handdator

Visa fullständig version : Tillbehör till kräftskivan!


Johannas
2015-08-07, 09:28
Hej hopp!

Nu är det ju äntligen dags för den bästa högtiden på året - Kräftskivan!

Har ni några fantastiska tips och recept till tillbehör? Kanske på kräftorna också?

Kram

Aliaas
2015-08-07, 09:52
Egengjord Aioli är väääldigt fint:)

1 äggula
1 tsk dijonsenap
1 msk vinäger
3 dl rapsolja
3 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

blanda samman äggula,senap och vinäger.
Vispa med elvisp samtidigt som du häller i oljan väldigt långsamt.
Tillsätt vitlök och låt stå i kylen för att mogna.
Smaka av med salt o peppar efteråt

:)

Johannas
2015-08-07, 10:10
Egengjord Aioli är väääldigt fint:)

1 äggula
1 tsk dijonsenap
1 msk vinäger
3 dl rapsolja
3 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

blanda samman äggula,senap och vinäger.
Vispa med elvisp samtidigt som du häller i oljan väldigt långsamt.
Tillsätt vitlök och låt stå i kylen för att mogna.
Smaka av med salt o peppar efteråt

:)

<3 Aioli!! Mums :) Har dock ingen elvisp, men det kanske funkar att köra i en mixer?

Mental
2015-08-07, 10:35
<3 Aioli!! Mums :) Har dock ingen elvisp, men det kanske funkar att köra i en mixer?

Du kan handveva en aioli utan problem, jag orkar aldrig släpa fram mixer eller elvisp för en liten aiolisats, jag vispar med vanlig visp.

Mental
2015-08-07, 10:41
Jag tycker att det vanliga vita brödet på kräftskivan är för tråkigt, så jag brukar göra Focaccia, med mycket flingsalt och färsk rosmarin (inga oliver för det krockar med andra smaker till kräftorna)

Sedan blir det en överdrivet ostig västerbottenostpaj. Rätt ofta även med kantareller i.

Jag gillar att ha öl i mitt kräftkok.

Johannas
2015-08-07, 10:42
Du kan handveva en aioli utan problem, jag orkar aldrig släpa fram mixer eller elvisp för en liten aiolisats, jag vispar med vanlig visp.

Ja det är ju sant, funkar nog bra om det är en liten sats. Ska slänga ihop det ikväll. Lite eget bröd borde man nog hinna baka till också.

Ozziking
2015-08-07, 14:21
Bröd (helst hembakat)
Färskost (Typ philadelphia)
Aioli
Fräscha sallader med Salladsblad, ruccola, spenat, räddisor, pinjenötter, vitlöksolja & vinäger

Vi brukar även köpa rökta räkor. Mums!

Västerbottenostpaj är ju vanligt det med. Mamma brukar göra en sån och sedan broccoli & grönsakspajer. Det är uppskattat!

Johannas
2015-08-10, 10:07
Västerbottenostpaj är ju givet! Hittade det här receptet med kantareller. Jag steker nog på kantarellerna och har dem i pajen istället dock. http://www.vinochmatguiden.se/recept/monika-osterheim/paj-med-kraft-och-kantarellsallad-och-aprikosvinagrett

filmjölk
2015-08-10, 11:25
Okryddat brännvin, ljus öl, vitt bröd och smör. Klassiskt och gott!

Ozziking
2015-08-10, 14:29
Just det. Snaps!

VoDaresVins
2015-08-10, 16:05
Sorry för dum fråga men är aioli och majonnäs samma sak? När jag gör det där receptet (stavmixer dock) kallar jag resultatet för majonnäs.

VoDaresVins
2015-08-10, 16:07
Förutom det mesta som nämnts, nån fin gräddost till brödet.

z_bumbi
2015-08-10, 16:36
Sorry för dum fråga men är aioli och majonnäs samma sak? När jag gör det där receptet (stavmixer dock) kallar jag resultatet för majonnäs.

Det är vitlök i Aioli fast det kallas också vitlöksmajonäs...

