handdator

Visa fullständig version : FRÅGA: Hur viktigt är det att ta hänsyn till sin naturliga hormonella respons?


Gul
2015-08-07, 11:26
Jag är nyfiken på vad man här tycker om det sedan jag själv någon gång läst att detta visst ska ha väldigt stor betydelse i återhämtningen och den anabola processen.

För egen del så är det i instruktionen av max-ot som jag främst stött på förklaringen av hur viktigt detta är, varav också del i förklaringen ligger i att passen inte är så långa, samt hur viktig vila är.

Så min fråga är nu hur viktig är egentligen detta med att man tar hänsyn till ens egna normala och naturliga hormonella respons? För det är ju bland annat den man kan mixtra med och åsidosätta om man dopar sig, typ att man då får snabbare återhämtning, få gensvar på en högre och intensivare träningsmängd mm. Så har i alla fall jag fått lära mig. Men nu undrar jag hur många det är här som håller med mig.

Jag erkänner att min nyfikenhet höjs efter en tidigare tråd där jag bekymrat undrat om träningsmängden i ett program jag fått. För såsom programmet var utformat mängd mässigt så tycker jag det omkullkastar mycket det jag lärt mig tidigare.

Nu vill jag ha klarhet i detta!

Rahf
2015-08-07, 12:30
Man kan inte se sin egen hormonella respons. Det enda man kan se är hur kroppen reagerar på olika sorters fysisk påfrestning, särskilt över en längre period.

Kom ihåg att kroppen anpassar sig efter påfrestningar. Det är därför vissa program har hög volym, intensitet, eller frekvens, osv.

Gul
2015-08-07, 13:11
Man kan inte se sin egen hormonella respons. Det enda man kan se är hur kroppen reagerar på olika sorters fysisk påfrestning, särskilt över en längre period.

Kom ihåg att kroppen anpassar sig efter påfrestningar. Det är därför vissa program har hög volym, intensitet, eller frekvens, osv.

Det är väll ganska självklart att ens träning blir vad man gör den till. Men om jag får ett program i näven, så tycker jag någonting måste vara fel om man känner sig tvungen att spara sig för att orka med hela. Nej då känns det mer rätt att kunna ge järnet en kort tid, för det rimmar mer vad jag har lärt mig. Som referens så vill jag då se till alla som lyfter vikter för att t ex öka volym och bli starkare dvs då även tyngdlyftare, styrkelyftare. I detta kan i alla fall jag se en direkt anknytning till varför t ex betydligt kortare program ser ut som de gör t ex max-ot och liknande. Där man i själva lyftet under repetitionerna ge allt för att sedan vila så att man sedan känner sig klar i knoppen inför nästa sett (för styrkelyftare, tyngdlyftare, max-ot are är 2 minuters vila mellan seten helt normalt). Varför kan de bli så stora och starka som de är osv, osv? Jo den förklaring jag har fått är för att de tar hänsyn till sin normala hormonella respons. Om de inte är dopade vill säga.

Rahf
2015-08-07, 13:16
Tyngdlyftare som tillhör världseliten kör med stora volymer under sina pass, och jag kan tänka mig att en överväldigande majoritet ofta kör två pass om dagen. Dom har jobbat sig upp till denna volym under åratal, då många börjar i unga år.

Det du missar är nog att ingen kör på enbart ett program. Tävlande ser till att periodisera sin träning, muskelökning, osv.

Gul
2015-08-07, 13:33
Tyngdlyftare som tillhör världseliten kör med stora volymer under sina pass, och jag kan tänka mig att en överväldigande majoritet ofta kör två pass om dagen. Dom har jobbat sig upp till denna volym under åratal, då många börjar i unga år.

Det du missar är nog att ingen kör på enbart ett program. Tävlande ser till att periodisera sin träning, muskelökning, osv.

Självklart är det så. Men först och främst så är det en tävling mot en själv och inte mot någon annan dvs man måste tycka det är roligt och orkar dvs. lägga sin träning på en nivå som man känner att man klara av. Jag vågar erkänna att programmet jag fick i näven var för mig övermäktigt. Det mest för att jag hellre vill se till att bli svettig den korta tid jag kör, ja om det så bara rör sig om en kvart en halvtimme. Så jag vet gott och väl att träningen blir vad man gör den till. Ja om vi nu ska snacka om intensitet.

