handdator

Visa fullständig version : Marklyft "luta sig bak i toppläge"


new
2015-08-08, 11:41
Hallåjsan

Är inte sådär jättevass på att beskriva men ni fattar nog.

Tänkte höra om det är skadligt att "luta sig bakåt i toppläget" när man kör mark, ser flera göra det och flera som inte gör det. Varför gör man det/inte?

Rabiat
2015-08-08, 12:06
Hallåjsan

Är inte sådär jättevass på att beskriva men ni fattar nog.

Tänkte höra om det är skadligt att "luta sig bakåt i toppläget" när man kör mark, ser flera göra det och flera som inte gör det. Varför gör man det/inte?

Att trycka fram höften är bara bra, att luta genom att kröka ryggen är det inte.

hurril
2015-08-08, 12:07
Res dig upp tills du står rakt. Höften ska inte "fram" och du ska inte bak.

Rabiat
2015-08-08, 12:11
Res dig upp tills du står rakt. Höften ska inte "fram" och du ska inte bak.

Vad jag märkt, och vad jag hört många säga, är att det är svårt att faktiskt låsa ut om man inte trycker fram höften. Och då att det är bättre att göra det ordentligt, då det inte innebär någon ökad skaderisk så länge man tar ut rörelsen där.

Helt öppen för korrigering dock :)

hurril
2015-08-08, 12:13
Vad jag märkt, och vad jag hört många säga, är att det är svårt att faktiskt låsa ut om man inte trycker fram höften. Och då att det är bättre att göra det ordentligt, då det inte innebär någon ökad skaderisk så länge man tar ut rörelsen där.

Helt öppen för korrigering dock :)

Det momentet leder ofta till att man istället kör fast med stången i benen och böjer knäna så att man i slutläget inte är färdig. En annan risk med att trycka fram höften, givetvis beroende på hur man gör det, är att man krummar in häcken under sig genom att böja ländryggen.

Sansad
2015-08-08, 13:03
Res dig upp tills du står rakt. Höften ska inte "fram" och du ska inte bak.

Vet inte om jag missuppfattar dig. Men är inte att se marklyft som ett horisontellt lyft, alltså tänka att man ska dra bakåt snarare än uppåt något av det viktigaste?

Rabiat
2015-08-08, 13:46
Vet inte om jag missuppfattar dig. Men är inte att se marklyft som ett horisontellt lyft, alltså tänka att man ska dra bakåt snarare än uppåt något av det viktigaste?

Se det som att du ställer dig upp när du håller i något tungt. Typ som det du gör :)

anvihl
2015-08-08, 13:55
Res dig upp tills du står rakt. Höften ska inte "fram" och du ska inte bak.

Och för att man ska kunna stå upp rakt måste höften komma fram. Många skulle bli hjälpta av att lära sig låsa ut mer med röven än ryggen även om man inte behöver överdriva framåtjucket.

Sansad
2015-08-08, 14:07
och för att man ska kunna stå upp rakt måste höften komma fram. Många skulle bli hjälpta av att lära sig låsa ut mer med röven än ryggen även om man inte behöver överdriva framåtjucket.

+1

Wibba
2015-08-08, 14:11
Är väl ingen idé att överanalysera en som enkel grej som att ställa sig raklång?

hurril
2015-08-09, 23:36
Och för att man ska kunna stå upp rakt måste höften komma fram. Många skulle bli hjälpta av att lära sig låsa ut mer med röven än ryggen även om man inte behöver överdriva framåtjucket.

Du trycker inte fram röven eller höften när du lyfter en kasse från golvet eller när du reser dig från en stol. Att ge rådet att gå fram med höften kommer att stjälpa mer än det hjälper därför att du slutar lyfta vikten. Det vanliga folk gör med det här rådet är nämligen att de tippar bäckenet bakåt, juckar fram och kniper med skinkorna. Detta blir helt fel eftersom just den rotationen i sig minskar avståndet mellan hamstrings fästpunkter - något du inte vill.

Ryggen kan inte ens "låsa ut" sen, utan det är, nedifrån och upp, dina vader, framlår, baklår, röv och lats som gör. Vad du vill är att "hoppa sakta" på sätt och vis. Du vill att din kropp använder just den formen av kraftutveckling därför att den är otroligt stark stark så.

hurril
2015-08-09, 23:36
+1

Den ska fram men du ska inte trycka den framåt. Det är diskussionen.

Kalle40
2015-08-10, 02:12
Att "luta sig bakåt i toppläge" gör bara idioter.
Varför gör dom det? - För att verka duktiga,kunniga
Varför är det idiotiskt? -Det är biomekaniskt ingen match att utföra maximal extension i höftled/extendera ryggraden maximalt då vikten redan är lyft, det innebär inget arbete/ansträngning.
Däremot innebär det en skaderisk iom att diskarna i nedre länd riskerar att bli klämda i bakkant då ryggen går från "rakt" läge till överextenderat dito.

Alltså slutsats: Det ger ingen träningseffekt men ökar risken för skador på diskarna, då de utsätts för högt tryck och eventuell sned kompression vilket kan leda till diskbrock.