Arrival
2015-08-10, 17:00
Sorry för dum fråga men är aioli och majonnäs samma sak? När jag gör det där receptet (stavmixer dock) kallar jag resultatet för majonnäs.

Beror på vilken varifrån receptet kommer. Den du menar är väl provencalsk? Man brukar väl ha i lite citronsaft också?

Finns aioli utan äggula också...

Wzup2u
2015-08-10, 19:02
Vegetariska minivårrullar!

VoDaresVins
2015-08-10, 19:48
Det är vitlök i Aioli fast det kallas också vitlöksmajonäs...
Ah ok, brukar ju nog bara ha i en klyfta när jag tänker efter.

Beror på vilken varifrån receptet kommer. Den du menar är väl provencalsk? Man brukar väl ha i lite citronsaft också?

Finns aioli utan äggula också...

Ingen aning, nåt jag fått av morsan nån gång. Har nog haft i citron ibland.
Brukar t.o.m. köra med vitan med oftast. Funkar med stavmixern bara ingredienserna är rumstemp och man inte låter luft dras med förrän allt är blandat.

Arrival
2015-08-10, 21:04
Ah ok, brukar ju nog bara ha i en klyfta när jag tänker efter.



Ingen aning, nåt jag fått av morsan nån gång. Har nog haft i citron ibland.
Brukar t.o.m. köra med vitan med oftast. Funkar med stavmixern bara ingredienserna är rumstemp och man inte låter luft dras med förrän allt är blandat.

Att ha i äggvitan lär ju göra den "tunn". Speciellt om du också har i lite citronsaft... Lite svartpeppar (eller annan färg el. mix) skulle passa bra också. :)

Wzup2u
2015-08-10, 21:22
Beror på vilken varifrån receptet kommer. Den du menar är väl provencalsk? Man brukar väl ha i lite citronsaft också?

Finns aioli utan äggula också...

Vegansk aioli är utan äggula.

typ... http://sarasmatdagar.blogg.se/2015/june/vegansk-aioli.html

Arrival
2015-08-10, 21:41
Vegansk aioli är utan äggula.

typ... http://sarasmatdagar.blogg.se/2015/june/vegansk-aioli.html

Of course! :)

VoDaresVins
2015-08-11, 06:26
Att ha i äggvitan lär ju göra den "tunn". Speciellt om du också har i lite citronsaft... Lite svartpeppar (eller annan färg el. mix) skulle passa bra också. :)

Stämmer nog att den blir lösare av vitan. Förstår inte hur det hänger ihop, men man får den tjockare igen genom att mixa ner mera olja.

grevar
2015-08-12, 12:31
Västerbottenostpaj är ju givet! Hittade det här receptet med kantareller. Jag steker nog på kantarellerna och har dem i pajen istället dock. http://www.vinochmatguiden.se/recept/monika-osterheim/paj-med-kraft-och-kantarellsallad-och-aprikosvinagrett

De har en riktigt bra guide med massor av recept på den sidan såg jag!

Stonemountain
2015-08-12, 18:41
En riktig stark/lagrad ost till brödet måste med.
Sedan kan vi köpa en skaldjursplatå med räkor, rökta räkor, kräftor och krabba på för att variera lite.

Som andra sagt klar snaps utan smak samt vanlig ljus öl.

Johannas
2015-08-13, 09:43
De har en riktigt bra guide med massor av recept på den sidan såg jag!

Ja verkligen!

En riktig stark/lagrad ost till brödet måste med.
Sedan kan vi köpa en skaldjursplatå med räkor, rökta räkor, kräftor och krabba på för att variera lite.

Som andra sagt klar snaps utan smak samt vanlig ljus öl.

Låter himla gott!

Fridask
2015-08-21, 09:30
De har en riktigt bra guide med massor av recept på den sidan såg jag!

Verkligen! http://www.vinochmatguiden.se/recept/ylva-lindgren/nattjasta-dinkelfrallor de där tänkte jag baka ihop idag!