handdator

Visa fullständig version : Förstörd armbåge av pushdowns?


Läskeblask
2015-08-10, 20:20
Mina arrmbågar har hållit ihop ganska bra förutom i liggande tricepsextensions så har funderat på vad som förstört dem och började fundera på attjag kört pushdowns med stop i bottenläget, altså fullt utsträckta och läste nånstans att man inte bör göra så pga det påfrestarnån led eller liknande. Vad tror ni? Det verkar ej vara tennisarmbåge, kan greppa saker

missL
2015-08-10, 21:05
Jag förstörde mina armbågar vid sittande triceps extension med hantel nån gång. Har ej vågat köra mer efter det. Håller mig till cablen för tricepsövningar.

Arne Persson
2015-08-10, 21:35
Handlederna skall, vid all tricepsträning med stång i hiss och skivstång, vara dorsalflexerade. Detta slappnar av underarmusklena omkring armbågen. Armen skall självfallet sträckas ut fullt i armbågsleden vid tricepsträning.

Bärsärk
2015-08-10, 21:47
Typ alla jag känner har haft sönder sina armbågar i någon tricepsövning.

Arne Persson
2015-08-10, 22:05
Typ alla jag känner har haft sönder sina armbågar i någon tricepsövning.

Grattis! Måste vara rekord?!:)

Rolfarsson
2015-08-11, 00:34
Jag var hos en sjukgymnast för 4+ år sedan när mina armbågar bråkade med mig (tack vare den idiotiska övning skullcrushers) och enligt denne så är armbågarna som mest utsatta efter att man passerar parallellt i det excentriska, precis som i böj, fast för knäna.

Ett Orm
2015-08-11, 01:03
Mina arrmbågar har hållit ihop ganska bra förutom i liggande tricepsextensions så har funderat på vad som förstört dem och började fundera på attjag kört pushdowns med stop i bottenläget, altså fullt utsträckta och läste nånstans att man inte bör göra så pga det påfrestarnån led eller liknande. Vad tror ni? Det verkar ej vara tennisarmbåge, kan greppa saker

Eller så kan det ju vara att du inte kör din tricepsextentions så där jättebra..

Arne Persson
2015-08-11, 01:26
Jag var hos en sjukgymnast för 4+ år sedan när mina armbågar bråkade med mig (tack vare den idiotiska övning skullcrushers) och enligt denne så är armbågarna som mest utsatta efter att man passerar parallellt i det excentriska, precis som i böj, fast för knäna.

Störst belastning på tricepsfästet är när överarmarna är fixerade i lod och vikten sänks mot pannan och när underarmarna är i våg. Belastningen blir även onödigt stor pga att vikten måste kraftigt bromsas in för inte slå i pannan. Därför är det viktigt att överarmarna både flexerar och utför extension så att stången kan bekvämt föras runt huvudet istället för mot pannan.

Anders The Peak
2015-08-11, 08:48
Grundorsaken till dåliga armbågar brukar vara bänkpress. Bänkpress brukar också orsaka axelbesvär.

Läskeblask
2015-08-11, 09:23
Okei måste komma ihåg det med dorsalflexande. Bänkpress körs ej, knappt några bröstpressar alla.

Rolfarsson
2015-08-11, 11:09
Störst belastning på tricepsfästet är när överarmarna är fixerade i lod och vikten sänks mot pannan och när underarmarna är i våg. Belastningen blir även onödigt stor pga att vikten måste kraftigt bromsas in för inte slå i pannan. Därför är det viktigt att överarmarna både flexerar och utför extension så att stången kan bekvämt föras runt huvudet istället för mot pannan.

Yep, fick lära mig det den hårda vägen :p

HenrikJ
2015-08-11, 11:13
Fick också rövont i armbågarna av pushdowns. Sedan kom jag på att jag helt enkelt gjorde fel :)

Läskeblask
2015-08-11, 19:34
Jag har tränat 8 år utan problem av pushdowns och problemen uppstod efter det jag började köra med ordentligt utsträckning och stopp.

