handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga om muskelnedbrytning vid cardio!


MrXpert
2015-08-12, 00:26
Först lite snabb info! Tränar fotboll ca 4 gånger i veckan plus match. Besöker även gymmet 3-4 gånger i veckan. Äter någorlunda bra (läs mycket med fokus på mycket protein) samt sköter sömnen.

Men om mitt mål är att bygga muskler (tränar för volym), hur mycket negativ påverkan har fotbollsträningen då? Kan ju tillägga att jag är målvakt så springer ju inte ihjäl mig precis även om jag deltar i alla övningar som inte kräver målvakt. Man kan inte jämföra min träning med en 3km runda där man bara nöter på i samma tempo utan tränar intensivt med många korta sprinter. Så blir ju andfådd!

Frågan är så klart näst intill omöjlig att svara på men vill ändå höra era funderingar för sådana vet jag att ni har!
Tack på förhand!

Gerdler
2015-08-12, 01:16
Om ditt mål är att bygga muskler så är det naturligtvis så att du kan schemalägga mer muskeluppbyggande träningar om du skippar fotbollen. Men om du är orolig att du typ ska bryta ned stora mängder muskler under varje fotbollspass/match så är nog orolig i onödan så länge du sköter kosten hyfsat. Försök att separera gym-träningen från fotbollen så mycket som möjligt i tid.

Gynekologstolen kanske är bra för en fotbollsmålvakt! Jag menar de där adduktorerna och abduktorerna tillsammans med gluteus måste ju vara starka om du ska slänga dig fort åt sidan. Du hörde det här först! :)

J.V
2015-08-12, 04:27
Spelar det nagon roll hur negativt det kan tankas vara med fotbollen? Eller tanker du sluta spela om du missar gainz?

Intervaller (vilket det blir pa en fotbollsplan) ar i alla fall inte speciellt negativt, snarare kanske positivt eftersom den traningen mojliggor hardare traning pa gymmet da du inte blir andfadd och far maxpuls efter varje set. Inget att optinoja over. Framfor allt inte nar du ar malvakt och inte ar med pa all lopning.

Distanslopning vore mycket varre.

King Grub
2015-08-12, 07:40
Konditionsträning är muskeluppbyggande, inte nedbrytande. Muskelnedbrytningen ökar, men muskeluppbyggnaden ökar mer än nedbrytningen.

Old Nick
2015-08-12, 07:53
Konditionsträning är muskeluppbyggande, inte nedbrytande. Muskelnedbrytningen ökar, men muskeluppbyggnaden ökar mer än nedbrytningen.

Till en viss gräns får jag anta. Ett maraton bryter nog ner mer än det bygger?

King Grub
2015-08-12, 08:02
Lite extra protein så är det lugnt.

Although protein oxidation was increased ~2 fold at rest, during exercise and recovery with the protein supplement, whole body protein degradation decreased by ~60%. Thus, the present study shows that the combined ingestion of protein and carbohydrate improves net protein balance at rest, during prolonged moderate intensity exercise and subsequent recovery in elite endurance athletes. With phenylalanine and urea as tracer a positive net protein balance was achieved, whereas ingestion of only carbohydrate resulted in a negative protein balance.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Oct;287(4):E712-20.

Där utförde man 6 timmar konditionsträning.

Anders The Peak
2015-08-12, 08:33
Först lite snabb info! Tränar fotboll ca 4 gånger i veckan plus match. Besöker även gymmet 3-4 gånger i veckan. Äter någorlunda bra (läs mycket med fokus på mycket protein) samt sköter sömnen.

Men om mitt mål är att bygga muskler (tränar för volym), hur mycket negativ påverkan har fotbollsträningen då? Kan ju tillägga att jag är målvakt så springer ju inte ihjäl mig precis även om jag deltar i alla övningar som inte kräver målvakt. Man kan inte jämföra min träning med en 3km runda där man bara nöter på i samma tempo utan tränar intensivt med många korta sprinter. Så blir ju andfådd!

Frågan är så klart näst intill omöjlig att svara på men vill ändå höra era funderingar för sådana vet jag att ni har!
Tack på förhand!

Den har endast positiv inverkan på muskelmassan. Det som kan bli en aning lidande är toppstyrkan men den behöver du inte eftersom du inte satsar på maxlyft.

