handdator

Visa fullständig version : Vad gör ni mot kolhydratsug?


Lovisa
2015-08-10, 18:38
Försöker att deffa bort några kilon. Inte många, men kanske 4-5 kilo som smugit sig på genom byte av jobb (från rörligt till kontor) samt sommarledighet.
Jag VET hur jag skall göra, men jag kan inte stå emot kolhydrater. Särskilt kvällstid, efter arbetsdag / träning, kan jag få våldsamt sug efter kolhydrater. Då måste jag bara ha sådant som bröd, trots att jag vet att proteiner vore mycket bättre...

Har ni något tips om hur man hanterar sug efter kolhydrater ???

Paperbasket
2015-08-10, 18:42
Jag ser till att jag har utrymme i min kaloribudget för tillfällen när jag känner för något extra gott. Om det nu är snacks eller vanlig mat.

Frukt/bär funkar bra med. Få kalorier till relativt mycket volym beroende på vad man väljer.

vicarious
2015-08-10, 18:51
Ät kolhydrater så länge du åstadkommer ett underskott av energi. Man behöver inte avstå helt.

Använd inte för stort kaloriunderskott, det skapar ofta sug. Sen är det bara att bestämma sig helt enkelt. Ät inte.

dmoller
2015-08-10, 18:56
frukt

Arrival
2015-08-10, 19:04
Försöker att deffa bort några kilon. Inte många, men kanske 4-5 kilo som smugit sig på genom byte av jobb (från rörligt till kontor) samt sommarledighet.
Jag VET hur jag skall göra, men jag kan inte stå emot kolhydrater. Särskilt kvällstid, efter arbetsdag / träning, kan jag få våldsamt sug efter kolhydrater. Då måste jag bara ha sådant som bröd, trots att jag vet att proteiner vore mycket bättre...

Har ni något tips om hur man hanterar sug efter kolhydrater ???

Svårt med all sorts sug. Men it's all in your mind - man måste helt enkelt bestämma sig för att inte äta.

Man kan väl äta saker som ger "mättnadskänsla". Annars är ju frukt det bästa. Har för mig att grapefrukt är bra mot sådant, man blir inte sugen efter att ha ätit. Inte säker men kanel har nog också sådan "effekt".

Rawrx
2015-08-10, 19:17
För mig funkar det toppen med ett äpple. Brukar få sötsug efter middagen ibland, ett grönt äpple till efterrätt gör susen.

Donkens
2015-08-10, 19:21
Citron stillar sug och hunger rejält.

Sheogorath
2015-08-10, 19:23
Försöker att deffa bort några kilon. Inte många, men kanske 4-5 kilo som smugit sig på genom byte av jobb (från rörligt till kontor) samt sommarledighet.
Jag VET hur jag skall göra, men jag kan inte stå emot kolhydrater. Särskilt kvällstid, efter arbetsdag / träning, kan jag få våldsamt sug efter kolhydrater. Då måste jag bara ha sådant som bröd, trots att jag vet att proteiner vore mycket bättre...

Har ni något tips om hur man hanterar sug efter kolhydrater ???

När jag vill gå ner i vikt lägger jag upp ett kostschema och följer det. Finns det inte i mitt Excel-dokument kommer det inte in i munnen. Tycker det blir enklare när man inte behöver göra aktiva val hela tiden. :)

Det går för övrigt utmärkt att planera in godis. Det gör jag alltid.

Rabiat
2015-08-10, 20:14
När jag vill gå ner i vikt lägger jag upp ett kostschema och följer det. Finns det inte i mitt Excel-dokument kommer det inte in i munnen. Tycker det blir enklare när man inte behöver göra aktiva val hela tiden. :)

Det går för övrigt utmärkt att planera in godis. Det gör jag alltid.

Det är bara svårt om man tror man har något val, som en vis man här på forumet sa :)

missL
2015-08-10, 21:01
En fråga först. Längd o vikt?

Sheogorath
2015-08-10, 21:35
Det är bara svårt om man tror man har något val, som en vis man här på forumet sa :)

:thumbup:

Pretorian
2015-08-11, 06:27
Jag får kolhydratssug när jag äter för lite. Oftast är det inga problem utan då äter jag det jag vill ha, mackor eller flingor.

Men ska jag ner i vikt så är det oundvikligt för min del, då kommer jag bli sugen eftersom jag äter "för lite". Då är det bara att bita ihop.

Men se till att du alltid har lite plats kvar för lite flingor eller frukt på kvällen.

Beemel
2015-08-11, 11:05
Mina grundläggande verktyg för de tillfällen jag är hungrig efter att jag ätit "klart" för dagen

- borsta tänderna, efter det smakar det mesta skit iallafall
- dricka en större mängd vatten.
- promerar eller springer en sväng (min hunger försvinner iallafall av detta)
- spela dator/tvspel (eller något annat som tar uppmärksamhet från hungern)

jbaa
2015-08-11, 11:29
Det Sheo skriver är otroligt bra och har fungerat för mig under deff, planera dagens mat och håll dig till det. Det som krävs är DISCIPLIN.

Sheogorath
2015-08-11, 12:04
Det Sheo skriver är otroligt bra och har fungerat för mig under deff, planera dagens mat och håll dig till det. Det som krävs är DISCIPLIN.

Jag är otroligt imponerad av dem som under deff fixar att hålla sig till "kloka val". Det kräver jävlar i mig disciplin.

Att planera allt kräver på sätt och vis mycket mindre av en. Man gör sig fri från alla val man ställs inför. :)

Lovisa
2015-08-11, 13:53
En fråga först. Längd o vikt?

