handdator

Visa fullständig version : Jag kommer alltid försent


Fuark
2015-08-12, 11:36
Till jobb, möten, föreläsningar och sociala tillställningar. Varför?
Någon mer än jag som är skicklig på att aldrig hinna i tid? 5-10 minuter är normen

4623
2015-08-12, 11:37
För att du suger! Avskyr folk som inte är i tid.

mini
2015-08-12, 11:37
Jag var sådan. Jag skärpte mig. Det är så sjukt respektlöst mot andra. Jag ville inte vara den personen. Det är bara att planera bättre.

StarkaUlf
2015-08-12, 11:45
Jag har inte varit sen till skola/jobb/möte/kallelse/träff en enda gång :) Jag är hellre där 20 minuter tidigare än 5 minuter sent. (Edit: Läste för övrigt att i en del andra länder så anses det mer respektlöst att komma för tidigt och att folk förväntas komma aningen sent. Du kanske bör flytta till något av dessa länder :D)

J.V
2015-08-12, 11:48
Jag ar ocksa obotlig tidsoptimist. Brukar dock sallan vara sen, men jag ar generellt sett framme samma sekund som det galler. Dyngsur i svett for att jag har fatt springa dit jag ska.

Kampar fan med att ge mig ivag i tid men det gar bara inte. Om nagon har forslag utover "skarp dig" sa ar jag ocksa tacksam. :D

4623
2015-08-12, 11:50
Jag ar ocksa obotlig tidsoptimist. Brukar dock sallan vara sen, men jag ar generellt sett framme samma sekund som det galler. Dyngsur i svett for att jag har fatt springa dit jag ska.

Kampar fan med att ge mig ivag i tid men det gar bara inte. Om nagon har forslag utover "skarp dig" sa ar jag ocksa tacksam. :D

Jag vill inte vara för tidigt, jag vill vara i tid. Jag kan vara klar att gå, men väntar ändå tre minuter. För att inte vara för tidig.

Förstår inte hur svårt det kan vara. Du ska vara på en plats som det tar 20 minuter att ta dig till. Börja då röra dig mot denna 22 minuter innan.

Fuark
2015-08-12, 11:51
Det är svårt att hinna i tid, om jag kommer för tidigt känns det som en förlust.
Jag vill komma i tid men gör det väldigt sällan, det är inte pågrund av respektlöshet jag inte är i tid.

Kabuto
2015-08-12, 11:53
För att du suger! Avskyr folk som inte är i tid.

+1 Tyvärr är jag och min sambo totala motsatser gällande det här *gah!*

Rahf
2015-08-12, 11:54
Det är svårt att hinna i tid, om jag kommer för tidigt känns det som en förlust.
Jag vill komma i tid men gör det väldigt sällan, det är inte pågrund av respektlöshet jag inte är i tid.

Klart det är. Du nedprioriterar vem du nu ska möta för att få 5 - 10 minuter till dig själv.

mini
2015-08-12, 11:59
Det är svårt att hinna i tid, om jag kommer för tidigt känns det som en förlust.
Jag vill komma i tid men gör det väldigt sällan, det är inte pågrund av respektlöshet jag inte är i tid.

Det är klart att det är. Det är inte tillräckligt viktigt för dig att vara i tid. Hade det varit det hade du gått upp/gått hemifrån 5-10 minuter tidigare. Alla kan vara sena någon gång pga omständigheter. Är man det alltid är det för att man inte prioriterar andras tid. Du slösar nu andras tid. Du får svälja risken att du slösar 10 minuter av din tid genom att vara 10 minuter för tidig.

J.V
2015-08-12, 11:59
Jag vill inte vara för tidigt, jag vill vara i tid. Jag kan vara klar att gå, men väntar ändå tre minuter. För att inte vara för tidig.

Förstår inte hur svårt det kan vara. Du ska vara på en plats som det tar 20 minuter att ta dig till. Börja då röra dig mot denna 22 minuter innan.Det ar lite det som ar problemet, jag vill inte vara for tidig. :D

Och just nu aker jag enbart lokaltrafik - som jag vet ofta, nara alltid, ar sen - men anda sitter jag hemma redo att ga till busshallplatsen/tagstationen i 30 minuter och tanker "det racker med att jag tar taget/bussen 9:30, da ar jag framme 4 minuter innan lektionen borjar." Nar jag val ar pa busshallplatsen ar bussen sa klart sen och jag far springa fran bussen till campus/jobb/social grej for att hinna.

Det ar klart jag kan ta en tidigare buss, men OM den ar i tid sa ar jag ju plats alldeles for tidigt vilket ar en orimlighet. Jag hade inte samma problem nar jag korde bil.

Fuark
2015-08-12, 12:00
Klart det är. Du nedprioriterar vem du nu ska möta för att få 5 - 10 minuter till dig själv.
Nja. Känns snarare som att jag överskattar hur lång tid jag har på mig och underskattar hur snabbt en minut passerar när jag väl ska åka.

