handdator

Visa fullständig version : Elektronisk muskel stimulator?


Ravnajuv
2004-04-09, 13:58
Är det någon här som provat en elektronisk muskelstimulator?

Går och funderar på att köpa en sådan, främst för att rehabilitera skador och snabba på återhämtningen mellan passen.

Åsikter?

Tricklev
2004-04-09, 14:02
Personligen tror jag inte att den påskyndar återhämtningen iaf.

Tex du påskyndar inte återhämtningen genom att träna och på något sätt tränar dom musklerna.

z_bumbi
2004-04-09, 14:08
De är kul och för massageändåmål så är de utmärkta, är man helt otränad så får man träningsvärk men jag tror inte det är lönt då smärtan helt klart uppväger ev träningseffekt.

Har man en muskel som man inte får kontakt med så kan den börja svara bättre om den får lite elchocker men det krävs en viss kunskap om anatomi för att få ut något av det.

(Jag pratar inte om tv-shopsvarianterna utan de som används inom sjukvård mm.)

Tricklev
2004-04-09, 14:12
najs bild z_bumbi:thumbup:

Ravnajuv
2004-04-09, 14:14
Det verkar rimligt, mm den "tränar" muskeln åt dig så får man förstås ingen återhämtningseffekt.

Jag tittade dock på en variant (Cefar Myo 2 (http://sport.cefar.se/product.php?sid=10) ) som hade ett särskilt program just för återhämtning, förmodligen ger den då svagare elchocker, kanske för att få igång blodcirkulationen i muskeln?

Hobbes
2004-04-09, 14:24
Originally posted by Ravnajuv
Det verkar rimligt, mm den "tränar" muskeln åt dig så får man förstås ingen återhämtningseffekt.

Jag tittade dock på en variant (Cefar Myo 2 (http://sport.cefar.se/product.php?sid=10) ) som hade ett särskilt program just för återhämtning, förmodligen ger den då svagare elchocker, kanske för att få igång blodcirkulationen i muskeln?

Spontant skulle jag överväga priset på den och jämföra med om du kan få massage låt oss säga någon gång i veckan istället. Ofta så finns det nyexaminerade massörer som behöver någon att träna på.

Pressarn
2004-04-09, 15:34
Jag har fått en nära döden upplevelse av att sätta skiten på magen/ryggen. Höjer man styrkan något så kontraheras muskeln så pass mycket att man böjer på armen eller vilken muskel som helst, enligt tv-shop så ska man kunna gå runt medan man tränar (jojo..).
Sätter den inte exakt på muskeln så jävlar känns det ända in i benet.

z_bumbi
2004-04-09, 15:34
Originally posted by Ravnajuv
Det verkar rimligt, mm den "tränar" muskeln åt dig så får man förstås ingen återhämtningseffekt.

Jag tittade dock på en variant (Cefar Myo 2 (http://sport.cefar.se/product.php?sid=10) ) som hade ett särskilt program just för återhämtning, förmodligen ger den då svagare elchocker, kanske för att få igång blodcirkulationen i muskeln?

Ja svagare ström ger massagefunktion, det är bra för genomblödning/avslappning men frågan är om man orkar köra hela kroppen med en sådan maskin.
Det tar en stund att flytta elektroderna och varje muskel ska ju ha en viss tids behandling.

Jag vet inte vad den kostar men jag skulle lägga mer pengar hos en riktig massör istället, det kostar 250-300 kr per gång men är så mycket bättre. :)

Tricklev
2004-04-09, 15:38
Originally posted by z_bumbi
Jag vet inte vad den kostar men jag skulle lägga mer pengar hos en riktig massör istället, det kostar 250-300 kr per gång men är så mycket bättre. :)

har man tur så får man en dam massör också:naughty:

aliquis
2004-04-09, 16:57
Köp en rejäl bubbelpool istället :hbang:

Tricklev
2004-04-09, 21:46
Originally posted by aliquis
Köp en rejäl bubbelpool istället :hbang:


Ingår damer då?:confused:



/markus väntar på idiot öbor.