga muskelgrupper.
Efter 4 set bänk, 3 set lutande hantelpress och något set flyes/armhävningar så är tuttarna så mosade att det inte är lönt att köra fler övningar. Tekniken blir lidande och kvaliten per set/reps blir kraftigt lidande.

Rabiat
2015-08-13, 14:37
Om man skippar det helt ogrundade snacket om att man inte ska orka köra två eller tre magövningar per pass (wtf?) och går mer vettiga idéer så kan man köra mage varje dag eller t o m flera gånger per dag om det krävs men för många kan det räcka med direkt magträning en gång i veckan. Sen har vi ett helt spektrum mellan de olika varianterna som beror på syfte, intensitet, volym per tillfälle mm.

Fast det var väl att man inte borde orka _fler_ än 2-3? Och ja, pallar man fler än tre övningar med 3-4 set i varje kan jag nog tycka att man borde öka belastningen lite och hålla sig till tre...

Rabiat
2015-08-13, 14:39
Är inne på samma spår som ovanstående talare.
Kör jag 2-3 magövningar strikt med intensitet så finns det ingen mer kräm kvar att utföra fler övningar/set med bibehållen teknik och kvalitet.

Samma gäller faktiskt samtliga muskelgrupper.
Efter 4 set bänk, 3 set lutande hantelpress och något set flyes/armhävningar så är tuttarna så mosade att det inte är lönt att köra fler övningar. Tekniken blir lidande och kvaliten per set/reps blir kraftigt lidande.

+1 på detta. Min bröstträning består av liggande hantelpress + flyes. Ett par uppvärmningsset i hantelpressen, sen tre arbetsset i varje övning. Ser ingen direkt anledning till mer volym än så faktiskt.

qreno
2015-08-13, 16:38
+1 på detta. Min bröstträning består av liggande hantelpress + flyes. Ett par uppvärmningsset i hantelpressen, sen tre arbetsset i varje övning. Ser ingen direkt anledning till mer volym än så faktiskt.

6 set för bröst? 15 minuters pass med Greta som passar dig då med andra ord?

ont: Att köra igenom magen varje dag är lika dumt som att köra igenom rygg varje dag. 1-2 gånger per vecka räcker och det finns absolut ingen anledning till att köra oftare, kanske 3 gånger om du tycker att magträning är kul av någon anledning.

z_bumbi
2015-08-13, 16:50
Ogrundade snacket?!?

Ja det är ogrundat. Det är inget som helst problem att köra sig slut på en magövning men det går också utan problem att köra 6-7 (eller fler) stycken under ett pass utan att orken sätter någon begränsning utan att det på något sätt automatiskt skulle innebär att man "kör man alldeles för mesigt och i många fall för ineffektivt utförande.".

Ett Orm
2015-08-13, 16:59
Ja det är ogrundat. Det är inget som helst problem att köra sig slut på en magövning men det går också utan problem att köra 6-7 (eller fler) stycken under ett pass utan att orken sätter någon begränsning utan att det på något sätt automatiskt skulle innebär att man "kör man alldeles för mesigt och i många fall för ineffektivt utförande.".

Fast du får ju skilja på går och behöver.
Måste man köra 6 olika övningar för att bli trött gör man ju något knas, att man sen kan välja att köra så är ju annan sak. Man kan ju väälja att köra sex olika övningar ett set tex, inga fel i det.

Men har man tagit ut sig bra på den första övningen, hur blir kvaliteten -och därmed nyttan- på de andra övningarna.

Rabiat
2015-08-13, 17:16
6 set för bröst? 15 minuters pass med Greta som passar dig då med andra ord?


Hade jag fått för mig att köra ett pass för enbart bröst hade det nog gått på en kvart, ja. Jag har ingen aning om vem Greta är, men hon kanske också förstår att du inte stimulerar proteinsyntesen i en enskild muskel mer med 18 set än med sex?

Carpentras
2015-08-13, 17:50
Hallå gott folk!

Jag undrar en sak angående magövningar. Vissa säger att man ska köra mage varje dag medan andra säger typ en gång i veckan för att man ändå ska få resultat. Hur ligger det till? Hur ofta o många övningar bör man köra?

Fixar schema så tacksam för svar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Båda metoderna fungerar så länge som du tar i och tränar regelbundet.

Beemel
2015-08-13, 18:09
Ja det är ogrundat. Det är inget som helst problem att köra sig slut på en magövning men det går också utan problem att köra 6-7 (eller fler) stycken under ett pass utan att orken sätter någon begränsning utan att det på något sätt automatiskt skulle innebär att man "kör man alldeles för mesigt och i många fall för ineffektivt utförande.".

Lets agree to disagree and leave it at that...