"Oj, 15 minuter kvar, då hinner jag kolla mailen och ta ett glas mjölk"

Jakobson
2015-08-12, 12:01
Som en tjej ;)

mini
2015-08-12, 12:02
Nja. Känns snarare som att jag överskattar hur lång tid jag har på mig och underskattar hur snabbt en minut passerar när jag väl ska åka.

"Oj, 15 minuter kvar, då hinner jag kolla mailen och ta ett glas mjölk"

Fast du är troligen inte lågbegåvad. Om du alltid är försenad måste du börja dra slutsatser. Du bryr dig inte.

Fuark
2015-08-12, 12:03
Fast du är troligen inte lågbegåvad. Om du alltid är försenad måste du börja dra slutsatser. Du bryr dig inte.
Jag bryr mig.

mini
2015-08-12, 12:05
Jag bryr mig.

Varför gör du inte något åt det då?

Rahf
2015-08-12, 12:05
Nja. Känns snarare som att jag överskattar hur lång tid jag har på mig och underskattar hur snabbt en minut passerar när jag väl ska åka.

"Oj, 15 minuter kvar, då hinner jag kolla mailen och ta ett glas mjölk"

Precis vad jag sa. Du är rädd för att "slösa tid" med någon minuts väntan, vilket är respektlöst för den andra parten.

4623
2015-08-12, 12:06
De flesta har en smarttelefon idag. Den är bra för att döda tid om du skulle vara tidig.

Vunnis
2015-08-12, 12:06
Jag bryr mig.

Visa det då. *hug*

Fuark
2015-08-12, 12:10
Varför gör du inte något åt det då?
Touché
Precis vad jag sa. Du är rädd för att "slösa tid" med någon minuts väntan, vilket är respektlöst för den andra parten.
Jag skäms faktiskt lite när jag kommer försent

Mental
2015-08-12, 12:13
Nja. Känns snarare som att jag överskattar hur lång tid jag har på mig och underskattar hur snabbt en minut passerar när jag väl ska åka.

"Oj, 15 minuter kvar, då hinner jag kolla mailen och ta ett glas mjölk"

Hur ofta missar du flyg/tåg annat som är viktigt?
Om du inte gör det så är det för att du ser det som viktigt, men inte resten.

Har en polare som alltid är sen, till allt, om det inte är jätteviktigt, då går det plötsligt bra.

Fint när man för 5 gången på en månad får så och vänta en kvart för att X missade pendeln... igen.
Men när vi ska flyga går det bra att vara i tid.

Snubben
2015-08-12, 12:14
Fuark: Jag känner igen mig. Äkta tidsoptimist här.

Jag började nedprioritera andra saker, kolla mail och sådant. Då blev de bättre. Alltid vara 5 min innan saker och ting. Bara bita ihop, dumpa telefon, dator (det som var mitt problem - ska kolla mail, reddit, kolo etc) och så blev det bättre.

Fuark
2015-08-12, 12:15
Hur ofta missar du flyg/tåg annat som är viktigt?
Om du inte gör det så är det för att du ser det som viktigt, men inte resten.

Har en polare som alltid är sen, till allt, om det inte är jätteviktigt, då går det plötsligt bra.

Fint när man för 5 gången på en månad får så och vänta en kvart för att X missade pendeln... igen.
Men när vi ska flyga går det bra att vara i tid.
Starkt inlägg, den är svår att argumentera emot

timoat
2015-08-12, 12:15
Touché

Jag skäms faktiskt lite när jag kommer försent

Men inte tillräckligt för att göra nåt åt det, och däri ligger problemet! :smash:

Jag är evig tidsoptimist men jag ser till att ALLTID vara i tid. Då sitter jag inte och slösurfar eller dricker mjölk utan då håller jag på och stressar som fan för att få allt klart och sen rusar jag ut genom dörren.

Tycker det är riktigt drygt med folk som säter i system att komma sent. Hade en tjej som ALLTID var 10 min sen till lektionerna. Fy fan vad jag störde mig på det.

timoat
2015-08-12, 12:17
Hur ofta missar du flyg/tåg annat som är viktigt?
Om du inte gör det så är det för att du ser det som viktigt, men inte resten.

Har en polare som alltid är sen, till allt, om det inte är jätteviktigt, då går det plötsligt bra.

Fint när man för 5 gången på en månad får så och vänta en kvart för att X missade pendeln... igen.
Men när vi ska flyga går det bra att vara i tid.

Väntar du på x? Fuck it, hoppa på pendeln säger jag, skulle ALDRIG stå kvar och vänta om det hände mer än 3 gånger.

Mental
2015-08-12, 12:24
Väntar du på x? Fuck it, hoppa på pendeln säger jag, skulle ALDRIG stå kvar och vänta om det hände mer än 3 gånger.

Måste ju ändå vänta någonstans, då det är gemensamma aktiviteter, typ middag eller liknande.