Arne Persson
2015-08-11, 19:58
Jag har tränat 8 år utan problem av pushdowns och problemen uppstod efter det jag började köra med ordentligt utsträckning och stopp.

Ordentligt ROM mao? :)

Frantic
2015-08-11, 20:18
Själv åkte jag på någon sorts överbelastning i en armbåge för 9 år sen som fortfarande inte läkt ordentligt. Jag kan med största sannolikhet säga att skadan berodde på för många och för tunga set med liggande triceps extensioner efter ett träningsuppehåll. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med den här posten men.... skynda långsamt kids.

Läskeblask
2015-08-11, 20:24
Ordentligt ROM mao? :)

Jag har alltid kört full ROM men nu fullständig utlåsning med ordentligt stopp.

Arne Persson
2015-08-11, 20:38
Jag har alltid kört full ROM men nu fullständig utlåsning med ordentligt stopp.

Bra! :)

filmjölk
2015-08-11, 21:01
Att inte få problem med armbågarna och ändå lyckas bli stark tror jag är en omöjlighet.

vad innebär förstörd armbåge? Kan du rent fysiskt fortfarande utföra övningen med tung belastning så är den inte förstörd oavsett hur ont det än gör.

Arne Persson
2015-08-11, 21:13
Att inte få problem med armbågarna och ändå lyckas bli stark tror jag är en omöjlighet.

vad innebär förstörd armbåge? Kan du rent fysiskt fortfarande utföra övningen med tung belastning så är den inte förstörd oavsett hur ont det än gör.

Mina armbågar mm har klarat sig utmärkt, trots eoner av tung "misshandel"...

Bärsärk
2015-08-12, 05:39
Mina armbågar mm har klarat sig utmärkt, trots eoner av tung "misshandel"...

Grattis, måste vara rekord?! ;)

Arne Persson
2015-08-12, 06:18
Grattis, måste vara rekord?! ;)

Hahaha! Knappast, har många liknande exempel! Speciellt bland de som tränar efter de tekniker jag förespråkar. ;) :d

bighulken
2015-08-12, 07:02
Jo, kan förstå att man skadar sig i armbågar, axlar, knän, och annat.....
Ofta kan det bero på att man är för stel!!....dvs när man går fullt ut i rörelserna så sträcks ju senor å ligament,muskler ut mycket. och när de inte är vana vid detta så brukar det resultera i sträckningar och annat.

Därför man bör ha bra rörlighet, kanske inte för mycket i axlar då, åt vissa håll. gäller alla leder, man bör stretcha dem i avsedd riktning, dvs, rörelseriktningen.

Det är mer än vad man först trodde, med att träna........i alla fall om man ska hålla på skadefri, en längre period.

TS: förstörd armbåge?...vad menar du med detta, har du röntgat den?.....i annat fall så är det nog mjukdelarna.

Jag har erfarit, att många är stela i muskler, ligament, senor, och skulle behöva stretcha dessa!....

Om man går fullt ut i rörelserna, och det stramar, så bör man stretcha dessa mer. vissa leder måste man akta sig för att stretcha, så man inte blir överrörlig i dessa. typ axlar och annat.

sen måste man helst stretcha på rätt sätt också. att jojo-tänja lite innan /efter passet osv, är inte rätt sätt.

men lycka till med rehaben nu......Med vänlig hälsning/

Läskeblask
2015-09-03, 18:54
Inga större tester gjorda men tricepsfästet lär vara inflammerat eller liknande. Vila,is och värkmedicin. Tips på övningad so kan hjälpa? Grym smärta idag efter att ha testat pushdowns igår

Carcer
2015-09-04, 17:20
Jag har tränat 8 år utan problem av pushdowns och problemen uppstod efter det jag började köra med ordentligt utsträckning och stopp.