Anders The Peak
2015-08-07, 13:40
Optimal hormonsrespons och muskeltillväxt får man vid ett program som begränsat i tid 45-60minuter och ca 1-3 övningar per muskelgrupp typ press och dragupplägg eller helkroppspass. Intensiteten är kring 60-75% av 1RM och varje set tas till gränsen till misslyckande. Nöta i hög intensitet till stor volym gör bara att testosteronet och går i botten och leder över tid till överträning. Nu tränar SL och OL folk långa pass men med tonvikt på teknik och då blir det inte lika belastande för kroppen och därför fungerar det för dem.

Fast det finns undersökningar som visar att OL folk som tränar två pass per dag typ på träningsläger hamnar i samma situation med låga testosteronnivåer och får stressymptom typ kraftiga svettningar under nattetid etc.

Gul
2015-08-07, 15:12
Optimal hormonsrespons och muskeltillväxt får man vid ett program som begränsat i tid 45-60minuter och ca 1-3 övningar per muskelgrupp typ press och dragupplägg eller helkroppspass. Intensiteten är kring 60-75% av 1RM och varje set tas till gränsen till misslyckande. Nöta i hög intensitet till stor volym gör bara att testosteronet och går i botten och leder över tid till överträning. Nu tränar SL och OL folk långa pass men med tonvikt på teknik och då blir det inte lika belastande för kroppen och därför fungerar det för dem.

Fast det finns undersökningar som visar att OL folk som tränar två pass per dag typ på träningsläger hamnar i samma situation med låga testosteronnivåer och får stressymptom typ kraftiga svettningar under nattetid etc.

Just så har jag lärt mig. Och jag är också så pass gammal så att jag nu anse mig ha över tusen skäl till att inte åter hamna i det du skriver om på slutet. För jag vet att man gott och väl kan bli övertränad av att träna betydligt mindre än så. Ja hur länge dröjde det inte innan jag lärde mig lyssna på kroppen. Ja jag vill påstå att större delen av min ungdoms tränande förstördes mycket på grund av att jag var så dålig på det.

Dreas
2015-08-09, 19:02
Det är väll ganska självklart att ens träning blir vad man gör den till. Men om jag får ett program i näven, så tycker jag någonting måste vara fel om man känner sig tvungen att spara sig för att orka med hela. Nej då känns det mer rätt att kunna ge järnet en kort tid, för det rimmar mer vad jag har lärt mig. Som referens så vill jag då se till alla som lyfter vikter för att t ex öka volym och bli starkare dvs då även tyngdlyftare, styrkelyftare. I detta kan i alla fall jag se en direkt anknytning till varför t ex betydligt kortare program ser ut som de gör t ex max-ot och liknande. Där man i själva lyftet under repetitionerna ge allt för att sedan vila så att man sedan känner sig klar i knoppen inför nästa sett (för styrkelyftare, tyngdlyftare, max-ot are är 2 minuters vila mellan seten helt normalt). Varför kan de bli så stora och starka som de är osv, osv? Jo den förklaring jag har fått är för att de tar hänsyn till sin normala hormonella respons. Om de inte är dopade vill säga.Jag tror inte att du vet speciellt mycket om styrkelyftare. Och ge järnet en kort tid? Långsiktig planering som ser till att du är starkast när det behövs rekommenderar jag alla dagar i veckan.

Se norsk mängdträning som bra exempel.

Av alla styrkelyftare jag känner så vet jag ytterst få som kör till failure frekvent.

Jag har fått för mig att ingen bryr sig ett jota om hormonell respons. Istället så kör man det schema som antingen tränaren gett en eller något man knåpat ihop själv. Sen bara kör man.

Det jag märkt är att man kan köra mer än vad man tror. Ökar man antalet pass per vecka så får man kanske köra något lättare eller färre reps.

Grans
2015-08-09, 19:51
Du kan fucka upp ditt testosteron genom att överträna och inte återhämta dig nog. Men du kan inte öka testosteronet genom träning så pass att det faktist kommer spela nån roll. Det här att man inte ska träna över en timme och vila så och så kort mellan setsen är bullshit och kommer snarare hålla dig tillbaks. Det är viktigare att fokusera på att göra ökningar progressivt och få ut kvalité sets och om det kräver att du måste ta din tid so what?