Fuark
2015-08-12, 12:34
Ang. Mentals inlägg så kommer jag faktiskt ändå försent till viktiga event.
När jag skulle börja på UmU så kom jag så pass försent att dom precis skulle ringa in reserver.
Träffade en till i hissen som var lika försenad och vi blev bästa kurskamrater direkt.
Respektlösheten förde oss samman.

Som det gamla ordspråket säger; "vänskap vid första respektlöshet"

Röda Björnen
2015-08-12, 12:45
Jag får nog hålla med tidigare talare att du inte riktigt bryr dig.

Men sen kan det ju också vara att det började som en dum vana, som blivit en rutin för dig. Du ser till att bli sen, men intalar dig att du försöker hinna i tid.

Planera kvällen innan så blir du aldrig sen om inte något yttre påverkad! *flex*

Fuark
2015-08-12, 12:50
Har gått upp två timmar tidigare och ändå kommit försent, det är helt ologiskt

Snubben
2015-08-12, 12:53
Har gått upp två timmar tidigare och ändå kommit försent, det är helt ologiskt

Det gör ingen skillnad, du måste sluta pilla med onödiga saker som stjäler tid. Där i ligger problemet :)

Jag är du, du är jag. Vi är ett.


:d

421
2015-08-12, 12:55
Slösa tid man gör när dagen är färdig. Åk tidigare tag med bok.

Chrbo
2015-08-12, 12:57
Till jobb, möten, föreläsningar och sociala tillställningar. Varför?
Någon mer än jag som är skicklig på att aldrig hinna i tid? 5-10 minuter är normen

Jag är sen till det mesta, dock aldrig när jag anser det kritiskt att vara i tid, exempelvis anställningsintervjuer eller viktiga möten.

Fuark
2015-08-12, 13:02
det gör ingen skillnad, du måste sluta pilla med onödiga saker som stjäler tid. Där i ligger problemet :)

jag är du, du är jag. Vi är ett.


:d
:d

MrLomax
2015-08-12, 13:15
Jag är alltid i tid och sitter hellre och väntar 10-20 min än är försenad med 3 minuter. Det är verkligen irriterande och respektlöst att komma för sent. En gång tackade jag nej till ett jobb för att personen/intervjuaren var 30 min sen (han hade glömt bort vårt möte).

Det bästa tipset är väl att planera noga före och åk/gå i tid med marginal.
När jag läste på Universitetet var det alltid samma människor som kom för sent till lektioner, seminarium och föreläsningar.

Slartibartfast
2015-08-12, 14:13
Jag är sen till det mesta, dock aldrig när jag anser det kritiskt att vara i tid, exempelvis anställningsintervjuer eller viktiga möten.

Så är det ju med alla som "aldrig" är i tid. Dom kan vara i tid till viktiga saker. Det visar ju att det inte är fråga om nåt annat än brist på respekt. Man kan vara i tid, precis som alla andra, men oftast tycker man att det inte är tillräckligt viktigt, att dom som väntar på en, gott kan vänta.

Asdf
2015-08-12, 14:27
Är en obotlig tidsoptimist med, däremot kan du förbättra det med dessa metoder

1. Skaffa klocka! Inte telefon utan en sådan på armen och dra fram visaren 5min. Ha för vana att regelbundet alltid använda och titta på den, det ger dig bättre hum om hur lång tid allt egentligen tar

2. Lär dig säga nej - ofta gör man saker under tidspress för att inte våga säga nej eller sätta gränser. Det gör folk mer irriterade om du alltid ändå inte är pålitlig

3. Var hellre optimist med hur lång tid allt egentligen ska ta än hur snabb du är. Stålmannen är stålmannen, du är det inte :)

Lycka till!

Pzorz
2015-08-12, 14:30
Mycket drygt och irriterande med personer som kommer försent, vare sig det är 5 eller 30 min. Själv kan man ha stressat röven av sig, avbrutit grejer för att vara tvungen att vänta på någon som fullkomligt skiter i det. Anser mig själv vara en tidsgud och kommer aldrig försent om det inte är PGA förhinder på arbetet.

Piranha
2015-08-12, 14:31
Skärp dig!

4623
2015-08-12, 14:31
Om jag ska åka kollektivt för att träffa någon brukar jag säga "Enligt SL är jag framme XX:xx" för att friskriva mig från eventuell försening. Meddelar givetvis även direkt om det skulle bli så.

Jag kan acceptera förseningar, men då ska personen fanimig höra av sig om det.

rooz
2015-08-12, 15:29
Varför gör du inte något åt det då?

Han gjorde en tråd i allmänt, bara en sådan ansträngning.


Jag är alltid 10-15 min tidig, så kan jag trolla kolo eller något om jag väntar.

Bärsärk
2015-08-12, 17:47
Det är därför man tillverkar bilar som gör över 100 blås på 3an.

