handdator

Visa fullständig version : Effekten av Blandprotein?


phattrance
2015-08-11, 07:52
Känner mig lite förvirrad när det kommer till proteinintag. Whey använder man ju till för att bygga muskler, och casein använder man till att förebygga muskelnedbrytningen. Blir effekten bättre isåfall om man blandar ihop dessa två? Låt säga 50% / 50%?

jag brukar hålla mig till två proteinshakes per dag (får in ca 100-130gram proteiner via mat / keso per dag) och är det bättre att blanda både whey samt casein pulver?

ddr
2015-08-11, 08:12
Finns någon studie vill jag minnas som kom fram till att 50/50 förhållande mellan vassle/kasein är mer opti för proteinbalans och MPS.
Någon går gärna rätta mig om jag har fel :)

phattrance
2015-08-11, 08:56
Finns någon studie vill jag minnas som kom fram till att 50/50 förhållande mellan vassle/kasein är mer opti för proteinbalans och MPS.
Någon går gärna rätta mig om jag har fel :)

hm låter intressant, jag har oftast tagit kasein pulver (dock ej efter träning då jag alltid kör med vassle). Men har läst runt här på forumet om att det bara är Vassle som gäller om man vill bygga muskler? Går det även att bygga muskler med Kasein? Eller är det endast till för att hindra muskelnedbrytningen?

Brolle81
2015-08-11, 09:10
Allt protein är ju muskelbyggande dock är det väl enbart "halverings" tiden som skiljer dem åt egentligen. Sen om det är gains avgörande eller inte låter jag vara osagt. Hittade http://www.bodybuilding.com/fun/casein_vs_whey_protein.htm där dom menar att halverings tiden (förbränningen) ligger på ca 4 timmar för vassle medans kasein tar 7 timmar innan kroppen är i normal nivå. Så för snabb verkan vassle över natten kasein men det var ju inget nytt. Jag körde Fusion 5 innan men gick över till Vassle för drygt 2 månader sen. 260 kr/kg kontra 139 är stor skillnad om man dricker 3-4 shakes per dag. Men att köra kasein under dagen vet jag inte om det är optimalt.

ddr
2015-08-11, 09:12
hm låter intressant, jag har oftast tagit kasein pulver (dock ej efter träning då jag alltid kör med vassle). Men har läst runt här på forumet om att det bara är Vassle som gäller om man vill bygga muskler? Går det även att bygga muskler med Kasein? Eller är det endast till för att hindra muskelnedbrytningen?

Kasein i samband (efter) träning verkar muskeluppbyggande. I övrigt är det mer eller mindre som du säger, att det verkar genom att minska muskelnedbrytningen.

z_bumbi
2015-08-11, 09:14
Kasein efter träningen funkar ungefär lika bra som vassle. övrig tid så finns det helt andra faktorer att fundera på än exakt vilket protein man äter.
Personligen så gillar jag 50/50 då det får en bra konsistens och att jag tycker att det mättar mer än vassle. För min del är det också billigare än rent vassleisolat vilket är varför jag började med kasein i någon form från första början.

Stjarnan
2015-08-11, 09:24
Jag kör ett blandprotein som innehåller 70% kasein och 30% vassle.. Tycker det funkar bra oavsett om det är efter ett träningspass eller innan läggdags.

phattrance
2015-08-11, 09:43
Hur är det om man tar en blandprotein istället för att ta kasein protein? Det blir väl inte så att dessa två proteiner kommer att motverka varandra, som i sin tur gör att effekten av proteinet inte blir lika bra som om man bara tog vassle eller kasein för sig?

StarkaUlf
2015-08-11, 10:27
Det blir väl inte så att dessa två proteiner kommer att motverka varandra, som i sin tur gör att effekten av proteinet inte blir lika bra som om man bara tog vassle eller kasein för sig?

Nej, dom motverkar/påverkar inte varandra.

Anders The Peak
2015-08-11, 11:01
Ett annat förslag på blandprotein (http://suppversity.blogspot.se/2015/04/whey-egg-mixed-proteins-effects-on.html)

phattrance
2015-08-11, 16:53
Nej, dom motverkar/påverkar inte varandra.

ah ok är du säker på detta? Har läst på andra ställen att det ev inte är så bra att äta både vassle och kasein samtidigt.

Så med andra ord så borde blandprotein vara bättre än att man dricker vassle och kasein separat för sig?

phattrance
2015-08-11, 16:55
Ett annat förslag på blandprotein (http://suppversity.blogspot.se/2015/04/whey-egg-mixed-proteins-effects-on.html)

Hmmm ägg protein verkar vara lite väl overkill för min del :)