Kände en förut som körde enbart efter saker som skulle ge högt testosteronpåslag. Träna mindre än 45 min, cirkelträning och mindre än 1 min vila mellan setsen. Han trodde stenhårt på att testosteronet skulle öka efter varje pass och fortsätta byggas på tills han hade helt sjuka nivåer, på så sätt skulle han inte behöva dopa sig. Sen efter passen gick han runt och kände sig aggressiv eftersom han trodde testosteronet hade höjts, snacka om placebo. *facepalm* Kan säga att ökningarna han fick inte var att hurra över, var väl lite noobgains sen platå. Är själv skyldig till detta under tiden jag började med träningen men kom ifrån det ganska snabbt när jag insåg att bra planerat program och sträva efter att göra ökningar i styrka och volym progressivt är viktigare.

Anders The Peak
2015-08-09, 21:26
Är själv skyldig till detta under tiden jag började med träningen men kom ifrån det ganska snabbt när jag insåg att bra planerat program och sträva efter att göra ökningar i styrka och volym progressivt är viktigare.


Var hittar du att det inte handlar om progressiv styrketräning?

Tolkia
2015-08-09, 21:31
Hur tänker du själv att träning med hänsyn till den naturliga hormonella responsen skulle se ut, och vad menar du egentligen med naturlig hormonell respons? Alla hormoner, eller bara vissa? Hur, varför?

Jona
2015-08-09, 21:47
Är du kvinna kan du möjligen dra nytta av menstruationscykelns olika hormonella faser

DarcyGrahn
2015-08-09, 21:52
Optimal hormonsrespons och muskeltillväxt får man vid ett program som begränsat i tid 45-60minuter och ca 1-3 övningar per muskelgrupp typ press och dragupplägg eller helkroppspass. Intensiteten är kring 60-75% av 1RM och varje set tas till gränsen till misslyckande. Nöta i hög intensitet till stor volym gör bara att testosteronet och går i botten och leder över tid till överträning. Nu tränar SL och OL folk långa pass men med tonvikt på teknik och då blir det inte lika belastande för kroppen och därför fungerar det för dem.

Fast det finns undersökningar som visar att OL folk som tränar två pass per dag typ på träningsläger hamnar i samma situation med låga testosteronnivåer och får stressymptom typ kraftiga svettningar under nattetid etc.

Kan du länka till undersökningarna som gjordes på lyftarna?

Anders The Peak
2015-08-09, 21:56
En lite nyare artikel i ämnet (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877117315001337)

Kan du länka till undersökningarna som gjordes på lyftarna?

Det kommer från ett kompendium från en konferens. Jag ska se vad jag kan göra.

Grans
2015-08-10, 00:30
Var hittar du att det inte handlar om progressiv styrketräning?

Eh va? Jag skrev ju att det just handlar om progressiv styrketräning.

Gul
2015-08-10, 10:48
Hur tänker du själv att träning med hänsyn till den naturliga hormonella responsen skulle se ut, och vad menar du egentligen med naturlig hormonell respons? Alla hormoner, eller bara vissa? Hur, varför?

Jag är inte på något sätt expert på detta. Nej det mesta jag lärt mig är med hänvisning till att jag själv har haft testikelcancer. Detta är bara ett uttryck jag kör med efter att jag hört läkare och annan expertis sagt det till mig angående min egen behandling och att jag gillar att träna.

Gul
2015-08-10, 10:50
Är du kvinna kan du möjligen dra nytta av menstruationscykelns olika hormonella faser

Nej, men jag har haft testikelcancer och har därigenom helt enkelt blivit tvungen att ta hänsyn till hur jag själv fungerar.

Tolkia
2015-08-10, 15:34
Jag är inte på något sätt expert på detta. Nej det mesta jag lärt mig är med hänvisning till att jag själv har haft testikelcancer. Detta är bara ett uttryck jag kör med efter att jag hört läkare och annan expertis sagt det till mig angående min egen behandling och att jag gillar att träna.
Jag ifrågasatte inte (eller för den delen frågade inte efter) din kompetens på området. Det jag är intresserad av att veta är vad du egentligen menar för just nu är det oklart för mig. Det är många ord, men ganska luddigt. Hur tar man hänsyn till sin hormonella respons, och hur vet man alls något om den (om man inte är under behandling och blir regelbundet provtagen)?

