handdator

Visa fullständig version : Plantar fasciit


StarkaUlf
2015-08-10, 12:40
Om man upptäcker en (början till) plantar fasciit tidigt, kan det vara en god idé att tejpa med kinesio tejp? Jag misstänker starkt att det är från mina arbetsskor, så jag använder bara dessa under ca 2 timmar nu sedan byter jag till mina vanliga. (Har bara en vecka kvar på jobbet, sedan skrotar jag skorna.) Ska även återgå till min gamla modell av löparskor.

Finns det några mer saker man kan göra för att förhindra att det bryter ut totalt? Voltaren (gel i detta fall tänkte jag), massage osv?

Morty
2015-08-10, 12:53
Plantarskit... Det första att göra är att anpassa belastningen. För icke-löpare är det generellt att minska tiden på fötterna och ha bättre (skönare) skor på sig. Viktnedgång är såklart också en bra idé om det är möjligt, eftersom det minskar belastningen hela tiden.

Tejpning är en bra strategi mot PF men då med riktig tejp och av någon som kan. NSAID har nog blygsam effekt eftersom det egentligen nästan aldrig är en inflammation. Den korrekta termen är "plantar fasciopati", inte fasciit.

Mjölkdrickare
2015-08-10, 17:57
Självklart kommer inte smärtstillande hjälpa.. Smärtstillande har ingen magisk läkande effekt, utan det enda de gör är att maskera symptomen. Den enda lösningen som funkar på lång sikt, alltså den enda lösningen som är PERMANENT, är att stärka upp fotens och underbenets muskulatur.

Tolkia
2015-08-10, 22:14
Det är inte svinsvårt att lära sig tejpa så att det hjälper. Man måste inte tejpa extra allt-versionen där man täcker hela fotsulan utan man kan klara sig ganska bra med att bara tejpa hälen. Dock inte med kinesiotejp eller någon annan töjbar tejp, utan med stum tejp som sitter bra, typ den vita från Strappal. Sedan måste man förstås anpassa aktiviteten och ha en ängels tålamod med skiten.

Jag tejpar två remsor runt hälen; en nedom fotknölarna och en under/nedom denna (räcker med den bredd jag har på tejpen) samt på samma sätt två tepjar "under" hälen från en linje i höjd med fotknölen och en tejp över "fogen" mellan dessa. (Googla bilder). Tejpar om ca varannan dag, lite beroende på hur mycket jag svettas (efter ett träningspass sitter den dåligt nästan oavsett vad jag gör). Varning för att huden blir trött om man tejpar länge.

Edit: Oavsett vad man tycker om Voltaren gel, så är fotsulan alldeles för tjock för att det skall nå igenom.

StarkaUlf
2015-08-11, 07:21
Tack för svaren :)

Jag misstänker starkt att mina arbetsskor är boven i dramat, hårda och platta sulor att gå omkring i. Inga problem innan dom. Så nu är det sista veckan, så jag ska försöka undvika dom så gott det går. (Använder sandaler nu med bra stöd för hålfoten och bra grepp om hälen, inget glappande).

Jag är en van löpare, både fotboll och egen löpning, så jag tror inte att den belastningen är problemet då jag inte ligger på någon jättemängd i träningsvolym nu under säsongen.

Ska testa att få det tejpat, samt att tejpa själv, enligt dom instruktionerna, Tolkia. Hittade bra bilder, tack för det :)

therunningman
2015-08-11, 08:29
Tolkias tejptips brukar funkar fint och generellt bör man avstå från NSAID. Tänk på att tejp, avlastning mm är din chans att träna upp din svaga fot (kanske även underben, höftstabilitet, ibland luxerade ben i mellanfoten som strular). Du måste parallellt lösa de problemen om du vill kunna gå i de skor du vill. En "ergonomiskt korrekt" sko försvagar foten ytterligare. :( Löpning i uppbyggda skor som är skålade eller med inlägg ger tyvärr inga starka fötter.

Scratch89
2015-08-18, 11:00
Jag brukar också tejpa mot dessa besvär, med väldigt goda resultat. Självklart får man anpassa träningen och skor också, men kan vara skönt att få känna "Puh! Nu gör det inte ont när jag går!" ibland. :D

Chrillee
2015-09-12, 15:46
Hur snabbt brukar tejpen hjälpa? Blir inte av med mina problem heller. Har tejpat en gång men tejpen lossnar efter 1½-2 dygn ungefär.