Så du tränade med kort rom i 8 år och är sen är du stel och får ont när du börjar med full rom.

Låter logiskt.

Läskeblask
2015-09-04, 18:25
Nej alltid fullt rom men inte ordentligt stopp och kanske blev det nån mm från fullständig utlåsning

Marcus Joo
2016-01-17, 20:20
TENNISARMBÅE + överansträngd triceps
Nu när här e kunnigt folk, vilka övningar, hur många reps och sett skulle en rehab vecka innehålla. Har förstått att stretching av triceps och underarm är bra, excentrisk träning även massage.
Har Voltaren 23,2mg morgon och kväll med armbågsvärmare som e på dygnet runt
Har haft strul i 2månader nu och ska ringa läkare i morgon,vad mer kan man göra.

Wormzie
2016-01-17, 20:29
Grundorsaken till dåliga armbågar brukar vara bänkpress. Bänkpress brukar också orsaka axelbesvär.

Utifrån vad jag observerat på klubben så är det vanligare med armbågsstrul från lowbar knäböj än bänk (sl-tränande individer).

Woody R
2016-01-17, 20:48
Mina armbågar mm har klarat sig utmärkt, trots eoner av tung "misshandel"...

Dorsalflexion är när man "vickar" ner händerna om man håller handflatan mot marken?

Marcus Joo
2016-01-17, 20:49
Utifrån vad jag observerat på klubben så är det vanligare med armbågsstrul från lowbar knäböj än bänk (sl-tränande individer).
Gick över till lowbar 6veckor innan jag fick problem med vänster handled och höger armbåge.... Dåligt strechat bröst, triceps och underarm?

Anders The Peak
2016-01-17, 20:51
Utifrån vad jag observerat på klubben så är det vanligare med armbågsstrul från lowbar knäböj än bänk (sl-tränande individer).

Det är sant att ulnarisnerven kan komma i kläm/hoppa ur sitt läge i just lowbar det gör riktigt ont strålar ut i fingertopparna. Men vet inte om den är grundorsaken eller den utlösande faktorn.

Ett Orm
2016-01-17, 21:11
Gick över till lowbar 6veckor innan jag fick problem med vänster handled och höger armbåge.... Dåligt strechat bröst, triceps och underarm?

Ja, och troligen axelleden samt lite teknikfel. Lowbar ställer lite högre krav på rörlighet.
Man ska inte behöva tvinga bak armarna, och många trycker extra hårt med armarna när det börjar bli tungt.

Arne Persson
2016-01-17, 21:31
Dorsalflexion är när man "vickar" ner händerna om man håller handflatan mot marken?

Man "vickar upp" dom taket. Böjer mot handryggen.

Marcus Joo
2016-01-17, 21:47
Det är sant att ulnarisnerven kan komma i kläm/hoppa ur sitt läge i just lowbar det gör riktigt ont strålar ut i fingertopparna. Men vet inte om den är grundorsaken eller den utlösande faktorn.

Nu när man börjar analysera lite så vet ja folk som går över till smithmaskin i knäböj när dom toppar i bänken. Just för dom är oroliga för armbågarna.

Marcus Joo
2016-01-17, 21:57
Ja, och troligen axelleden samt lite teknikfel. Lowbar ställer lite högre krav på rörlighet.
Man ska inte behöva tvinga bak armarna, och många trycker extra hårt med armarna när det börjar bli tungt.

Har du eller någon annan något bra tipps på att stretcha axelleden rätt, tror mycket sitter där.

Anders The Peak
2016-01-17, 22:01
Har du eller någon annan något bra tips på att stretcha axelleden rätt, tror mycket sitter där.

Det handlar mer om hur du sätter händerna i stången. Men vid lowbar får man ta mycket av vikten just i armarna för att hålla stången rätt. Men det är inget ovanligt problem att få ont av det.

pezrulezhaakon
2016-01-18, 01:33
Har du eller någon annan något bra tipps på att stretcha axelleden rätt, tror mycket sitter där.