Såhär kör man bil när man har bråttom

OUk4LxF5nzw

Wzup2u
2015-08-12, 19:20
Har många tider att sköta med olika arbeten osv och sköter dom.
Vet jag att jag blir sen ringer jag , för man är inte mer än mänsklig och det händer ju någon gång, men i ts fall är det dålig stil tkr jag allt =)...
Tider går att skärpa sig till med och det blir även trevligare för dig själv och andra.

Olegh
2015-08-12, 19:26
Håller med om att det är respektlöst att inte passa tider.

Bärsärk
2015-08-12, 19:47
Tider är ganska känsligt på vissa arbetsplatser också, jag kom alltid typ 06:58 in på mitt förra jobb alltså 2 minuter i och det gillades inte.

För vissa säger det mycket om en människa, så om du inte gör det för att du bryr dig om andra gör det för att du bryr dig om dig själv och vad folk tycker om dig.

HMS Laestander
2015-08-12, 19:48
Jag var kronisk "komma försent-are" igenom skolan, och kunde aldrig komma upp i tid.

I arbetslivet har jag snudd på aldrig kommit sent, någonsin. För då vet jag att jag förlorar pengar, och jag sätter andra i skiten, så jag ser till att alltid vara i tid.

Kan jag bryta mitt mönster borde du också kunna göra det. Det är bara bryta den sista "kollen" på internet eller mailen eller vad det kan tänkas vara och gå hemifrån istället. :)

Wzup2u
2015-08-12, 19:52
Jag var kronisk "komma försent-are" igenom skolan, och kunde aldrig komma upp i tid.

I arbetslivet har jag snudd på aldrig kommit sent, någonsin. För då vet jag att jag förlorar pengar, och jag sätter andra i skiten, så jag ser till att alltid vara i tid.

Kan jag bryta mitt mönster borde du också kunna göra det. Det är bara bryta den sista "kollen" på internet eller mailen eller vad det kan tänkas vara och gå hemifrån istället. :)

exakt, skoltiden blev man ju sen ibland *facepalm*
men skulle man gå högskola skulle man ju sköta allt då det kostar lån =)

och som du säger jobbet sköter man, har en jobbarkompis jag skällt ut faktist, då personen skyller på busstider alltid men kan inte erkänna dåligt planerande för hen kunde tagit bussen tidigare med planering.

filmjölk
2015-08-13, 00:10
Vill man vara extra douchig skall man själv bestämma tid och påpeka att folk måste komma i tid och sedan vara sen själv, utan att be om ursäkt eller på något sätt ens reflektera över att man är en douche:)

MrBoris
2015-08-13, 00:55
Jag är ofta sen men det är oftast för att jag jobbar övertid och således tycker mig "förtjäna" att komma när jag vill. är det möten eller annat där folk är beroende av mig är jag dock i tid.

Drfg
2015-08-13, 04:57
Hur ofta missar du flyg/tåg annat som är viktigt?
Om du inte gör det så är det för att du ser det som viktigt, men inte resten.

Har en polare som alltid är sen, till allt, om det inte är jätteviktigt, då går det plötsligt bra.

Fint när man för 5 gången på en månad får så och vänta en kvart för att X missade pendeln... igen.
Men när vi ska flyga går det bra att vara i tid.

Brukar vara sen till tåget med :/ som tur är är SJ nästan alltid försenat så har bara missat det en gång :) Flyget har ju sånna marginaler att det gör inget om man är 5 min sen till tiden de säger man ska vara där.

Vet dock inte om jag tycker det är så farligt att vara någon minut sen, man försöker ju komma exakt i tid, ibland är man 2 min tidig ibland 2 min sen. Ska jag möta någon vill jag inte att den ska sitta där 20 minuter tidigare bara av rädsla att vara sen, det är mer slöseri i mina ögon. Nu har ju alla mobiler så skicka ett sms, där om 4 min, kan förstå att det var riktigt jobbigt förr i tiden när man inte visste om personen kommer alls och när. Sen såklart om det är varje gång kan det bli irriterande.

Antar dock att de flesta som blir sura är så att de kommer långt i förväg och därför inte får vänta 2 minuter utan 22 minuter vilket gör det hela värre.

Likadant på jobbet 9/10 dagar är jag 5 minuter tidig men är man 3 minuter sen en dag är det jättehemskt (ingen som är direkt beroende av att jag är i exakt tid), har nog bara annan uppfattning än många om det antar jag :)

Drfg
2015-08-13, 05:07
https://www.psychologytoday.com/blog/thriving101/201411/the-real-reason-some-us-are-chronically-late Den här stämmer in väldigt bra på mig.

forslund
2015-08-13, 07:40
Jag är aldrig sen. Jag är heller aldrig tidig. Jag anländer precis när jag tänkt mig.