Gul
2015-08-10, 20:11
Jag ifrågasatte inte (eller för den delen frågade inte efter) din kompetens på området. Det jag är intresserad av att veta är vad du egentligen menar för just nu är det oklart för mig. Det är många ord, men ganska luddigt. Hur tar man hänsyn till sin hormonella respons, och hur vet man alls något om den (om man inte är under behandling och blir regelbundet provtagen)?

Förlåt mig för mitt irriterande svar. Det var inte meningen att låta min nedstämdhet gå ut över dig.
Själv är jag nämligen dopad, så till vida att man hos mig för ett antal år sedan kunde påpeka att jag hade fått en betydande testosteronbrist efter en cancerbehandling av testiklarna. Inget roligt alls.
Jag har skrivit om detta i en annan tråd. Och det betyder att jag själv testas en gång i halvåret.
Att jag sedan ställer frågan: Hur viktigt är det att ta hänsyn till sin naturliga hormonella respons. Beror helt enkelt för jag vill veta vad man tycker här och eventuellt lära mig någonting nytt.

DarcyGrahn
2015-08-10, 21:30
En lite nyare artikel i ämnet (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877117315001337)



Det kommer från ett kompendium från en konferens. Jag ska se vad jag kan göra.

Leta gärna upp den :) Låter konstigt med tanke på de flesta på elitnivå oftast tränar 2-3 pass om dagen i tyngdlyftning.

Rahf
2015-08-10, 21:51
Tre pass låter överdrivet. Däremot två pass vissa dagar är det många i toppeliten som kör.

Ett Orm
2015-08-11, 01:14
Förlåt mig för mitt irriterande svar. Det var inte meningen att låta min nedstämdhet gå ut över dig.
Själv är jag nämligen dopad, så till vida att man hos mig för ett antal år sedan kunde påpeka att jag hade fått en betydande testosteronbrist efter en cancerbehandling av testiklarna. Inget roligt alls.
Jag har skrivit om detta i en annan tråd. Och det betyder att jag själv testas en gång i halvåret.
Att jag sedan ställer frågan: Hur viktigt är det att ta hänsyn till sin naturliga hormonella respons. Beror helt enkelt för jag vill veta vad man tycker här och eventuellt lära mig någonting nytt.

Du misstas nog för någon som vill maxa sin testoproduktion för att bygga muskler.

Men den hormonella responsen måste väl alla ta hänsyn till iom att de inverkar på återhämtningen mm. Men man kan ju inte gå efter en siffra för att sen avgöra hur många set man ska köra, trial n' error är det som gäller för de flesta.

Rahf
2015-08-11, 09:35
Du misstas nog för någon som vill maxa sin testoproduktion för att bygga muskler.

Men den hormonella responsen måste väl alla ta hänsyn till iom att de inverkar på återhämtningen mm. Men man kan ju inte gå efter en siffra för att sen avgöra hur många set man ska köra, trial n' error är det som gäller för de flesta.

Precis. Eftersom dom flesta av oss inte ens vet hur våra hormonnivåer ser ut, kan vi inte heller anpassa oss efter någon slags statistik. Det kroppens känsla som bestämmer ifall passet blir enligt schema, eller lugnare.

Tolkia
2015-08-11, 10:52
Du misstas nog för någon som vill maxa sin testoproduktion för att bygga muskler.
Nej.

Jag skall villigt erkänna att jag inte är någon endokrinolog; det är å andra sidan majoriteten i tråden inte heller. Man har massor av hormoner (och andra signalsubstanser) som påverkar hur man växer (om man är i en ålder att det är aktuellt), hur man bygger muskler under en viss period av sitt liv (en annan period, med andra förutsättningar, ser ju hormonspegeln annorlunda ut och samma sak kan ge andra resultat), hur man återhämtar sig. Förutom hormoner så finns ju yttre faktorer som påverkar, t.ex. hur mycket man äter, hur mycket man sover och vad man gör utanför gymmet (det påverkar förstås också hormonspegeln, men även andra saker; t.ex. krävs det ju tillgång på energi och råmaterial för att bli större/tyngre oavsett hur det ser ut med hormoner). Även om man vet allt om alla hormoners "normala" fluktuationer blir det enormt svårt att försöka integrera den här kunskapen om varje specifikt hormon till något som är praktiskt applicerbart i det stora hela. Att försöka prickskjuta ett enstaka hormon är sannolikt meninglöst, eftersom kroppen kommer att sträva efter att kompensera.