Det handlar mer om hur du sätter händerna i stången. Men vid lowbar får man ta mycket av vikten just i armarna för att hålla stången rätt. Men det är inget ovanligt problem att få ont av det.

Det var ju knappast ett svar på frågan.

Om han har svårt att ens sätta händerna på stången pga axelleden, så bör han väl göra nåt annat innan?

Nyland
2016-01-18, 02:46
Handlederna skall, vid all tricepsträning med stång i hiss och skivstång, vara dorsalflexerade. Detta slappnar av underarmusklena omkring armbågen. Armen skall självfallet sträckas ut fullt i armbågsleden vid tricepsträning.

Hur är det om man använder rep, det blir väl inte lika mycket handleds flexande? Är det bättre eller sämre ur skadesynpunkt?

ARMSTARK
2016-01-18, 08:49
Hur är det om man använder rep, det blir väl inte lika mycket handleds flexande? Är det bättre eller sämre ur skadesynpunkt?

Om du har sånadär rep med klumpar i änden har du i princip helt avslappnade handleder, så som jag kör iaf. :)

lillaPiggy
2016-01-18, 08:53
hur utför man skullcrushers så man belastar armbågen så lite som möjligt?

pezrulezhaakon
2016-01-18, 09:02
hur utför man skullcrushers så man belastar armbågen så lite som möjligt?

Sikta på hjässan istället för pannan.

Anders The Peak
2016-01-18, 13:57
Det var ju knappast ett svar på frågan.

Om han har svårt att ens sätta händerna på stången pga axelleden, så bör han väl göra nåt annat innan?

Lägg sedan på vikt på stången och fäst stången i läget :)
http://www.kingofthegym.com/wp-content/uploads/2012/11/low-bar-position-rear4.jpg

Du som kan din mekanik kanske kan räkna ut vad belastningen blir på armbågen :) Lite problem med slemsäck eller inflammerad armbåge så har du pressat ihop din ulnarisnerv så att du inte kan hålla kvar greppet på grund av smärtorna i underarm och arm.

pezrulezhaakon
2016-01-18, 15:11
Lägg sedan på vikt på stången och fäst stången i läget :)
http://www.kingofthegym.com/wp-content/uploads/2012/11/low-bar-position-rear4.jpg

Du som kan din mekanik kanske kan räkna ut vad belastningen blir på armbågen :) Lite problem med slemsäck eller inflammerad armbåge så har du pressat ihop din ulnarisnerv så att du inte kan hålla kvar greppet på grund av smärtorna i underarm och arm.

Ja, det var ju ett förträffligt bra tips för en som är stel i axelpartiet.
Tar du ansvar för den personen då?
Du ser ingasomhelst problem med att göra på det sättet?
Du har full koll på vad/vilka strukturer som stramar i Marcus Joo´s axelled?

Om om något stramar på ett ställe i en kedja, så finns det ingen risk att andra ställen får högre belastning än nödvändigt?

Verkar ju inte så..

Arne Persson
2016-01-18, 16:20
Hur är det om man använder rep, det blir väl inte lika mycket handleds flexande? Är det bättre eller sämre ur skadesynpunkt?

Rep och tricepsbombers mm kan ibland vara ett nödalternativ vid trilskande handleder.

Arne Persson
2016-01-18, 16:21
hur utför man skullcrushers så man belastar armbågen så lite som möjligt?

Runt tveklöst huvudet!

Arne Persson
2016-01-18, 16:44
Ang. N. ulnaris så kan den knappast hoppa ur sitt läge. Den ligger väl förankrad med bindväv i sin nervfåra Sulcus N. ulnarisvid armbågen.
Har tidigare satt in en bildserie där jag frilägger denna. Är det någon som vet var den finns? :)

Arne Persson
2016-01-18, 16:45
Runt tveklöst huvudet!