Bärsärk
2015-08-13, 07:49
Jag är aldrig sen. Jag är heller aldrig tidig. Jag anländer precis när jag tänkt mig.
http://static.gamesradar.com/images/sfx/2011/05/130511spurious-gandalf.jpg

Loke
2015-08-13, 07:54
Vill man vara extra douchig skall man själv bestämma tid och påpeka att folk måste komma i tid och sedan vara sen själv, utan att be om ursäkt eller på något sätt ens reflektera över att man är en douche:)

Hah, min paradgren! Nä, men jag brukar erkänna min miss, men det blir ofta så i kompisgänget att jag är den som spikar detaljerna vid en träff, men sen har jag svårt att komma i tid själv...

På universitetet har jag nästan konstant varit sen till allt. I arbetslivet har jag dock aldrig varit sen någonsin, så ja, det är 100% en fråga om värderingar.

Mental
2015-08-13, 07:56
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/patriklundberg/article21248735.ab

Kul med en krönika som berör "andra sidan" färsk från idag.

"Jag är en sådan som får planera svensexor. Boka matchbiljetter. Kolla upp tidtabeller. Ringa och påminna. En sådan som tar med kontanter utifall kortet skulle strejka."

Stämmer bra, jag är alltid den som får sköta planering och bokning, har både planerat svensexa, varit toastmaster, blir oftast någon sorts gruppledare när det skall göras något gemensamt. Är ofta den som får ta beslutet och sätta ned foten för att något ska gå från ord till handling.

"Vi är en i varje familj, ofta det äldsta syskonet. En på varje arbetsplats, inte sällan it-supporten. En i varje förening, eldsjälen som släpar med extra benskydd eftersom någon alltid glömmer."

Äldsta syskonet, lokala IT-supporten på jobbet, jupp stämmer på bit efter bit :D

mini
2015-08-13, 08:34
Ska jag möta någon vill jag inte att den ska sitta där 20 minuter tidigare bara av rädsla att vara sen, det är mer slöseri i mina ögon.
(...)
Antar dock att de flesta som blir sura är så att de kommer långt i förväg och därför inte får vänta 2 minuter utan 22 minuter vilket gör det hela värre.

Fast vad någon annan gör är ju inte din ensak. Det är vad som händer från det klockslag som ni har bestämt som du har att bry dig om.
Jag tycker att människor som är sena brukar förminska sina förseningar. Det är oftast inte två minuter, men för den sena som bevisligen inte är några tidsprofessorer känns det nog ofta som mycket kortare tid än vad det är. Tiden går fortare när man har bråttom.

Tricklew
2015-08-13, 10:04
Ni som ständigt är försenade är skitstövlar, så enkelt är det. Den värsta sortens människa.

Rickard
2015-08-13, 12:40
Vad säger ni om den här varianten då.
Man vet att en person alltid är sen, så till personen så anger man en tidigare tid än för övriga.
Alla dyker upp i tid, även den notoriskt sena personen.
Den sena personen blir arg på grund av att man lurat denne att komma i tid. *gah!*

mangemani
2015-08-13, 12:54
var likadan förut och orsaken var datorn min.
"bara någon minut till, jag hinner" var en väl känd tanke hos mig när visaren på klockan stod på deadline tiden.
lösningen var att jag helt enkelt slet mig från datorn, hur mycket det än tog emot, lättare sagt än gjort, jag vet, men det kändes mycket skönt att vara på plats i tid.

Ado2000
2015-08-13, 13:48
Hade en polare som var sådan, då började jag komma försent istället då ändra han sitt sätt.

Linjedomarn
2015-08-13, 17:37
I många fall väljer jag att komma sent eftersom det ofta inte händer speciellt mycket den första tiden vid ett möte av människor. Man kan säga att jag är kroniskt sen men det är inte pågrund av att jag försover mig eller dylikt utan för att jag har bättre saker för mig.

Jag är självklart i tid för viktiga saker så som ett personligt möte eller när det gäller arbetslivet.

4623
2015-08-13, 17:44
I många fall väljer jag att komma sent eftersom det ofta inte händer speciellt mycket den första tiden vid ett möte av människor. Man kan säga att jag är kroniskt sen men det är inte pågrund av att jag försover mig eller dylikt utan för att jag har bättre saker för mig.

Jag är självklart i tid för viktiga saker så som ett personligt möte eller när det gäller arbetslivet.

I vilka lägen är det ok att inte dyka upp på utsatt tid?

filmjölk
2015-08-13, 17:55
Jag tror att komma sent kan vara en del av en slags (förhoppningsvis) undermedveten maktkamp. Tex. om jag alltid kommer sent till en avtalad tid då jag skall träffa någon så respekterar jag inte den personens tid, jag visar genom min handling att min tid är viktigare än den andre personens tid (precis som Mini sa i början av tråden).

Personen lär sig att anpassa sig till mig och vänta på mig och detta kan ge mig en viss makt över den andre personen.

missL
2015-08-13, 18:19
Tider är ganska känsligt på vissa arbetsplatser också, jag kom alltid typ 06:58 in på mitt förra jobb alltså 2 minuter i och det gillades inte.