Uj uj, inte en aning faktiskt. Vikten alltså... Jag väger mig aldrig, det är värdelöst. Det räcker med att man har lite vätskeöverskott (vissa tider i månaden t ex), plus att musklerna väger mer när man är i toppform. Jag är livrädd att fastna i någon form av viktfixering..

Jag går på magkänslan - bokstavligen - och spegeln....

Aliaas
2015-08-11, 14:50
Uj uj, inte en aning faktiskt. Vikten alltså... Jag väger mig aldrig, det är värdelöst. Det räcker med att man har lite vätskeöverskott (vissa tider i månaden t ex), plus att musklerna väger mer när man är i toppform. Jag är livrädd att fastna i någon form av viktfixering..

Jag går på magkänslan - bokstavligen - och spegeln....

väg dig och mät dig nudå.

Båda jag och resterande vill få en uppfattning om ditt utgångsläge.

Va ärlig.

Beemel
2015-08-11, 14:52
Uj uj, inte en aning faktiskt. Vikten alltså... Jag väger mig aldrig, det är värdelöst. Det räcker med att man har lite vätskeöverskott (vissa tider i månaden t ex), plus att musklerna väger mer när man är i toppform. Jag är livrädd att fastna i någon form av viktfixering..

Jag går på magkänslan - bokstavligen - och spegeln....

Räcker för vadå?!

gyros
2015-08-11, 15:33
Frukt fungerar bra för mig med. Särskilt apelsin eller äpple.

Daumier
2015-08-11, 17:19
Jag brukar helt enkelt äta ordentlig mat när jag får ett kolhydratssug. Ät lågkolhydratsbröd, kött, sallad, eller någonting matigt. Suget dämpas ofta genom mättnad, åtminstone för egen del. :)

PureWhey
2015-08-11, 18:22
Tar en snus

missL
2015-08-11, 18:31
väg dig och mät dig nudå.

Båda jag och resterande vill få en uppfattning om ditt utgångsläge.

Va ärlig.

Precis... Vill ej ge fel tips OM någon skulle råka ha ätstörningar eller liknade.

Lovisa
2015-08-14, 13:53
väg dig och mät dig nudå.

Båda jag och resterande vill få en uppfattning om ditt utgångsläge.

Va ärlig.

Får bli en kvalificerad gissning då; Min set Point är låg, drygt 50 kilo till mina nätta 165 cm. Nu kanske 56 kilo. Men som sagt, detta är en gissning...

Ja ja jag VET att det är lite. Men jag vet hur min kropp brukar se ut. Har förresten bilder i en annan tråd här på forumet.. Är på de bilderna ganska deffad.

Förresten skrev jag rätt knäppt i ett tidigare inlägg i denna tråd "när man är i toppform". Menade såklart när man formtoppar. I toppform lär jag inte bli, det kräver 100 % engagemang....

Wzup2u
2015-08-14, 20:05
käka massa potatis och proteinkälla till det... stora portioner så håller du dig mkt mätt till små kalorier och kan säkerligen äta lite andra kolhydrater också.

Oftast stirrar folk efter kolhydrater när de äter för lite istället för lagom.

shut teh face
2015-08-16, 13:01
Bara vänta ut den, kan ta 2 timmar eller så.
Ingen idé att äta något alls, det triggar det bara ytterligare

Ibland har man dock ett sug som inte går över alls, men då har man förmodligen ätit för lite den dagen, då är det bara göra rätt dagen efter. :)

Alkro
2015-08-16, 15:13
Har deffat ca 6 veckor nu och jag kör med strategin att jag äter bara mina planerade måltider. Blir jag sugen på något får jag helt enkelt stå ut med känslan av att vara hungrig/sugen, det är inte mer än så. Tycker det är ett väldigt enkelt sätt att hantera det hela :) Det enda jag gör undantag för är viktiga sociala tillställningar, då äter jag normalt, inklusive efterrätter och fika.

Donkens
2015-08-16, 18:15
Äter man mycket går man upp i vikt, finns ingen annan väg, det är bara att äta mindre. Din kropp skickar alla typer av signaler för att den vill behålla så mycket energireserver som möjligt, det är så vi utvecklades för att överleva svält, därför ökas hungern. Dessutom förlorar du en hel del vätska i samband med viktnedgång på den nivån, ibland kan man bli lurad utav hjärnan och tro att man är hungrig, medans det är kroppen som enbart behöver vätska för tillfället, då kroppen förstår att vätska följer med. Så det är bara hitta på sätt, dricka vatten som ett exempel. Kommer inte hjälpa alla gånger, men du har en hög pricksäkerhet på att det kommer göra det.

LunaSpice
2015-08-16, 19:20
Jag blev av med mitt helt och hållet efter 3-4 dagars periodisk fasta (16/8) och nu händer det extremt sällan att jag känner sötsug.

smeander
2015-08-19, 18:14
Försöker att deffa bort några kilon. Inte många, men kanske 4-5 kilo som smugit sig på genom byte av jobb (från rörligt till kontor) samt sommarledighet.
Jag VET hur jag skall göra, men jag kan inte stå emot kolhydrater. Särskilt kvällstid, efter arbetsdag / träning, kan jag få våldsamt sug efter kolhydrater. Då måste jag bara ha sådant som bröd, trots att jag vet att proteiner vore mycket bättre...

Har ni något tips om hur man hanterar sug efter kolhydrater ???

Träna mer så kan du äta mer, eller ät mindre fett och lämna mer utrymme för kolhydrater.