Tveklöst runt huvudet alltså! :d

lillaPiggy
2016-01-18, 17:27
Tveklöst runt huvudet alltså! :d

haha, tack för svaret!

PureWhey
2016-01-18, 18:17
Dorsalflexion är när man "vickar" ner händerna om man håller handflatan mot marken?

http://i.imgur.com/T4bWfrf.gif

Arne Persson
2016-01-18, 19:10
http://i.imgur.com/T4bWfrf.gif
Vi snackar väl nu om handleden och inte axelleden? :)

pezrulezhaakon
2016-01-18, 20:13
haha, tack för svaret!

Om du avser pullover så ska du runt huvudet.

Arne Persson
2016-01-18, 21:08
Om du avser pullover så ska du runt huvudet.

Here we go again...

Anders The Peak
2016-01-18, 22:02
Ja, det var ju ett förträffligt bra tips för en som är stel i axelpartiet.
Tar du ansvar för den personen då?
Du ser ingasomhelst problem med att göra på det sättet?
Du har full koll på vad/vilka strukturer som stramar i Marcus Joo´s axelled?

Om om något stramar på ett ställe i en kedja, så finns det ingen risk att andra ställen får högre belastning än nödvändigt?

Verkar ju inte så..

Nu var det en illustration av krafterna på armbågen och jag utgår från att han inte stramar mer än normalt. Du trollar som vanligt :)

pezrulezhaakon
2016-01-18, 22:46
Nu var det en illustration av krafterna på armbågen och jag utgår från att han inte stramar mer än normalt. Du trollar som vanligt :)


Du utgår från ett påhittat förhållande och skickar med en helt värdelös illustration, och tror att den gäller Marcus Joo´s fråga?
Han frågade om du hade tips på hur han skulle bli rörligare i axelleden. När svarar du honom på det?

Det visar ju snarare att du inte har nån koll, då du inte ens bryr dig om hans nuvarande förutsättning..

Hur trollar jag när jag alltid slår dig på fingrarna?

Aping
2016-01-18, 23:30
Dorsalflexion är när man "vickar" ner händerna om man håller handflatan mot marken?
Fattar inte riktigt om du fattar :) Tänk så här:
Dorsal = ryggsida. Så i det här fallet är det flektion av handleden i handryggens riktning :)

Så du ska alltså böja i handleden tvärtemot mot vad du skulle ha gjort om du slog en dubbel biceps *flex*

Arne Persson
2016-01-19, 00:07
Såhär...

Nyland
2016-01-19, 02:39
Rep och tricepsbombers mm kan ibland vara ett nödalternativ vid trilskande handleder.

Att du benämner rep som ett nödalternativ, skall det tolkas som att det generellt sett är en mindre effektiv övning för triceps än att använda stång? Jag använder rep för att det känns lite "skönare" men har alltid tänkt att det inte spelar någon roll egentligen eftersom det är i princip samma rörelse.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 06:57
Att du benämner rep som ett nödalternativ, skall det tolkas som att det generellt sett är en mindre effektiv övning för triceps än att använda stång? Jag använder rep för att det känns lite "skönare" men har alltid tänkt att det inte spelar någon roll egentligen eftersom det är i princip samma rörelse.

Triceps bryr sig inte om vad du håller i eller hur underarmen är roterad. Triceps bryr sig endast om vilken belastning som erbjuds och läget/rörelsen på överarmen.
Stång, rep eller annat verktyg är en fråga om tycke och smak.
Däremot kan i vissa övningsval svagare muskler begränsa hur mycket belastning triceps får arbeta med.

Självklart så spelar även utförandet roll hur mycket triceps kan/får jobba.

Arne Persson
2016-01-19, 07:08
Att du benämner rep som ett nödalternativ, skall det tolkas som att det generellt sett är en mindre effektiv övning för triceps än att använda stång? Jag använder rep för att det känns lite "skönare" men har alltid tänkt att det inte spelar någon roll egentligen eftersom det är i princip samma rörelse.