För vissa säger det mycket om en människa, så om du inte gör det för att du bryr dig om andra gör det för att du bryr dig om dig själv och vad folk tycker om dig.

Varför bli sur för att du kommer 2 minuter i?

mangemani
2015-08-13, 18:30
Tider är ganska känsligt på vissa arbetsplatser också, jag kom alltid typ 06:58 in på mitt förra jobb alltså 2 minuter i och det gillades inte.

För vissa säger det mycket om en människa, så om du inte gör det för att du bryr dig om andra gör det för att du bryr dig om dig själv och vad folk tycker om dig.

tider ÄR viktiga att hålla på en arbetsplats, men då att man är där i tid och inte kommer försent dvs, men att du kom för tidigt och de blir sne pga det verkar lurt, stämplade du in 2 minuter i? isf kan jag förstå dem då vissa är petnoga med att man stämplar in precis då man börjar(även om det är lite överdrivet att bli sne över 2 min), men om du inte stämplade så förstår jag inte deras reaktion. på alla platser jag har varit på så tycker ju alla att det bara är trevligt om man kommer tidigare, sitta och ta en kaffe och surra lite innan allt drar igång är ju guld värt tycker jag.

anvihl
2015-08-13, 19:04
tider ÄR viktiga att hålla på en arbetsplats, men då att man är där i tid och inte kommer försent dvs, men att du kom för tidigt och de blir sne pga det verkar lurt, stämplade du in 2 minuter i? isf kan jag förstå dem då vissa är petnoga med att man stämplar in precis då man börjar(även om det är lite överdrivet att bli sne över 2 min), men om du inte stämplade så förstår jag inte deras reaktion. på alla platser jag har varit på så tycker ju alla att det bara är trevligt om man kommer tidigare, sitta och ta en kaffe och surra lite innan allt drar igång är ju guld värt tycker jag.

Det är inte så att dom är sura åt andra hållet? dvs att han släntrar in från parkeringen vid 06.58 och stämplar in för att sedan gå till omklädningsrummet och påbörjar inte sina arbetsvanor fören 07.10 istället för 07.00? Detta är så extremt vanligt på dom industrierna jag jobbat på att det är mer regel än undantag.

filmjölk
2015-08-13, 19:13
Varför bli sur för att du kommer 2 minuter i?

Dels det de andra sa, men jag har också vart med om en arbetskultur där det är underförstått att en kvart före och en kvart/halvtimme efter din arbetstid skall du jobba gratis utan att gnälla.

Bärsärk
2015-08-13, 19:33
Dels det de andra sa, men jag har också vart med om en arbetskultur där det är underförstått att en kvart före och en kvart/halvtimme efter din arbetstid skall du jobba gratis utan att gnälla.

^ Det här, jag jobbade på en ganska liten verkstad med 8-12 anställda. Det var kutym att sitta och hinka kaffe från 06:30 tills 07:10 när man långsamt drog sig ut i verkstaden för att lasta på bilarna och åka och jobba. Samma sak när man skulle hem, vissa satt och spelade kort till 16:10 men det spelade tydligen ingen roll det viktiga var att man var där bara sen om man faktiskt jobbade eller inte verkade kvitta.

mangemani
2015-08-13, 19:40
Det är inte så att dom är sura åt andra hållet? dvs att han släntrar in från parkeringen vid 06.58 och stämplar in för att sedan gå till omklädningsrummet och påbörjar inte sina arbetsvanor fören 07.10 istället för 07.00? Detta är så extremt vanligt på dom industrierna jag jobbat på att det är mer regel än undantag.

kan det mycket väl vara också insåg jag nu.
har också varit med om folk som kommer till jobbet precis då de ska börja, ombytta och klar iofs, MEN går till fikarummet och sveper en kopp kaffe lite fort och är ute på golvet typ 5-10 min senare och det är ju lika illa det.
alla gör ju sina val givetvis, väljer man att anlända till jobbet vid 07:00, ombytt eller inte, så drar arbetsdagen igång DÅ, inte efter de har bytt om eller efter kaffet har druckits.

därför tycker iaf jag det är skönt att komma till jobbet typ 15 min innan jobbet börjar. hinner byta om, dricka kaffet och få en lugn start.

Medelålders
2015-08-13, 19:56
Även jag tycker att systematiskt sena ankomster är riktigt oförskämt och respektlöst.

Wzup2u
2015-08-13, 19:56
Tkr det borde vara att man ska vara instämplad kl 07:00 men alla börjar 07:15 så hinner folket byta om och prata en stund innan samtidigt, och är instämplingen kl 07:00 kommer ju folk till den tiden, och alla har tid för ombyte m.m
för den där kvarten att klä om till arbetskläder och prata ihop sig med kollegor tycker jag faktist är arbetstid också på ett sätt, man klär ju inte på sig kläderna för att ha fritid? utan i jobbsammanhang.

mangemani
2015-08-13, 20:01
inget som säger att den där kvarten är ett måste, det är något som vissa väljer att ta, att komma 15 min tidigare just för att få en lugn start, det är typ inte inräknat i jobbet på något sätt, det är ett val för att hinna med att byta om, dricka kaffe osv.