MrXpert
2015-08-12, 09:03
Tack för alla svar! Fotbollen är typ mitt liv så kommer alltid fortsätta med det. Det är bara det att jag tycker att styrketräning också är väldigt kul. Jag ökar sakta men säkert i styrka och anser att min kropp ser bättre och bättre ut visuellt för varje vecka som går. Så anledningen till att jag undra var om jag hade varit ännu starkare och sett ännu större ut utan fotbollen. Men antagligen inte! Om inte så förbränner jag fett under träningarna vilket medför en rippad look :D

kvarnis
2015-08-12, 10:17
Ska man hålla sig borta från löpning ifall man ligger på kaloriunderskott? (ca 700-1000 kcal underskott) föregående skribenter säger att det är muskeluppbyggande skulle 3 löppass i veckan alltså resultera i gains i alla övningar både överkropp och ben?

Wormzie
2015-08-12, 10:22
Känn efter hur mycket det inverkar på övrig träning.

Gerdler
2015-08-12, 10:36
Kom ihåg att köra gynekologstolen! :)

Grans
2015-08-12, 10:56
Ta med EAA/proteindrink under träningen också och se till att ät mer så bör det inte spela nån roll.

King Grub
2015-08-12, 11:13
Ska man hålla sig borta från löpning ifall man ligger på kaloriunderskott? (ca 700-1000 kcal underskott) föregående skribenter säger att det är muskeluppbyggande skulle 3 löppass i veckan alltså resultera i gains i alla övningar både överkropp och ben?

Även om proteinbalansen blir positiv efter konditionsträning är det inte en tillräckligt kraftfull av den myofibrillära proteinsyntesen för praktisk hypertrofi. Man kan inte springa sig till grova ben.

Ozziking
2015-08-12, 14:50
Även om proteinbalansen blir positiv efter konditionsträning är det inte en tillräckligt kraftfull av den myofibrillära proteinsyntesen för praktisk hypertrofi. Man kan inte springa sig till grova ben.

Jag trodde att konditionsträning var muskelnedbrytande och hämmade den anabola responsen av styrketräning?? :confused:

svenbanan
2015-08-12, 21:21
Jag trodde att konditionsträning var muskelnedbrytande och hämmade den anabola responsen av styrketräning?? :confused:

Det är skillnad på muskelnedbrytande och att hämma hypertrofi.

Det kan alltså vara så att dina muskler växer långsammare om du tränar styrketräning och löpning "samtidigt" jämfört med om du bara körde styrketräning. Men du kommer inte få mindre muskler av det.

Dessutom spelar det roll exakt hur träningsupplägget ser ut. Har du ett "bättre" upplägg så blir påverkan mindre.

Dessutom kan du få andra effekter från löpträningen som i sin tur påverkar din styrketräning positivt, och att du i slutändan tjänar på att kombinera.

Dessutom vette det fan hur mycket sämre resultat man får av att springa x antal kilometer per vecka...

Dessutom en massa annat gagg... Men att skippa konditionsträning helt bara för att fokusera på hypertrofi så lär man få vara en riktig optirunkare. Satsar man på Mr Olympia behöver man kanske inte samtidigt sikta på att sätta rekord i ultramaraton. Men några kilometer då och då per vecka lär fan inte skada. Är man helt rabiat kanm man ju köra cykling eller rodd istället, eftersom dessa lär ge mindre negativa effekter.

h051n
2015-08-12, 21:40
Även om proteinbalansen blir positiv efter konditionsträning är det inte en tillräckligt kraftfull av den myofibrillära proteinsyntesen för praktisk hypertrofi. Man kan inte springa sig till grova ben.

Tjockisar kan väl?

Old Nick
2015-08-12, 22:10
Men att skippa konditionsträning helt bara för att fokusera på hypertrofi så lär man få vara en riktig optirunkare.

Håller med. Egentligen känns det som att det är ett rätt självreglerande system. Några kilometer per vecka funkar finfint, ger bättre kondis och välmående och påverkar antingen styrketräningen positivt eller inte alls.

Men börjar man trappa upp löpträningen till alltför höga nivåer är det återhämtningen som blir det stora problemet och eventuella hypertrofidämpande signaler blir ändå rätt ointressanta i sammanhanget.

Den konditionsträning man orkar med utöver sitt styrkeprogram bör således bara vara positiv.