Tolkia
2015-09-12, 20:51
Räkna i månader. Oavsett om det är tejp, stötvåg eller något annat. Det är en segdragen åkomma. Notera också, som Scratch98 påpekar, att tejp inte är magi; även om man tejpar måste man anpassa aktivitetsnivån, skorna eller vad det nu kan vara som är problemet (aktivitetsnivån måste man i regel anpassa oavsett vad som är problemet, för att ge kroppen en chans att läka).

Jag tejpar själv om varje dag om jag tränar (svetten får även den bäst fästande tejpen att lossna), varannan när jag inte tränar. Hur folk kan behålla tejpen på så länge att de kan gå hos någon och få tejpat övergår mitt förstånd.

Mjölkdrickare
2015-09-13, 01:38
Hur snabbt brukar tejpen hjälpa? Blir inte av med mina problem heller. Har tejpat en gång men tejpen lossnar efter 1½-2 dygn ungefär.
Kommer aldrig hjälpa om du inte samtidigt jobbar aktivt på att stärka underbenens och fotvalvens muskulatur.

therunningman
2015-09-13, 09:22
Man bör inse att det finns olika tejpningar: för plantar fasciit och för hälsporre.

Många tejpar för hälsporre vid plantar fasciit. Det beror på att en del verkar ha en och en del verkar utveckla en utväxt på hälbenet som retar den plantara fascian. Om detta är fallet bör en hälsporretejpning ganska omfattande avlasta området och smärtan. Alla som har smärta har dock inte utväxt.

Dock avlastar den sortens tejpning fascian alls lika mycket som en riktig tejpning för ändamålet.

Sedan är ju tejpen en avlastning för att kunna lösa det primära problemet som redan påpekats.

LoveMachine
2015-09-13, 09:53
Plantarfasciit är en rätt vanlig åkomma inom kendo på grund av det höga upprepade belastningarna på högerfoten under fumi-komi. Jag drogs med det för en fem-sex år sedan. Ett tips som cirkulerade och som jag gillade var att kombinera is med massage. Man fyller en 50 cl petflaska med vatten och lägger in den i frysen. Sen efter träningen så använder man flaska till att massera fotvalvet. Lämpligtvis genom att lägga flaskan på golvet och rulla foten fram och tillbaka.

Chrillee
2015-09-13, 12:16
Räkna i månader. Oavsett om det är tejp, stötvåg eller något annat. Det är en segdragen åkomma. Notera också, som Scratch98 påpekar, att tejp inte är magi; även om man tejpar måste man anpassa aktivitetsnivån, skorna eller vad det nu kan vara som är problemet (aktivitetsnivån måste man i regel anpassa oavsett vad som är problemet, för att ge kroppen en chans att läka).

Jag tejpar själv om varje dag om jag tränar (svetten får även den bäst fästande tejpen att lossna), varannan när jag inte tränar. Hur folk kan behålla tejpen på så länge att de kan gå hos någon och få tejpat övergår mitt förstånd.

På den kliniken jag går till sa han som tejpa mig att det skulle bli en omedelbar förbättring vilket jag var skeptisk till. Vilket även visade sig, jag har fortfarande lika ont.

För mig kommer detta problem alltid tillbaka så fort jag ökar mängden löpträning (löpning, innebandy, fotboll). Sen är det väldigt svårt att bli kvitt, i stort ingen aktivitet på flera månader krävs för att det ska avta.

Vilket är så frustrerande när man byggt upp kondition och får alltid börja om på noll med konditionsträning.

Kommer aldrig hjälpa om du inte samtidigt jobbar aktivt på att stärka underbenens och fotvalvens muskulatur.

Vad rekommenderar du för övningar till det?

therunningman
2015-09-13, 14:32
På den kliniken jag går till sa han som tejpa mig att det skulle bli en omedelbar förbättring vilket jag var skeptisk till. Vilket även visade sig, jag har fortfarande lika ont.

För mig kommer detta problem alltid tillbaka så fort jag ökar mängden löpträning (löpning, innebandy, fotboll). Sen är det väldigt svårt att bli kvitt, i stort ingen aktivitet på flera månader krävs för att det ska avta.

Vilket är så frustrerande när man byggt upp kondition och får alltid börja om på noll med konditionsträning.



Vad rekommenderar du för övningar till det?


Det finns ju flera tänkbara scenarion, några lite snabba teorier:

1) Du har inte plantar fasciit. Var har du ont någonstans? När gör det ont? Vilken typ av smärta har du?

2) Det är inget fel på din plantara fascia utan hur du belastar den. Det kan bero på många saker. Alltifrån känselnedsättningen till dålig hållning till dålig teknik o s v.