Det enklaste sättet att anpassa träningen efter sig själv verkar, för mig, vara att prova sig fram. Känns det bra och man utvecklas -> kör på. Står man stilla -> skruva upp eller ändra metod. Blir man för sliten eller skadar sig -> skruva ned eller ändra metod.

Jag vet inget annat sätt att uppskatta huruvida hormonerna är i ordning än att känna av om man mår bra och om ens kroppsfunktioner är som de skall. Och jag tror att det gäller oavsett om man är frisk, sjuk eller på någon form av hormonsubstitution. (Detta är väl ungefär vad de två ovan mig har skrivit också.) Det är därför jag undrar vad TS har tänkt sig utöver detta.

Anders The Peak
2015-08-11, 10:58
Det är inte utan orsak att jag länkade till den här artikeln. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877117315001337)

Tolkia
2015-08-11, 11:01
En detalj inte utan vikt är att artikeln kostar 31 dollar om man inte sitter på en universitetsinloggning eller något. Abstractet säger ju inte mer än att det finns hormoner, hormonspegeln påverkas av vad vi gör med kroppen och det är dåligt om det går dåligt.

Anders The Peak
2015-08-11, 11:05
En detalj inte utan vikt är att artikeln kostar 31 dollar om man inte sitter på en universitetsinloggning eller något. Abstractet säger ju inte mer än att det finns hormoner, hormonspegeln påverkas av vad vi gör med kroppen och det är dåligt om det går dåligt.

Så översiktlig var den inte utan den talar om att vid rätt träningsvolym anpassar sig kroppen och svarar med rätt uttryck men vid för hög volym...

DarcyGrahn
2015-08-11, 21:06
Tre pass låter överdrivet. Däremot två pass vissa dagar är det många i toppeliten som kör.

Nej det finns flera som kör 3 pass om dagen.

Bland annat Ruslan Nurudinov kör 3 pass om dagen:
http://www.allthingsgym.com/ruslan-nurudinov-weightlifting-world-podcast/

Ilya Ilin kör 3 pass om dagen vissa veckodagar:
http://www.allthingsgym.com/ilya-ilyin-on-weightlifting-world-podcast/

Jag skulle kunna leta upp fler som kör 3 pass om dagen.

rememberence
2015-08-12, 12:48
Bland annat Ruslan Nurudinov kör 3 pass om dagen:
http://www.allthingsgym.com/ruslan-nurudinov-weightlifting-world-podcast/

Ilya Ilin kör 3 pass om dagen vissa veckodagar:
http://www.allthingsgym.com/ilya-ilyin-on-weightlifting-world-podcast/

Ytterligare läsning för den som är intresserad.

http://www.allthingsgym.com/the-russian-approach-to-planning-a-weightlifting-program-paper/

http://www.exrx.net/ExInfo/Overtraining.html#anchor1453377

Även detta träningsprogram (MSU Experimental Training Program) som tydligen ska ha tagits fram som underlag till en undersökning gällande endokrina svar på träning.
http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting.html

Gul
2015-08-18, 18:12
Konstigt egentligen, för det här med att man kör fler set ju längre man hållit på och ju större muskel man har stämmer definitivt inte på mig. Om den regeln hade gället mig, så hade jag nog kanske kört 40 set såsom skrev i en annan tråd här.

Nej mina största resultat har jag haft sedan då jag återgick till de antal set som en nybörjare kör och körde efter något som mer liknade max-ot. Nej jag tycker mer det här med att man kan köra slut på muskeln bättre ju äldre man blir stämmer bättre på mig. Något som jag däremot blivit mycket bättre på med åren.

