handdator

Visa fullständig version : Kalorisnål pizzadeg/bröd?


hammark9
2015-08-09, 17:55
Tjena! Eftersom som jag fått tag på lågkalorie pizza pålägg så är det bara degen/brödet som fattas. Någon som kan rekommendera något kalorisnålt bröd? Vill helst att det ska gå ganska snabbt att slänga ihop och därför körde jag på hönökaka men det är mer än hälften av kalorierna i pizzan...

Magnus N
2015-08-09, 18:01
Tjena! Eftersom som jag fått tag på lågkalorie pizza pålägg så är det bara degen/brödet som fattas. Någon som kan rekommendera något kalorisnålt bröd? Vill helst att det ska gå ganska snabbt att slänga ihop och därför körde jag på hönökaka men det är mer än hälften av kalorierna i pizzan...

Tortilla/Libabröd eller liknande tunnbröd kanske?

Annars går det snabbt att göra en egen deg.

Arrival
2015-08-09, 18:59
Tjena! Eftersom som jag fått tag på lågkalorie pizza pålägg så är det bara degen/brödet som fattas. Någon som kan rekommendera något kalorisnålt bröd? Vill helst att det ska gå ganska snabbt att slänga ihop och därför körde jag på hönökaka men det är mer än hälften av kalorierna i pizzan...

Hmm... Pizzadeg är ju mjöl, vatten, salt, olja och jäst om du gör den själv. Så vet inte var man kan "kapa" på kalorierna? Använd bra olivolja, inte så mycket salt (pålägg och ost innehåller mycket salt). Ganska enkelt att göra, onödigt att köpa färdig bröd faktiskt...

Wzup2u
2015-08-09, 20:21
Baka med ren gluten och få ut en jävlar luftvolym =)

gyros
2015-08-09, 21:43
Vad tror du om fiberhusk istället för mjöl?

Arrival
2015-08-09, 22:12
Vad tror du om fiberhusk istället för mjöl?

Fiberhusk är ju psylliumfrön, så det är ett "glutensubstitut" (för glutenallergiker som inte tål vete), inte enbart istället för vetemjöl...

Nirrebirre
2015-08-09, 23:45
Testat göra en fuskdeg på blomkål? finns en del recept online, blir helt ok med tanke på att det är gjort på blomkål :)

Wzup2u
2015-08-10, 21:25
Testat göra en fuskdeg på blomkål? finns en del recept online, blir helt ok med tanke på att det är gjort på blomkål :)

nu snackar vi pizzadegar här och inga lchf djävulstyg i form av blomkåls pizzabotten... *hug*
ännu roligare är ju blomkålsriset som säljs på ica, en liten förpackning i barnstorlek för över 20:- som egentligen är hackad blomkål som hade kostat ca högst 1:- om man köpt den mängden på vanlig blomkål.
Det enda man behöver göra är att hacka till några ggr. :D

Finns för mycket dumheter idag...