handdator

Visa fullständig version : Kan någon förklara fett förbrännings räkning.


Brolle81
2015-08-11, 06:50
Kalorier ut och kalorier in och träning osv garanterar ju om man sköter det rätt att man minskar fettmassa såpass långt är jag med.

Beroende på intensitet så ökar/minskar mängden också rätt så solklart.

Enligt http://nosugarneeded.se/2015/march/hur-mycket-fettmassa-kan-man-frisatta-per-dygn.html

Så beror det hastigheten för nedgången vilken mängd kroppsfett man har inget konstigt i det heller delvis, ju fetare man är ju snabbare går det.

Men formeln som dom nyttjar 59,4 kcal per kg kroppsvikt det är där jag känner att jag inte hänger med längre. Kommer den som ett tillägg till Harris Benedict?

Mitt balansvärde ligger uppskattat någonstans runt 2500 kcal TDEE (?) per dag för att stå still om jag förstått det rätt enligt sidan http://iifym.com/tdee-calculator/ och BMR ligger då på 1787. Baserat på 3 pass i veckan och en längd på 181 med en vikt på 76kg

Rätta mig om jag har fel nu :
Jag ligger på 1900 kcal per dag nu vilket i förhållande till TDEE är 600kcal underskott per dag vilket veckovis resulterar i ett underskott på 4200kcal enligt förstnämnda sida är 9000 kcal 0,87kg fettmassa som är förbränningsbar.
Detta borde då betyda att 4200 underskott i runda slängar är 0,4kg fettmassa per vecka i mitt fall eller. Skall man applicera mer siffror i formeln t ex de 59,4kcal per kg samt eventuell förbränning per pass ? Eller ligger dessa med i formeln från Harris Benedict i och med att man knapprat in alla parametrar och tar dom % fettmassa grundförbränningen.

Jag må har snöat in på djupt vatten nu men jag gillar att känslan av att förstå saker på djupet när dom intresserar mig.

cero
2015-08-11, 07:27
Det går inte att räkna på det där sättet. Du får sätta ett fast värde som du äter varje dag, t ex 2000 kcal och sedan justerar du beroende på vad som händer med vikten.

Är du viktstabil just nu så är det ju bara att uppskatta vad du äter en vanlig dag i snitt, så har du din 'energibalans'.

Brolle81
2015-08-11, 07:42
Det går inte att räkna på det där sättet. Du får sätta ett fast värde som du äter varje dag, t ex 2000 kcal och sedan justerar du beroende på vad som händer med vikten.

Är du viktstabil just nu så är det ju bara att uppskatta vad du äter en vanlig dag i snitt, så har du din 'energibalans'.

Jag går ner i vikt med nuvarande 1900 kcal per dag så det är ett solklart underskott.

Tränar för tillfället 3-5 pass i veckan i en mix av kondition och grundövningar. Dock upplever jag inte någon försvagning eller annan rubbning så jag vill tro att min muskelförlust är relativt minimal. Är väl dessutom i det så kallade noobgainz stadiet än. 8 år utan träning och rivstarta i Januari.

Även om jag till viss del skulle tappa massa så var jag inte bitig i början heller så det är inte hela världen . Prio är att bli av med onödig övervikt som jag inte trivs med , vill få platt mage såpass att den blir slät under naveln istället för en liten bulle som är där nu samt att jag vill bli av med "handtagen" på sidan med.
Efter det tänker jag successivt börja höja vecka för vecka för att känna av vad som känns bra samt inte halka tillbaka i fel spår.
Då kommer jag ju garanterat kunna lägga på mer muskler men ändå hålla fettmassa procenten i schakt. Målet är att ligga mellan 8-10 % överlag och absolut inte halka över 12% även om jag så skulle "bulka" för ökad takt i muskeltillväxt.

Jag väger allt jag äter och äter med 3 timmars intervaller samt matar in det i en kaloriräknings app . Kör med pulsband på mig på varje pass oavsett det är bara styrka eller ren kondition om det är pålitligt eller ej är en annan sak men jag ser iaf hur pass jag ansträngt mig på ett bättre sätt. Sömn ser jag till att minst få 7t per natt men oftast 8t. Har dessutom börjat stå upp på jobbet längre stunder istället för att enbart sitta ner som tidigare.