Så om man nu kan få musklerna till att växa i ett betydligt kortare pass, varför ska man då tvinga sig till att träna betydligt längre än vad man behöver? Detta stämmer bara inte på mig. Faktum med att jag återfann mycket av träningsglädjen när jag kom underfund med det.

Det var bland annat mycket därför som jag skrev som jag gjorde tidigare. För även om jag inte kan så mycket om hur våra hormoner påverkar oss. Så vet jag dock det att tiden som stimulerar musklerna till att växa blir ju inte längre ju äldre man blir.

Och det är mycket därför som jag nu skriver att man måste ta hänsyn till ens hormonella respons, för den blir ju som sagt vad inte längre ur rent muskelbygge hänseende ju äldre man blir.

Nej då är det väll bättre att träna under den korta tid man kan få någonting för träningen om man nu vill bygga muskler även på äldre dagar. Så har i alla fall jag lärt mig.

Jag tycker därför det är konstigt om jag nu får ett program i näven där man hävdar det precis motsatsen till vad jag lärt mig dvs. att man kan öka sin hormonella respons dvs. sin muskelbyggande respons genom att träna mer ju äldre man blir t ex då med 40 set a 8 övningar på axlarna.

Nej med ett sådant program så skulle jag snart gå in i väggen igen precis som jag gjort en gång tidigare. Nej då är det mycket bättre att träna under den tid man kan få någon valuta för sin träning.

Varför ska vi hela tiden jämföra oss med andra? Det gäller ju att komma underfund hur man själv fungerar.

Anders The Peak
2015-08-19, 07:10
Gul muskelstorleken utöver normal muskelmassa visar mer på exogent intag av testosteron eller syntetiska derivat sk AAS än på hur man tränar.

Rahf
2015-08-19, 10:25
Nej det finns flera som kör 3 pass om dagen.

Bland annat Ruslan Nurudinov kör 3 pass om dagen:
http://www.allthingsgym.com/ruslan-nurudinov-weightlifting-world-podcast/

Ilya Ilin kör 3 pass om dagen vissa veckodagar:
http://www.allthingsgym.com/ilya-ilyin-on-weightlifting-world-podcast/

Jag skulle kunna leta upp fler som kör 3 pass om dagen.

Jag viker mig inför bevisen. Mina anekdoter gällde längre bak i tiden.

Herregud... Tre pass om dagen.

z_bumbi
2015-08-19, 11:09
Jag viker mig inför bevisen. Mina anekdoter gällde längre bak i tiden.

Herregud... Tre pass om dagen.

Tre pass om dagen var vanligt för mellanstadieelever i sportskolor i Kina för 8-10 år sedan. Ett teknikpass på morgon/förmiddag, ett teknikpass på lunchen där hela årskullen körde samtidigt och sedan ett "riktigt" pass på kvällen med färre tränande per tränare.

Rahf
2015-08-19, 11:17
Ännu längre bak i tiden. Decennium osäkert, men vi snackar mänskor som möjligtvis har två generationer under sig nu.

Gul
2015-08-19, 18:12
Gul muskelstorleken utöver normal muskelmassa visar mer på exogent intag av testosteron eller syntetiska derivat sk AAS än på hur man tränar.

Snälla kan du förklara på ett enklare sätt. Jag vill förstå, men erkänner att jag inte gör det nu helt.

Så länge jag har lyft vikter och tränat på gym så har jag alltid tränat till failure under den korta tid jag tränar. Och det är först nu på äldre dar då jag tränar såhär som jag fått mina största ökningar i både massa och styrka.

Annat var det då jag var yngre. Ja då man tittade och försökte träna efter program som typ Arnolds m fl. med den följd att jag gick in i väggen ordentligt och blev sjuk av träningen. Så det är närmast nu därför som min reaktion nu blir så stark.

Jag kan köra mig ordentligt trött under de 30 till 45 minuterna jag tränar, då jag under seten alltid kör till failure.

Men såsom jag mer och mer ser det efter hur folk skriver och resonerar, så börjar jag allt mer undra om inte det borde vara skillnad på träningsprogram på den som tränar till failure och inte gör det.

Jag må vara betydligt äldre och svagare än många är här. Men erkänner att jag nog inte skulle ha orkat köra (ha energi för) två sådana pass som jag kör i dag ens när jag var en testosteronstinn yngling då jag var yngre.