Bärsärk
2015-08-13, 20:14
Jag kan säkert tänka mig att komma precis i tid är som att säga att man inte bryr sig om att umgås med sina kollegor eller kanske rent utav tycker illa om sina kollegor för om man gillar de man jobbar med så vill man ju sitta och tjöta en kvart innan man börjar.

mangemani
2015-08-13, 20:17
vad är det för ställe du jobbar på som inte tillåter andra raster, typ som lunchrast;)?

missL
2015-08-13, 20:28
Dels det de andra sa, men jag har också vart med om en arbetskultur där det är underförstått att en kvart före och en kvart/halvtimme efter din arbetstid skall du jobba gratis utan att gnälla.

Seriöst 2 min i? Om man e 2 min TIDIG hur kan man bli sur över det? Förstår mig inte på de människorna. Vem vill jobba gratis massa timmar också? Arbetsdagen slutar, ja ha de! jag har ett liv.

Bärsärk
2015-08-13, 20:31
Seriöst 2 min i? Om man e 2 min TIDIG hur kan man bli sur över det? Förstår mig inte på de människorna. Vem vill jobba gratis massa timmar också? Arbetsdagen slutar, ja ha de! jag har ett liv.

Som sagt, vissa tycker inte det är en speciellt trevlig attityd.

missL
2015-08-13, 20:34
Som sagt, vissa tycker inte det är en speciellt trevlig attityd.

Nä har förstått det men orka stå o jobba gratis även om det "bara" är några minuter (ok om lönen är 60k uppåt) så nej jag kommer när jag börjar. Inte en kvart, 10 min innan på arbetsplatsen. (Menar att jag kommer helt färdig tiden jag ska arbeta!)

mangemani
2015-08-13, 20:41
ingen som tvingar dig eller tycker nått illa om dig om du inte kommer 15 innan jobbet, det är bara att komma i tid och börja jobba då:)

missL
2015-08-13, 20:51
ingen som tvingar dig eller tycker nått illa om dig om du inte kommer 15 innan jobbet, det är bara att komma i tid och börja jobba då:)

Haha ne men förstår mig inte på folk som tydligen blir sura över det=)

mangemani
2015-08-13, 20:58
jo vissa är petnoga och överdriver ibland. men den enda man egentligen bör lyssna till är vad chefen tycker om saken, om resten vill gå och muttra är upp till dem.

filmjölk
2015-08-13, 22:28
Seriöst 2 min i? Om man e 2 min TIDIG hur kan man bli sur över det? Förstår mig inte på de människorna. Vem vill jobba gratis massa timmar också? Arbetsdagen slutar, ja ha de! jag har ett liv.

Det är helt rätt inställning och så det borde vara, men tyvärr så utvecklas samhället i en riktning där man skall vara tacksam över att ha ett jobb istället för att få ett tack för att man utför ett. Så det där med att ha ett liv eller välja själv om man vill jobba över eller ej (eller ens få betalt för det om man gör det) är saker du inte kan ta för självklara längre.

Att vi har bytt regering betyder ingenting annat än att vi utöver detta behöver skatta mer.

HMS Laestander
2015-08-13, 23:56
Jag kan säkert tänka mig att komma precis i tid är som att säga att man inte bryr sig om att umgås med sina kollegor eller kanske rent utav tycker illa om sina kollegor för om man gillar de man jobbar med så vill man ju sitta och tjöta en kvart innan man börjar.

Fast det där beror mycket på också.

Jag föredrar hellre att surra efter jobbet än innan. Under mina två-tre arbetsår har jag avverkat ett par arbetsplatser. Vissa där jag inte trivdes alls, varför jag anlände 15 min innan jobbet för att vara på golvet vid starttid, och gick hem efter sluttid. Andra, som mitt nuvarande, trivs jag som fisken i vattnet och kan egentligen inte klaga på någonting.

Det enda problemet är att jag är mycket mån om att få in mina sömn- samt träningstimmar, varför tiden innan jag börjar jobba (jobbar ofta 10-12h i sträck och således försvinner 13-14h av min dag där) är helig och jag gärna får så mycket som möjligt gjort just då. Det innebär inte att jag inte trivs med mina arbetskamrater, utan bara att man har en del bollar i luften och olika saker att sköta.

Oavsett så kvarstår faktum: man är i tid. Punkt slut.

Drfg
2015-08-14, 05:47
Fast vad någon annan gör är ju inte din ensak. Det är vad som händer från det klockslag som ni har bestämt som du har att bry dig om.
Jag tycker att människor som är sena brukar förminska sina förseningar. Det är oftast inte två minuter, men för den sena som bevisligen inte är några tidsprofessorer känns det nog ofta som mycket kortare tid än vad det är. Tiden går fortare när man har bråttom.