3) Du symtombehandlar bara och har inte gjort något åt för att lösa felet. Brist på aktiviteter och bara avlastning samt ev. läkemedel försvagar dig ytterligare och nästa gång du börjar träna så åker du dit igen.

En korrekt tejpning som passar din typ av skada bör lindra dina symtom, inte bota dig eller stärka dig, omedelbart. Annars har man nog tejpat fel kan vara fel ute med vilken skada det är. Ofta förenklar man tejpningen för plantar fasciit till enbart hälen men det fungerar bara för den som har besväret där. Alla har inte en utväxt där och då kanske inte den typen av tejpning kommer hjälpa.

Morty
2015-09-13, 18:03
Vill flika in att ibuprofen har god effekt på reaktiva fasciopatier. Det är också reaktiva fasciopatier då det är viktigast att minska belastningen. Förhoppningsvis lyckas man genom detta mota olle i grind och slippa dra på sig en degenerativ fasciopati, som egentligen inte går att vila bort. Om en första intervention av ibuprofen, minskad stress (där tejp är en bra strategi) och ev. stretch av vaden och plantarfascian inte hjälper är det antagligen bättre att träna bort den.

The aim of this study was to investigate the effectiveness of shoe inserts and plantar fascia-specific stretching vs shoe inserts and high-load strength training in patients with plantar fasciitis. Forty-eight patients with ultrasonography-verified plantar fasciitis were randomized to shoe inserts and daily plantar-specific stretching (the stretch group) or shoe inserts and high-load progressive strength training (the strength group) performed every second day. High-load strength training consisted of unilateral heel raises with a towel inserted under the toes. Primary outcome was the foot function index (FFI) at 3 months. Additional follow-ups were performed at 1, 6, and 12 months. At the primary endpoint, at 3 months, the strength group had a FFI that was 29 points lower [95% confidence interval (CI): 6–52, P = 0.016] compared with the stretch group. At 1, 6, and 12 months, there were no differences between groups (P > 0.34). At 12 months, the FFI was 22 points (95% CI: 9–36) in the strength group and 16 points (95% CI: 0–32) in the stretch group. There were no differences in any of the secondary outcomes. A simple progressive exercise protocol, performed every second day, resulted in superior self-reported outcome after 3 months compared with plantar-specific stretching. High-load strength training may aid in a quicker reduction in pain and improvements in function.

High-load strength training improves outcome in patients with plantar fasciitis: A randomized controlled trial with 12-month follow-up. Rathleff, M S et al. Scand J Med Sci Sports 2015: 25: e292–e300

Tolkia
2015-09-13, 23:53
Angående utväxter på hälbenet så är det väl ganska ute att skylla på den? Många har den utan att ha något som helst besvär, och det är ju väldigt svårt (för att inte säga omöjligt) att på en första röntgen hos en person med besvär avgöra om "sporren" är nytillkommen eller funnits i hela personens vuxna liv.

Vad gäller både tejpning, inlägg och träning så får man nog bäst resultat om man utgår från vilka besvär man har (symptom) och hur kroppen ter sig vid undersökning (status) och anpassar efter detta.

Chrillee
2015-09-14, 14:44
Det finns ju flera tänkbara scenarion, några lite snabba teorier:

1) Du har inte plantar fasciit. Var har du ont någonstans? När gör det ont? Vilken typ av smärta har du?

2) Det är inget fel på din plantara fascia utan hur du belastar den. Det kan bero på många saker. Alltifrån känselnedsättningen till dålig hållning till dålig teknik o s v.

3) Du symtombehandlar bara och har inte gjort något åt för att lösa felet. Brist på aktiviteter och bara avlastning samt ev. läkemedel försvagar dig ytterligare och nästa gång du börjar träna så åker du dit igen.

En korrekt tejpning som passar din typ av skada bör lindra dina symtom, inte bota dig eller stärka dig, omedelbart. Annars har man nog tejpat fel kan vara fel ute med vilken skada det är. Ofta förenklar man tejpningen för plantar fasciit till enbart hälen men det fungerar bara för den som har besväret där. Alla har inte en utväxt där och då kanske inte den typen av tejpning kommer hjälpa.

1. Vad har jag då om inte hälsporre problem? Har läst runt lite och uppfyller symtomen för det. Främst efter stillasittande och på morgonen gör det väldigt ont. Det är i mitten av hälen ungefär det huvudsakligen gör ont vid ett fäste.

2. Jag vet att jag överpronerar i mitt löpsteg samt att jag är något hjulbent på mitt högra ben. Min teknik är säkert inte bra. Men har försökt att landa på mitten av foten vid löpning istället för på hälen som jag tidigare gjort. Dock något jag inte tänker på vid bollsporter utan då "kör" man bara.