Själva aktiveringen på triceps är i stort sätt detsamma. Däremot är rep, för vissa, viktbegränsande pga av det kräver mer greppstyrka. Rak stång eller smalt böjd däremot kräver flexibla handleder (dvs normalt fungerande) med god förmåga att pronera och samtidigt dorsalflexera. De som inte har denna normala förmåga kan då hålla handlederna i ett neutralt och semipronerat läge mha tex ett rep, hantel eller en sk tricepsbomber.

Ett Orm
2016-01-19, 08:24
De flesta rep jag sett är galet tjocka, som en tross till en lastpråm, onödigt och svårare att få ett bra grepp runt.
Bättre med en tunnare lina som har en hyfsad knut, bara att låsa tummen och dra.

Nyland
2016-01-19, 09:22
Själva aktiveringen på triceps är i stort sätt detsamma. Däremot är rep, för vissa, viktbegränsande pga av det kräver mer greppstyrka. Rak stång eller smalt böjd däremot kräver flexibla handleder (dvs normalt fungerande) med god förmåga att pronera och samtidigt dorsalflexera. De som inte har denna normala förmåga kan då hålla handlederna i ett neutralt och semipronerat läge mha tex ett rep, hantel eller en sk tricepsbomber.

Ok, då fattar jag. Jag tycker inte att jag har problem med greppet men jag skall testa med stång nästa gång och se om det blir samma vikter eller om det går att öka något.

Nyland
2016-01-25, 04:35
Mitt grepp måste vara klart sämre än jag trodde. Bytte från rep till stång och kunde öka vikten med 30%.

Arne Persson
2016-01-25, 09:05
Mitt grepp måste vara klart sämre än jag trodde. Bytte från rep till stång och kunde öka vikten med 30%.

Det är, som sagt, lite nackdelen med rep. ;) Dessutom är mycket av "tricepsrepen" ren skit från diverse asiatiska länder. Dom består ofta av hala nylon eller liknande material. Skall man träna denna övning så skall repen helst bestå av klassisk hampa. :)
Kolla i en skeppshandelsaffär om dom har lite lagom grovt till grovt tågvirke.

Rikard Jansson
2016-01-25, 09:13
Det är, som sagt, lite nackdelen med rep. ;) Dessutom är mycket av "tricepsrepen" ren skit från diverse asiatiska länder. Dom består ofta av hala nylon eller liknande material. Skall man träna denna övning så skall repen helst bestå av klassisk hampa. :)
Kolla i en skeppshandelsaffär om dom har lite lagom grovt till grovt tågvirke.

Kan man inte bara slå en knut i varje ände på repet så spelar det ju ingen roll om det är halkigt? :)

Arne Persson
2016-01-25, 11:36
Kan man inte bara slå en knut i varje ände på repet så spelar det ju ingen roll om det är halkigt? :)

Det är brukligt med knopar i ändarna. Problemet med rep kan även vara längre längder på dessa som gör att tex långa personer ibland inte kan böja max i armbågsleden mm eftersom magasinet då går i botten om man skulle hålla nere vid knoparna.

MackeJuve
2016-01-25, 11:40
Det är brukligt med knopar i ändarna. Problemet med rep kan även vara längre längder på dessa som gör att tex långa personer ibland inte kan böja max i armbågsleden mm eftersom magasinet då går i botten om man skulle hålla nere vid knoparna.

Ja det är ett problem för mig, och jag är bara 185 cm lång. Går dock att lösa genom att göra en eller två knutar på repet och på så vis förkorta det.

Arne Persson
2016-01-25, 11:55
Ja det är ett problem för mig, och jag är bara 185 cm lång. Går dock att lösa genom att göra en eller två knutar på repet och på så vis förkorta det.

Jag har själv gått runt problemet genom att använda ett svagt böjt ickeroterande handtag. :)