Nej det är ju deras sak men jag tänker utifrån samhällets totala väntetid, och om inte alla var supertidiga av rädsla att vara sena kanske den totala väntetiden hade minskat istället för ökat.

Har för mig jag lyssnade på en podcast där de pratade om ett experiment där människor skulle försöka bedömma när det gått en minut och där hade personer som är sena ofta bedömt minuten till längre än den verkligen var så kan vara tvärt om också :P

pazzion
2015-08-14, 06:21
Jag är också alltid 10 minuter tidig, vilket kunde bli irriterande när jag pluggade en termin i USA. Alla amerikaner kom lite sent samtidigt som jag och tysken alltid var i tid.

Men det var en tjej som tog priset, eftersom hon alltid hörde av sig 1-2 minuter före utsatt tid och sa att hon skulle bli 10 minuter sen. Fair enough. Men sen hörde hon av sig 1-2 minuter innan det hade gått 10 minuter och sa samma sak igen. Detta upprepade hon ett antal gånger VARJE gång vi skulle träffas. Sen påstod hon, när jag ledsnade och konfronterade henne och ifrågasatte hennes brist på respekt, att hon aldrig var sen. Hon "meddelade ju alltid före den avtalade tiden och sa att hon skulle bli sen".

Hon förstod inte heller min frustration med att det hände varje gång och alltid flera gånger, så att det alltid handlade om 20-30 minuters försening. Tyvärr blev hon ihop med min bästa vän, så det var inte aktuellt att bryta kontakten heller.

Linjedomarn
2015-08-14, 15:56
I vilka lägen är det ok att inte dyka upp på utsatt tid?

T.ex när man ska möta en stor grupp av människor, t.ex fester. De är vuxna människor, de kan roa sig själva utan mig någon timme.

Bärsärk
2015-08-14, 16:31
Fast det där beror mycket på också.

Jag föredrar hellre att surra efter jobbet än innan. Under mina två-tre arbetsår har jag avverkat ett par arbetsplatser. Vissa där jag inte trivdes alls, varför jag anlände 15 min innan jobbet för att vara på golvet vid starttid, och gick hem efter sluttid. Andra, som mitt nuvarande, trivs jag som fisken i vattnet och kan egentligen inte klaga på någonting.

Det enda problemet är att jag är mycket mån om att få in mina sömn- samt träningstimmar, varför tiden innan jag börjar jobba (jobbar ofta 10-12h i sträck och således försvinner 13-14h av min dag där) är helig och jag gärna får så mycket som möjligt gjort just då. Det innebär inte att jag inte trivs med mina arbetskamrater, utan bara att man har en del bollar i luften och olika saker att sköta.

Oavsett så kvarstår faktum: man är i tid. Punkt slut.

Jag är precis tvärtom, när jag slutat vill jag bara sticka direkt för man har oftast massa saker att göra efteråt. Och tiden går så fort med efter att man slutat, bara åka hem vända, byta om och pissa tar typ 20 minuter.

MasterChief
2015-08-14, 16:37
Jag är troligtvis en av de största tidspessimisterna i världen. Det är en god egenskap ibland men samtidigt en börda. Jag är oftare på plats en timme innan än tio minuter innan för att sätta det i perspektiv. Tack gode gud att jag har inte har fasta arbetstider.

MikaelB
2015-08-14, 18:59
Nja. Känns snarare som att jag överskattar hur lång tid jag har på mig och underskattar hur snabbt en minut passerar när jag väl ska åka.

"Oj, 15 minuter kvar, då hinner jag kolla mailen och ta ett glas mjölk"

Min diagnos, om jag skulle välja någon, är att du är lite disträ helt enkelt.

Själv har jag "förmågan" att kunna gå 3 meter och glömma vad man skulle göra/hämta. :smash:

Quint
2015-08-14, 19:09
T.ex när man ska möta en stor grupp av människor, t.ex fester. De är vuxna människor, de kan roa sig själva utan mig någon timme.

Just när det gäller fester (som jag arrangerar åtminstone) ser jag betydligt hellre att folk kommer för sent än för tidigt. Finns inget jobbigare än när det knackar på dörren 30-40 minuter FÖRE utsatt tid när man fortfarande springer runt i panik i lägenheten och försöker bli klar med allt som ska vara färdigt innan gästerna anländer.

J.V
2015-08-15, 03:57
Just när det gäller fester (som jag arrangerar åtminstone) ser jag betydligt hellre att folk kommer för sent än för tidigt. Finns inget jobbigare än när det knackar på dörren 30-40 minuter FÖRE utsatt tid när man fortfarande springer runt i panik i lägenheten och försöker bli klar med allt som ska vara färdigt innan gästerna anländer.Det är därför man, när man ska vara värd, städar dagen innan. När morgondagen kommer och man ska festa är allt utöver duschandet klart och man kan sitta i kalsonger och dricka öl hela dagen.


TapaTalk.