handdator

Visa fullständig version : Konstigt tryck i axeln när jag tar av t-shirten?


Lågpastöriserad
2015-08-08, 20:58
Jag har en fråga jag bara måste omifall att det skulle vara något.

Nu på senare veckan har jag känt av att när jag tar av mig min t-shirt så känner jag ett litet tryck på typ främre axel på vänster sida sett från mitt håll under tiden som jag liksom tar av min t-shirt. Jag är inte helt säker på om "tryck" är det rätta ordvalet men det känns som att området hårdnar till en aningen som inte hänt tidigare veckor.

Jag tar av t-shirten genom att placera händerna längst ner vid klädesplagget och drar det sedan uppåt (likt axelövningen man drar mot hakan)

Vad kan det vara? Tecken på överbelastning? Tränar ca 5 gånger i veckan.

bighulken
2015-08-09, 07:02
Lyssna på kroppen, den ger signaler hela tiden. gäller bara att tolka dessa, tar ett tag att lära sig sin egen kropp.

Vad det kan vara, kan ingen veta, utom du, som har själva kroppen.
Men lyssna bör du, i alla fall.
Kan vara allt från känningar å lättare sträckningar eller andra känningar. Men ,en sak är säker, att axlar är känsliga tingestar, denna led roterar ju mycket, och rotatorcuffarna, är riktigt små muskler, och ofta svaga. om man inte specifikt tränar dem.

Ta det lugnt och känn efter, innan du skadar dig......för kan annars ta lång tid att läka ihop igen.

Starke75an
2015-08-09, 09:05
Håller med ovanstående. Vis av erfarenhet så låt axeln vila. Finns många andra övningar att lägga tid på. Smärtan försvinner normalt du vilar. Kör du på så kommer den finnas kvar/öka.

Loke
2015-08-09, 09:34
Smärta i axel när man tar av kläder är nog bland de främsta tecknena på rotatorcuffproblem. Boka tid hos sjukgymnast för typ en hundring, få den exakta problematiken identifierad, gör övningarna du får i några veckor, slipp problemet. Det kommer bara bli värre ju längre du väntar.

Medan man väntar på sjugymnast kan man ju börja göra utåtrotationer iaf, det är ofta åtminstone en del av lösningen :)