3. Har försökt åtgärda det genom styrketräning av vader och ben, byt till skor som ska motverka överpronation och stretchat en hel del. Men nu ska jag testa skoinlägg tillverkade efter just mina fötter samt tejpning.

Tänkte även köpa en balansplatta och försöka jobba mer med musklerna i och runt fotlederna och stärka upp dessa.

Ska skippa alla konditionssporter under hösten och se ifall det blir bättre och satsa på rehab/styrkeövningar.

Ame
2015-09-14, 15:29
Felet många gör är att man bara fokuserar på hälen eftersom det är där det gör ont och därför missar orsaken till problemet. Har själv sett patienter uppleva en snabb förbättring med hjälp av töjning och tejpning, en av patienterna hade haft ganska långvariga problem (månader har jag för mig) men alla behandlare hade då bara fokuserat på själva hälen. Framför allt handlar det om att träna upp stabiliteten i fot/ben så att man belastar foten rätt.

CapnMiler
2015-09-14, 16:59
1. Vad har jag då om inte hälsporre problem? Har läst runt lite och uppfyller symtomen för det. Främst efter stillasittande och på morgonen gör det väldigt ont. Det är i mitten av hälen ungefär det huvudsakligen gör ont vid ett fäste.



Plantar Fasciit? Är ju inte exakt samma sak som hälsporre.

Edit:
Såg nu att therunningman ponerade att det inte var Plantar Fasciit, medans du svarade som om han menade hälsporre. Förvirring från min sida.

Fat Pad Syndrome?

therunningman
2015-09-17, 07:50
I min värld kan hälsporre orsaka plantar fasciit, man verkar också kunna få hälsporre av att ha plantar fasciit en period och man kan också ha plantar fasciit utan någon utväxt under hälen. Man kan också ha en hälsporre utan att ha plantar fasciit. Svårt att dra några slutsatser.

Alla som har plantar fasciit hjälps inte av en hälsporretejpning utan då kan det vara bättre att tejpa för plantar fasciit istället men det är mycket svårare så nästan ingen gör det. Ett tredje alternativ är att försöka tejpa foten i inversion.

Det är många saker som kan påverka fotens belastning. Känseln (ändå från ryggraden till nerver till huden plus djupa känseln), balansen / styrkan (så man fördelar arbetet korrekt; från rygg/bål till fot) och tekniken (sätter i fötter på rätt ställe, d v s under kroppen för kort markkontakt).

Felar någon länk som ex att reaktionssnabbheten är nedsatt eller vaderna är för svaga eller stela påverkar det foten och den plantara fasciian.

Att bara stirra sig blind på fasciian för att det är den som gör ont tycker jag är fel väg att gå.

Sedan måste man ju såklart beakta alla andra behandlingsfaktorer också.

therunningman
2015-09-17, 08:09
1. Vad har jag då om inte hälsporre problem? Har läst runt lite och uppfyller symtomen för det. Främst efter stillasittande och på morgonen gör det väldigt ont. Det är i mitten av hälen ungefär det huvudsakligen gör ont vid ett fäste.


Ofta är det ju morgonsmärta, smärtan minskar vid aktiviteter och kommer tillbaka efteråt vid plantar fasciit. Senare under förloppet har man ju ont nästan jämt. Smärtan brukar inte sitta i mitten utan medialt (insida hälben mot hålfoten).

Mitt under hälen sitter ju hälkudden som kan krossas men det stämmer inte så med resten av beskrivningen. Det är mer belastningsrelaterad smärta. Tejpningen om rätt utförd borde ge bra stöd och skön avlastning även här.

Chrillee
2015-10-02, 20:23
Vilat drygt en månad från konditionsutövning (löpning, bandy, fotboll) och fått gjutna inlägg efter mina fötter som jag haft i snart 4 veckor.

Smärtan återstår på mornarna men även nu under dagtid ilar/bränner det under foten. Märkligt hur det kan bli sämre när jag undvikit all typ av påfrestande aktiviteter? Sjukgymnasterna säger ungefär samma sak, kör balansplatta och tåhävningar så blir du bra, vilket jag gör.

Är det bara tiden som får ha sin gång för att bli återhämtad?

Morty
2015-10-03, 15:04
http://www.clinicaledge.com.au/app/webroot/uploads/file/pdf/Research%20articles/Continuum%20Model%20Cook%20%26%20Purdam%202009.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3721455/

lite läsning som kan ge dig insight i tendinopatier (och fasciopatier då såklart).