Decepticon
2015-08-13, 22:01
Jag tränar aldrig mage, tycker inte det behövs. Magrutorna beror på underhudsfettet ..

Stor Hård Ådrig
2015-08-13, 22:40
Hade jag fått för mig att köra ett pass för enbart bröst hade det nog gått på en kvart, ja. Jag har ingen aning om vem Greta är, men hon kanske också förstår att du inte stimulerar proteinsyntesen i en enskild muskel mer med 18 set än med sex?

Hahaha boom <3

Håller även med dig i sak.

perl
2015-08-14, 05:35
Hade jag fått för mig att köra ett pass för enbart bröst hade det nog gått på en kvart, ja. Jag har ingen aning om vem Greta är, men hon kanske också förstår att du inte stimulerar proteinsyntesen i en enskild muskel mer med 18 set än med sex?

Skulle faktiskt säga att en kvart är ganska bra uträknat vad det tar för en muskelgrupp att bli slutkörd i mina pass. bröst ca 20 min, axlar ca 20 min, armar ca 10 min mage ca 10 min sen är det klart med överkroppspasset.
Gör säkert helt fel som bara kör 6-8 set per grupp tyvärr :(

Beemel
2015-08-14, 07:37
Skulle faktiskt säga att en kvart är ganska bra uträknat vad det tar för en muskelgrupp att bli slutkörd i mina pass. bröst ca 20 min, axlar ca 20 min, armar ca 10 min mage ca 10 min sen är det klart med överkroppspasset.
Gör säkert helt fel som bara kör 6-8 set per grupp tyvärr :(

10 minuter (i snitt) per muskelgrupp stämmer ganska bra även med min upplevelse.

Jag kör helkroppspass och är klar efter ungefär 80-90 minuter (lite beroende på setvila). Mina pass brukar, som mest, innefatta 8-9 olika övningar.

Bröst 1 övning (5-6 set)
Rygg 2 övningar (7-8 set)
Ben 1 övning (5-6 set)
Axlar 1 övning (3 set)
Armar 2 övningar (5-6 set)
Bål 2 övningar (5-6 set)

Brukar känna mig ganska "nöjd" i musklerna efteråt.

shut teh face
2015-08-15, 12:22
Jag kör helkropp var tredje dag och kör crunches. I början 3x30, nu 3x50.
Vet inte om man ska köra nån tyngre magövning då crunches blivit rätt lätt, men de känns bra för ryggen med denna övning

Rabiat
2015-08-15, 14:43
Jag kör helkropp var tredje dag och kör crunches. I början 3x30, nu 3x50.
Vet inte om man ska köra nån tyngre magövning då crunches blivit rätt lätt, men de känns bra för ryggen med denna övning

Cable crunches <3

Ett Orm
2015-08-15, 16:53
Jag kör helkropp var tredje dag och kör crunches. I början 3x30, nu 3x50.
Vet inte om man ska köra nån tyngre magövning då crunches blivit rätt lätt, men de känns bra för ryggen med denna övning

Crunchbänk med ställbar lutning brukar duga väldigt långt för de flesta.

ddr
2015-08-15, 17:33
In after alla haters. ;)
Problemet med magträning för många är att man antingen kör för mesigt och/eller för många reps.

Nu vet jag förvisso att det finns individer som får bra resultat på magen via högreps (25-50 reps/set) men jag och rätt många andra som jag språkat med har fått ut mer av tyngre träning för magen. (10-12 repish).

Själv varierar jag lite mellan Dragonflags, Brutal Bänk och Rollouts. (1 övning 3-5 set) 3 pass per vecka. Som någon nämnde tidigare så duger det gott att träna magen lika ofta som resten av kroppen (dvs. 2-3x/vecka IMO).

ViktorH
2015-08-15, 17:38
Jag kör helkropp var tredje dag och kör crunches. I början 3x30, nu 3x50.
Vet inte om man ska köra nån tyngre magövning då crunches blivit rätt lätt, men de känns bra för ryggen med denna övning

Jag gillar övningen som Ricky Bruch kör här:
https://m.youtube.com/watch?v=g5ZNFoAEvCY (3:54)

Dock lite försiktigare.

ViktorH
2015-08-15, 17:39
Jag kör helkropp var tredje dag och kör crunches. I början 3x30, nu 3x50.
Vet inte om man ska köra nån tyngre magövning då crunches blivit rätt lätt, men de känns bra för ryggen med denna övning

Jag gillar övningen som Ricky Bruch kör här:
https://m.youtube.com/watch?v=g5ZNFoAEvCY (3:54)

Dock lite försiktigare. Man kan ju undvika att gå hela vägen upp om detta irriterar ryggen.